7 923 läst · 6 svar
8k läst
6 svar
planerad skarv på golvvärme
Renoverar äldre hus och lägger vattenburen golvvärme i alla rum på nedervåningen. Fördelarcentral sitter i tillbyggnad. Detta rum är också det första som får golvvärmeslangar inlagda. Övriga planerar jag att ta eftersom. Tillbyggnaden innehåller våtrum och ytskikt skall vara klinker vilket kommer att göra det mer eller mindre omöjigt att ta upp golvet för komplettering av slang från anslutande rum.
Problemet är då att jag kommer att bli tvungen att lägga skarvar på de 6 rör som ansluter till övriga rum. Det är av praktiska skäl nästan omöjligt att installera gollvärmerören i de andra rummen först. (Huset är gammalt och har för närvarande endast mullbänksgrund vilken måste grävas ut och planeras återfyllas med leca.)
Är det oklokt med planerade skarvar i golv. Skarvarna kommer att ligga under ett trägolv vid kanten av en vägg så det skulle vara möjligt att lägga en inspektionslucka. Hur löser man denna situation på bästa sätt?
Finns det andra förslag till lösningar?
Problemet är då att jag kommer att bli tvungen att lägga skarvar på de 6 rör som ansluter till övriga rum. Det är av praktiska skäl nästan omöjligt att installera gollvärmerören i de andra rummen först. (Huset är gammalt och har för närvarande endast mullbänksgrund vilken måste grävas ut och planeras återfyllas med leca.)
Är det oklokt med planerade skarvar i golv. Skarvarna kommer att ligga under ett trägolv vid kanten av en vägg så det skulle vara möjligt att lägga en inspektionslucka. Hur löser man denna situation på bästa sätt?
Finns det andra förslag till lösningar?
Glöm skarvar i onödan. Lägg skyddslang och skjut i gv-slangen när det är dax istället. Jag vill minnas att VP-slang 32 går utmärkt att skjuta i 20 mm gv-slang.
För att enkelt kunna skjuta i gv-slangen snedkapar du änden ett par dm så att en styrande tunga bildas. Klamra vp-slangen noga och undvik tvära böjar. Lite glidmedel underlättar också.
För att enkelt kunna skjuta i gv-slangen snedkapar du änden ett par dm så att en styrande tunga bildas. Klamra vp-slangen noga och undvik tvära böjar. Lite glidmedel underlättar också.
Du får skarva värmeledningar hur mycket du vill. Dock viktigt att du provtrycker innan du lägger igen golvet,klej skrev:
Drifttryck x 1,3 i 2 timmar
Hur tänkte du här? Hur ska du få ur värmen ur golvvärmeröret om du har mediaröret i ett VP-rör??? Golvvärmerör, PEX-rör, avger inte speciellt mycket värme, den måste "sugas" ut ur röret och det görs genom att man antingen gjuter in röret i betong eller använder sig av aluminiumplåtar.Matss skrev:Glöm skarvar i onödan. Lägg skyddslang och skjut i gv-slangen när det är dax istället. Jag vill minnas att VP-slang 32 går utmärkt att skjuta i 20 mm gv-slang.
För att enkelt kunna skjuta i gv-slangen snedkapar du änden ett par dm så att en styrande tunga bildas. Klamra vp-slangen noga och undvik tvära böjar. Lite glidmedel underlättar också.
Hoppas nu ingen gör eller har gjort som du sagt för då får de ingen värme på golvet.
Fel! Läs nedan för korrekt utförd täthetskontroll!rogge_vvs skrev:
http://www.vvshandboken.se/tappvatten/topics/t_PEXTestaSystemetsTathetVatska.html
Om jag tolkar det rätt så är det endast matningarna som passerar etapp 1 som i så fall ligger i skyddsrör, sedan utförs golvvärme-installationen i dom aktuella rummen precis som vanligt.PhotoJoe skrev:Hur tänkte du här? Hur ska du få ur värmen ur golvvärmeröret om du har mediaröret i ett VP-rör??? Golvvärmerör, PEX-rör, avger inte speciellt mycket värme, den måste "sugas" ut ur röret och det görs genom att man antingen gjuter in röret i betong eller använder sig av aluminiumplåtar.
Hoppas nu ingen gör eller har gjort som du sagt för då får de ingen värme på golvet.