Någon som kan ge bekrivning på en bra stenkista? Ska/bör man ha fiberduk där med så att inte makadamet blandas ut med tiden? Storlek på kistan? Hur djupt bör den ligga?
 
en bra stenkista bör definitivt vara inbäddad i fiberduk, ligga på frostfritt djup, dvs en meter under marken och gärna ha en skiva cellplastisolering ovan för att undvika kyla=frysrisk...
Jag har gjort min ca. 1*1*1 m stor men då hanterar den idag enbart dränering och avlopp från ett garage, dock utan ngra som helst problem.

Lycka till...
 
P
Vad ska man fylla den med? Mitt 8/11 dräneringsmakadam känns lite väl smått.
 
Hade tänkt 16-27 makadam, samma som jag tänkte ha till dräneringen runt huset. Har oxå funderat på storleken på makadamet. Nån som kanske har bättre koll än mig på det. Räcker d med 16-27 mm?
 
När vi byggde fanns det krav på stenkista i detaljplan. Kommunen tipsade dock om dagvattenkassetter, vilket är en billigare och lättare alternativ till stenkista.
 
Min grävare rekomenderade Stenar i storlek med stora påskägg. Dem var perfekta till en stenkista enligt han.
 
jag använde kattskallar, ungefär enl ovan skribent, som pratatde om påskägg, det har du fungerat klockrent hittills...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.