Hejsan

Vi har ett timmerhus från 1840-talet som vi vill tilläggsisolera (på vinden). Vi kommer även byta fönster eftersom de som sitter där är slut (och redan har bytts en gång=ej orginal). Då blir huset tätare och efter vad jag förstått ifrån alla er kunniga som skriver här blir det då risk för instängdhet och fukt. Ventilation behövs;

Huset är i två plan på totalt ca 180-200 kvm med krypgrund förstås. Min svärfar har ventilationskanaler från sin grund till vinden, men det har inte jag. Är det bra?

Jag har funderat på några alternativ, men vill ha lite åsikter:

1. FTX-system. Det blir dock svårt att dra kanaler till alla rum och systemet kostar mycket pengar.

2. Väggmonterad värmeväxlare av typen Lossnay VL-100 i kombination med spaltventiler.

3. Mekanisk frånluft i kombination med spaltventiler. Frånluften kan användas för att "värma" upp kallvinden lite innan den blåses ut i det fria, men utan att släppa ut fukten på vinden förstås. Oisolerade spirorör tänkte jag mig.

Vad är bäst? Och mest ekonomiskt försvarbart?
Om spaltventiler ska användas, bör jag då sätta dem över eller under fönstren?

Just nu lutar jag mot alternativ 2. Vad tycker alla ni andra?
 
andcompe skrev:
3. Mekanisk frånluft i kombination med spaltventiler. Frånluften kan användas för att "värma" upp kallvinden lite innan den blåses ut i det fria, men utan att släppa ut fukten på vinden förstås. Oisolerade spirorör tänkte jag mig.
Ingen bra lösning kommer bli kondens innuti kanalerna då ... kommer droppa vatten ner någonstans sedan.
 
Jag tycker du ska isolera vinden och byta fönster och se hur resultatet blir. Gamla timmerhus är ofta luftiga/dragiga så det är inte alls säkert att du behöver "tillkalla kavalleriet" för ovan åtgärder.

Jag hade tagit upp hål i varje rum, om det behövdes, för tallriksventil eller liknande om tilluften är för dålig.
 
FTX ger bäst komfort, man slipper ta in kall uteluft rätt in i rummet och man vet man får in rätt mängd (=tillräckligt) med luft i varje rum.

Rent ekonomiskt kommer du nog aldrig att tjäna in en återvinningsanläggning, men det finns ju även andra aspekter.

Annars håller jag med Spock, testa och se hur det blir utan ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.