Hej!

Håller på ta bort den bak vägg från min garage för att förlänger den 2m och behöver hjälp för att beräkna balk storlek som ska hålla tak osv.

Garaget är 5m bredd, 6m lång, tak-lutning 14 grader. Väggen som tas bort är den siden med hängrännor osv. Tak sticker ut ungefär 05.m från väggen och ha betong-pannor. Jag bor i Borlänge, Dalarna - så snö måste beräknas in. Förlängning blir 2m.

Jag vill inte ha en limträ balk - det blir för stor/högt tror jag. Så jag troligen borde jag ha en IPE, HEA eller HEB stål/järn balk (vilken?). Och jag tror att storlek borde vara ungefär 100-200mm eller hur?

Tack för hjälp i förhand och ursäkta min dålig svenska! :)

/Alistair
 
  • Garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt frågan men det kan bero på att jag är lite trög ;-)
Vad är det för takkonstruktion? Sadeltak, pulpetttak eller något annat?

Är garaget 5*6m med åsen på ett sadeltak på längden?
 
Hej Tjacko!

Ursäkta min dålig beskrivning - skiss finns inlagd nu. Ganska enkel förlängning egentligen.

Trevlig sommar alla!
/Alistair
 
Redigerat:
Minst HEB 200 skulle jag vilja säga efter ett snabbt överslag. Bara snölasten på ditt tak är säkert två ton, sedan tillkommer vindlast och vikten av takkonstruktionen.

Lägger man 2000 kg jämnt födelat på en 5 m lång HEB 200 böjer den ned sig ca 3 mm på mitten.

Eftersom det handlar om en bärande konstruktion bör du kolla med en byggnadsingenjör för exakt beräkning, jag kan bara ge en grov uppskattning.
 
mycke_nu skrev:
Minst HEB 200 skulle jag vilja säga efter ett snabbt överslag. Bara snölasten på ditt tak är säkert två ton, sedan tillkommer vindlast och vikten av takkonstruktionen.

Lägger man 2000 kg jämnt födelat på en 5 m lång HEB 200 böjer den ned sig ca 3 mm på mitten.

Eftersom det handlar om en bärande konstruktion bör du kolla med en byggnadsingenjör för exakt beräkning, jag kan bara ge en grov uppskattning.

Den yta som ska belasta balken blir20 m2.
Gjorde en snabb koll på boverket.se: Där ser det ut som om snölastens grundvärde varierar mellan 3,0 och 3,5 kN/m2 beroende på var i Dalarna huset ligger. Detta ger en betydligt högre last: Med 3,0 blir det motsv 6 000 kg i total last! av enbart snö.
Tillkommer takets egenvikt, kanske 30 kg/m2 dvs totalt 600 kg.


Som sagt: Gå till en konstruktör så att du får detta rätt!
 
Snölasten fördelas på tre ställen - väggarna och balken, ca 1/3 på varje, men sak samma. Det är ett räknejobb för en kontstruktör.
 
I
Räknat med strimlemetoden belastas balken (spv 5 m) av halva lasten på bef. tak + halva lasten på det tillbyggda taket. Dvs. 3+1=4 m i bredd. Resten av lasten går ner på ytterväggar och en liten del på gavlarna.

Om vi utgår från anaitis belastningsantagande (som stämmer till övervägande del på rätt sida) har du 350 kg snö/kvm + eg.vikt (30 kg/kvm) att dimensionera för. Dvs. 380 kg/kvm totalt.

Denna siffra ska omvandlas till belastning/meter balk. 380x4/5=304 kg/m balk = q/m.

Balken upplagd på två stöd. Det maximala fältmomentet blir då: q x l^2/8= 950 kpm på det gamla hederliga viset enligt Hooks lag och elasticitetsteorin med användande av det gamla tekniska sortsystemet, där l = spv.

För att få fram erforderligt böjmotstånd (= Wx) använder jag ett äldre (och tillåtet) hållfasthetsvärde på stål: 1470kp/cm^2, is.f. att sitta och räkna med partialkoefficienter och karakteristiska värden (95% av empiriskt bestämda brotthållfasthetsvärden).

95000/1470 = 64 cm^3 i Wx (utan hänsyn till långtidsdeformationen). Då skulle det klara sig med en IPE 140 eller en HE100A.

Men med hänsyn till långtidslasten får man kolla med formeln för nedböjning så att den inte överskrider 1/400-del av spv. (5000/400=12,5mm i Ymax) Så stor nedböjning vill man givetvis inte ha, helst ingen alls. Sätts Ymax till 1 mm fås erforderlig profil med formeln:

1=(5xqxl^4)/(384xExI) där E = elasticitetsmodulen för stål (= 2,1 x 10^6 kp/cm^2) och I = tröghetsmomentet (beroende av stålprofilen), varur I löses ut och sen får man titta i en material-/hållfasthetstabell för att hitta en profil som har ett Ix större än detta värde.

Lycka till med uträkningen och tänk på sorterna så att det inte blir potensfel i slutänden!

Sen får man oxå tänka på att lasten på den här balken ska ner på ett stöd i varje ände till mark. Dvs. 304x5/2= 760 kg/upplag. Det kan innebära att räkna knäckning enl. Euler fall2.
_________________
Byggaren
 
Om jag förstod byggarns resonenmang rätt så blir Ix=10750 och då krävs det en HEB 240 (Ix = 11260).
 
Hej!!!

Efter en diskussion med en ingenjör kompis har vi kommit fram till en HEB 160. Vi tyckt att en långtids deformation av bara 1mm var lite extreme när 12.5mm är tillåten.

Vill tackar alla especiellt imported_Byggaren för alla hjälp och beräkningar!!! Ni är bra!

Önska alla en trevlig sommar (med inte för mycket bygge!! ;-) )

/Alistair
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.