Vad säger ni som har solfångare, även om de ekonomiska inte går ihop trycker ni att de ger "pengarna" tillbaka?

dvs, slipper ni att elda när ni eldat/kört med el, ger de er ett "renare" samvete?
 
Jag är inte missnöjd. Även om vedeldning är såpass ekonomiskt att det inte är lätt att räkna hem den ännu billigare solvärmen, spar de en hel del timmar, jämfört med om jag skulle elda med ved för varmvattnets skull. Dessutom fyller de ut vedvärmen under ytterligare några månader.

Sammanlagt sparar jag in runt 50 eldningstillfällen varje år, där det går åt en kvarts kubik per tillfälle. Att hantera den veden (kapa, klyva, trava, köra in, elda) tar 30-40 timmar, så solpanelerna ger mig i praktiken en extra semestervecka varje år, jämfört med enbart ved.
Driftkostnaden inskränker sig till 0,5-2 öre/kWh, beroende på temperatur och solintensitet. Nästan gratis, alltså.

På lördag har jag inte haft fyr i pannan, eller kört någon enda kWh elvärme, på en månad.

Skulle jag bara eldat med biobränsle hade det nog fått bli pellets istället, men med den här lösningen är det tillräckligt trivsamt under så stor del av året att jag tycker det känns bra med ved, som var det billigaste alternativet som ändå fungerar på vintern.
 
Jag skulle inte vilja vara utan mina 5 kvm vacuumrör iaf. Så gött när de drar igång.
 
För att inte behöva elda el använda elpatron över sommaren behövs en stor vattenvolym samt många m2 solfångare, Solen lyser inte varje dag..
En 500 l tank räcker för vv i ca 3 dygn dagar om den är riktigt bra isolerad o värms till 95°+, Går det lite värme räcker det inte långt med 500 l vatten..
Ett solfångar system med 60 rör höjer tempen max ca 30° en solig dag (40-70°) då man inte kan räckna med mer än 21 kWh/dag från dessa vilket räcker till 1 bad samt ducsh sen är det kallt igen..
 
Nästan allt i inlägget ovanför detta är skitsnack.

För det första behövs det inga ofantliga mängder med solfångare eller tankvolymer.
Jag har inte eldat med något annat än solvärme på exakt en månad nu. Då har jag 72 vakuumrör och 3*750 liter vatten. Under denna månad har jag inte haft vatten som inte gått bra att duscha i någon gång. Då släpper jag ändå lite värme till källaren, för husets skull.

För det andra beror det helt på hur mycket vatten du har, när du räknar på hur mycket temperaturen höjs. Samt på hur mycket värme som släpps ut. Jag brukar inte låta temperaturen stiga mer än 10° ungefär. Finns ingen anledning att hålla varmvattnet över 65° eller så.

För det tredje är vi fyra personer, där det ibland, beroende på arbete och/eller träning, duschas flera gånger om dagen för vissa personer, och det klarar solfångarna här utan vidare.
 
Tja inte efter att ha bott i kompisens pannhus med en 500 l tank med förrådsberedare o 60 rör (bäst i test) så finns det bara vv dopm dagar solen lyser, Även om ingen är hemma så vv förbrukningen är 0 höjs tempen mer än max 30° en dag med kanon sol..
Rören är bytta då det sas från tillverkar håll att nått med rören måste vara fel, Det va återförsäljaren som monterade dessa o kollade att allt va bra o sa "NU SKA DU FÅ SE PÅ GREJER" Jo tjena blev mycket marginell skillnad..
Panelerna lutar 50° så det är rätt optimalt för solen på sommaren då han har fliseldning på vintern, Hade varit betydligt klokare/mer ekonomiskt att fixat eltändning på filspannan än solfångare iaf............
 
Tja, vad skall man säga.... alla installationer verkar inte bli bra....

Själv har jag inte haft någon annan uppvärmning än solen på, sedan början av maj då pannan stängdes av.
Just nu är det 60° i acktopp och 38° i botten så nu får solen gärna titta fram lite så att tempen går upp igen.
 
2an skrev:
Även om ingen är hemma så vv förbrukningen är 0 höjs tempen mer än max 30° en dag med kanon sol.
Kallar du det dåligt? När solen tittar fram tar det i så fall högst tre dagar innan anläggningen exploderar i ett ångmoln!

Idag eldade jag, men det var inte främst för att få varmvatten, då det fortfarande dög som det var. Men det har regnat så mycket de senaste dagarna att jag ville torka upp skorstenen nu. Men det räcker med den sol som visar sig mellan skurarna för att hålla jämna steg med varmvattnet.
 
Tja 17,5 kWh är väl inget att skryta med direkt då det bara inträffar några få dagar varje sommar, Dom är ju inga storförbrukare av vv men ca 10-12 kWh går det till vv varje dag sen tillkommer förluster så då är man på 0 igen o med en mulen dag är det elpatron som får gå..
Han testade köra lite comfort värme i badrum/wc men då va tanken aldrig över 30° en dag med strålande sol..

Jag räknar nu soldagar o kan säga att jag skulle då inte klarat mej långt med endast sol denna vår/sommar (troligen utkastad av sambon med solfångare o allt)
 
Har tank på 300l (vvb med solslinga) och 40st heatpipe från nämd leverantör och är super nöjd! Värmer tanken även när det inte är helt molnfritt.
Har perfekt läge på solfångarna 45gr rakt i söder med sol hela dagen! (Halmstad)
Fyra personer (2 barn, 2,5 och 5 år) Vi är dock inga storförbrukare av varmvatten, kör med snålspolande duschmunstycke etc.

Total elförbrukning maj -08 = 383kWh
 
Har eldat med ved sedan början på april o när jag ser till förbrukningen nu då ingen värme behövts så går det 350-400 kWh/månad här för vv, Eldar upp 500 l tanken från 30-100°+ ca var 3:e dag då på 2 vuxna o 2 barn med diskmaskin på vv som körs 2 ggr/vecka o vi är inga lång duschare samt snålspolande munstycken..
Teoretisk får man ut max ca 600 kWh/månaden från 60 rör men då¨måste det va sol med optimala förhållanden varje dag, Maj har hitills varit bästa månaden med 12 heldagar sol + 6 dagar då det blivit mulet kring kl 12 på dagen vilket är ca 300 kWh från 60 rör... Nu tvingades man köra lite värme fram till början på juni o som vädret är nu måste nog shunten jobba i natt igen..
 
2an skrev:
Tja inte efter att ha bott i kompisens pannhus med en 500 l tank med förrådsberedare o 60 rör (bäst i test) så finns det bara vv dopm dagar solen lyser, Även om ingen är hemma så vv förbrukningen är 0 höjs tempen mer än max 30° en dag med kanon sol..
Rören är bytta då det sas från tillverkar håll att nått med rören måste vara fel, Det va återförsäljaren som monterade dessa o kollade att allt va bra o sa "NU SKA DU FÅ SE PÅ GREJER" Jo tjena blev mycket marginell skillnad..
Panelerna lutar 50° så det är rätt optimalt för solen på sommaren då han har fliseldning på vintern, Hade varit betydligt klokare/mer ekonomiskt att fixat eltändning på filspannan än solfångare iaf............

Måste ju vara något som är galet i hans anläggning/felkopplat, eller så tar de ut mycket energi. Undrar vad som växlar in solvärmen i tanken. Vet du?. Be honom ta dit någon annan som är insatt och bara kolla på grejerna.

Jag har i o för sig mer rör, men också mycket mer förluster, 4 i familjen och kör både tvätt och diskmaskin på varmvatten. Jag stängde av värmepatronen i slutet av Mars. Och har sedan dess kört enbart på solen. Mars gick cirka 50% av energitillverkningen från solen. Kåken är inte vidare isolerad på 120kvm.

Nu när det var varmt/sol nöddumpade jag varmvatten i avloppet varje dag efter att två 750L accor var fyllda med energi så mycket det gick. Och då startade inladdningen på 70-80 grader. Så det var en massa kWh som ej togs in. Laddar in mellan 30-55 ärliga kWh per dygn ung. beroende på solkvalite och hur låg starttempen är i tanken.

Men även när det är mulet som i dag, så står solpanelerna på 60-70 grader. Så det behöver absolut inte vara solsken för att täcka upp. Men det beror ju nartuligtvis på hur måga rör och kvaliten på dem.



Nä de får nog kolla igenom anläggningen igen.
 
Redigerat:
Har också solvärme och nu med stark morgonsol värmer det något fruktansvärt. Även dagar med regn och mulet fungerar det till min stora förvåning. Har panelerna så att jag tar av morgonsolen då de ej sitter i söderläge, snarare öster. Nocken ligger i norr-söder så det är inte mycket att göra något åt.

Panelerna är svarta aluminiumplåtar med glasullunder och glas över. Hemmabyggda av min far för 10 år sen eller nåt.

Imorse låg intempen på 110°C :eek: Vred på pumpen lite då :rolleyes:

Vi klarar alltså lätt varmvattenförbrukningen på solvärme.
 
I min hjärna (som i och för sig inte är något att skryta med :) ) så är det så att solvärme alltid lönar sig i längden. Oavsett vad man har för uppvärmningssytem i övrigt så kostar bränslet man använder pengar (med bränsle menar jag även el till t.ex. värmepump). Med en solanläggning är bränslet gratis (med undantag för cirkulationspumpen, men den mängden tycker jag borde vara försumbar). Alltså: Ju längre du kör din solanläggning, även om du behöver göra underhållsarbeten på den, desto mer lönar den sig jämfört med uppvärmning med något system där du får betala för bränslet.

Solvärme lönar sig - på lång sikt.
 
Normalt (normlastor hemma-anläggning) ligger energiåtgången på kanske 300:- - 500:- årligen, för att ladda ner energin till lagringstället. Billigare än så blir det inte. kWh el :- x pumpens energiförbrukning / kWh inladdad årsenergi. Normalt ligger driftskostnaden mellan säg 3-8 öre kWh. Underhåll är minimalt om anläggningen är riktigt byggt. Brukar i regel sträcka sig till att kontrollera rätt tryck på tryckkärl och att man byter ut glykolen i solfångarvätskan med några års mellanrum.


Solenergi har tre stora problem här i Sverige.

Dels så räcker det inte till året om för totala energibehovet. Största problemet. Man måste stötta med något annat.


Kvaliten på grejerna och inköps-priset/kWh. Det som normalt folk tittar på.


Energiförlusterna på vägen ner från solstrålarna.



Sen får man anse att det legat i stort sett på hobbystadiet i Sverige tidigare. Det är först senaste åren det tagit fart och utvecklats något så när. Nu handlar det om att få fram riktiga tester av anläggningar (faktamateriel typ SP), standardiseringar av bra färdiga anläggningar till humant pris.

SP skulle göra tester på accatankar, isolering och provkörningar av hela anläggningar . För att visa på effektförluster/energiförluster och vilka system som är effektivast.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.