Min källare är full av järnrör i taken (för värmen i vånaingarna ovanför), isolerade med a**est och mineralull. Skall dra vidare en och en halv meter för ny radiator, min första tanke var hårda kopparrör 22mm, men går det att hänga 22mm (eller 28?) combipex i taket så att det blir rakt och snyggt? De skall isoleras, så ytfninishen stör inte. Men det är inte snyggt - eller bra - om de saggar efter ett tag. Täta rörsvep räcker?

Koppar är dyrt. :(
 
Bygga in i låda kanske??
 
Varför ska du ha 22 mm kopparrör till en radiator? Normalt räcker det med 12mm för en radiator.
 
22mm för att jag vill överdimensionera stammarna, sedan blir det avstick med 15mm kromat kopparrör. Hitintills har jag klarat mig utan cirkulationspump i mitt hus, det är tyst och skönt.

Snuttjulle, nej bara det är rakt så är det okej. Är trots allt källare. Att bygga in i låda med kopplinagr och allt känns lite onödigt. Men vill ha det rakt.
 
Har börjat dra lite PEX i mitt källar tak och det blev mycket bättre än vad jag trott. Spänna riktigt och tillrävkligt många upphägningar så blir det itne alls tokigt
 
  • Gilla
Hen87
  • Laddar…
gadeberg skrev:
Har börjat dra lite PEX i mitt källar tak och det blev mycket bättre än vad jag trott. Spänna riktigt och tillrävkligt många upphägningar så blir det itne alls tokigt
Vänta tills du får lite värme på dem, de är inte gjorda för att hänga "snyggt" i källartak.
22mm för att jag vill överdimensionera stammarna, sedan blir det avstick med 15mm kromat kopparrör. Hitintills har jag klarat mig utan cirkulationspump i mitt hus, det är tyst och skönt.
Ok, om jag förstår dig rätt ska du byta alla rören.
Jag hade använt kopparrör även om det blir lite dyrare, lättare att få snyggt och ser proffsigare ut, tar du sedan dit en isolerare så fixar han isolering och finish. Ingen som kan tro att du gjort det själv sen ;)
 
Sträckan är iofs bara 1,5 meter, så prisskillnaden blir inte så stor.

Kan man tänka såhär: Combi-PEX och Prisol är utbytbara, men skall det vara synligt är det hårda kopparrör elller järn som är bäst lämpat.

Finns det någon anledning att ha 28mm PEX förresten i en villa, innerdiameterna är ju litemindre i PEX än i kopparrör, men 22mm kanske räcker?
 
Kan man tänka såhär: Combi-PEX och Prisol är utbytbara, men skall det vara synligt är det hårda kopparrör elller järn som är bäst lämpat.
Så kan man tänka, bara ett problem prisol är inte utbytbart. Synligt alltid snyggast/bäst med hårda rör.
 
Oj, det jag menade var att combi-pex och prisol är utbytbara med varandra, dvs man kan välja vilket som när man installerar, det kvittar (nästan) lika. Jag menade inte att de gick att byta ut när de väl var installerade. .-)
 
man kan ju köra elförzinkade strålrör, skilnden är bara färgen och dom går bara att köra på värmesystem. dom är mycke billigare än koppar
 
-MH- skrev:
Oj, det jag menade var att combi-pex och prisol är utbytbara med varandra, dvs man kan välja vilket som när man installerar, det kvittar (nästan) lika. Jag menade inte att de gick att byta ut när de väl var installerade. .-)
Ja!
man kan ju köra elförzinkade strålrör, skilnden är bara färgen och dom går bara att köra på värmesystem. dom är mycke billigare än koppar
Kan inte priserna i huvudet, men för något år sedan var det billigare med kopparör/delarna upp till dim 22.
Väljer du elförzinkat måste du ha en pressmaskin, väljer du kopparrör kan du tennlöda symdelar med gasol.
Pressdelar = dyrt
Symdelar = billigt
 
Då kanske jag ska styra över mina planer mot koppar istället innan det är försent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.