Det är så att jag har ett "rum" i källaren endast, i detta står för närvarande elpanna och är huvudrummet för samtliga avlopps- och värmerör.

Om man skulle öppna ett hål i detta rum ut till krypgrunden, så har man ca. 2 m till murstocken. Är det i så fall tillåtet att dra skorsten från detta rum ut i krypgrunden till murstocken och sen leda upp röken vidare i den?!

Eller måste utloppet från t.ex. en vedpanna gå direkt in i t.ex. murstock/utanpåliggande skorsten?

Hoppas ni förstår lite hur jag menar i alla fall :)

//Jonas

 
Tja, kommer röret inte för nära något brännbart borde det vara tillåtet? Genomgången genom väggen måste ju ske på ett riktigt sätt också.
Ring sotarn och fråga, det är ändå han som ska besikta av det hela.
Har du pipor längst ner i skorstenen?
 
Fotografen skrev:
Tja, kommer röret inte för nära något brännbart borde det vara tillåtet? Genomgången genom väggen måste ju ske på ett riktigt sätt också.
Ring sotarn och fråga, det är ändå han som ska besikta av det hela.
Har du pipor längst ner i skorstenen?
Jag tycker också att det borde funka, finns ju gott om utrymme i krypgrunden, ca 1 m mellan backen och golvet. Vet ej om jag har pipor längst ner, har ej hunnit kolla detta ännu, det var bara en idé jag fick...

//Jonas
 
lite tveksam till att ha en liggande pipa på 2m innan den ansluter till murstock.
liggande kanaler har ganska lätt för att sota igen.
 
Vistt borde det vara tillåtet förutsatt att du håller avstånd till brännbart mm, däremot kanske du inte får något vidare drag i skorstenen om du har otur, beror lite på hög skorstenen är, storleken på pipan mm men det finns ju alltif fläktar att förstärka med.

Är skorstenen uppåt 8-10 meter så borde det inte vara några problem alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.