I vårt kontrakt har vi en klausul om vite som lyder: Vid försening är beställaren berättigad att av entreprenören erhålla vite med 5000 för varje påbörjad vecka varmed färdigställandet av kontraktsarbetena i deras helhet blivit fördröjt.
En del arbeten var inte klara vid slutbesiktningen(lite plattsättning,målning och inredning). Har jag rätt att erhålla vite även om entreprenaden blev godkänd vid slutbesiktning?
Hur räknas påbörjad vecka? Om Kontraktstiden går ut en onsdag börjar det då räknas med 5000 på torsdagen och ytterligare 5000 följande torsdag osv eller räknas det från varje måndag?
 
Jag vet inte om ditt kontrakt är "standard", formuleringen "i sin helhet" kanske kan betyda ngt.

men normalt sett så anses en enterepenad vara färdig iom en godkänd slutbesiktning, dvs efter slutbesiktningen har man inte rätt till vite eller annan förseningsersättning. Detta är en av anledningarna till att det för många är så svårt att få leverantören att slutföra åtgärder på de sista besiktningsanmärkningarna.

Man skall givetvis hålla inne en del av slutbetalningen tills allt är åtgärdat. Men man får inte ta ut förseningsersättning ur det innehållna beloppet, ens om åtgärderna sedan inte slutförs på rät tid (oftast 2 månader).
 
Förseningsvitet börjar räknas på torsdagen om lovad dag för att vara klar är en onsdag. Det räknas därefter upp varje torsdag.

När det gäller slutbesiktningen så brukar viten sluta räknas i och med att den är godkänd.

Det jag tycker är ett oskick är att man godkänner hus där det ibland kan vara väldigt mycket jobb kvar. Det sätter beställaren i en svår sits eftersom byggaren väldigt ofta slutar prioritera det huset. Och blir jobbet utfört är det inte besiktat, utan det får man ta vid senare tillfälle om man tycker det ser fel ut. Som beställare vill man heller inte gärna vill flytta in i en byggarbetsplats, men lagen är som lagen är.
 
Egentligen borde väl då inte en enteprenad där inte alla arbeten är slutförda bli godkänd då dessa arbeten inte kommer att besiktigas i efterhand. Är ju en viss skillnad mellan fel vid besiktningen och arbeten som inte är utförda alls vid besiktningen. Jag håller inne den summa som bestämdes men entreprenören kan om jag tolkar ovanstående rätt vänta med alla återatående arbete i två månader utan att jag hat rätt till vite?
 
Det är precis som du beskriver, att entrepenören har 60 dagar på sig att åtgärda, vite utgår inte, och som husköpare är man frustrerad. Därav min aversion mot att man godkänner hus med mycket jobb kvar.

Om inte annat så utgår jag dock ifrån att du kommer göra en tvåårsbesiktning, då dessa jobb besiktas. Är man inte nöjd med hur anmärkningar åtgärdats, för jag utgår från att det ej färdiga ändå blev anmärkningar vid besiktningen, kan man begära en ny besiktning.
 
Du har inte rätt till vite även om han drar över de 2 månaderna.
 
Ett hus är färdigställt i och med en godkänd slutbesiktning.
Efter det kan man inte få något vite.

Besiktningsmannen anger hur stort belopp beställaren får hålla inne för att täcka värdet av de återstående arbetena.
Besiktningsmannen har rätt att underkänna slutbesiktningen antingen om huset har enstaka, allvarliga fel som inte gör det brukbart eller om huset har så många småfel att inte de kan anses som ringa omfattning.

Entreprenören har 2 månader på sig att åtgärda besiktningsanmärkningarna.
Om dessa åtgärdanden blir försenade har man (efter de två månaderna) rätt att behålla innehållna pengar och anlita någon annan att färdigställa arbetena.
 
Med facit i hand skulle man ha protesterat mot ett godkännande då alltså. Det datum man har då samtliga arbeten skall vara avslutade innebär således endast att huset är beboeligt då (vid godkänd besiktning) och man riskerar att bo på en byggarbetsplats i två månader. Man lär sig av misstagen.
 
Det är ganska vanligt att byggen blir godkända med anmärkningar, ibland flera hundra anmärkningar. Så det är inte säkert att det lönat sig att protestera.
 
Självklart är det ju så. Tycker bara det borde göras skillnad på saker som är felaktiga och saker som inte är utförda alls. I teorin skulle ett bygge som bara är halvfärdigt kunna bli godkänt så länge det anses beboeligt.
 
volvo skrev:
...
Besiktningsmannen anger hur stort belopp beställaren får hålla inne för att täcka värdet av de återstående arbetena....
Hur pass bunden är jag av det belopp besiktningsmannen anser lämpligt? Kan jag ta in offerter och visa på hur mycket en entreprenör prutat på en avtalad lösning?

Enligt ritningen jag skrivit avtal med entreprenören baserat på skall marken runt grunden isoleras då det är tjälskjutande mark, vilket han undlåtit att göra. Entreprenören hävdar att det inte behövs men jag är inte övertygad då geoteknisk undersökninging gjorts längs angränsande vägar längst två sidor om tomten som visar på silt och även grannens byggare har isolerat runt grunden av samma anledning. Min bror som är i byggingenjör i markbranchen har också påpekat för mig och entreprenören att marken är riskabel när vi kikade på schaktbotten.

Som jag förstått min KA så kan Entreprenören (mindre aktiebolag) ta ansvar för sin lösning i besiktningsprotokollet, men det är klen tröst om jag står där om något år med ett hus med kraftiga sättningar sprickor i grunden och min trebarnsfamilj står där i skiten utan bostad. Vem vet han kanske även väljer att gå i konken och starta nytt om den situationen uppstår. Dessutom är isoleringen något jag betalat för. Har jag rätt att ta in offerter från andra för att isolera enligt ritning och hålla inne med motsvarande ifall entreprenören fortsätter vägra?

Måste jag göra detta innan slutbesiktningen i så fall? Eller kan jag vänta och se ifall besiktningsmannen gör en vad jag finner rimlig bedömning ändå?
 
Den besiktningsman som gjorde vår första slutbesiktning berättade för oss att det nyligen var uppe ett fall i rätten där en besiktningsman hade bestämt att x antal kronor skulle hålla inne tills dess att anmärkningarna var åtgärdade. Dessa fel struntade dock den firman i att fixa till och husägaren fick därför ta in andra firmor, vilket kostade mycket mer än dessa x kronor han hade fått hålla inne.
Domstolen slog fast att besiktningmannen borde ha satt ett mer rimligt belopp på vad det kostade att ordna anmärkningarna och dömde besiktningsmannen att betala det överskjutande beloppet (jag antar att det är besiktingsfirmans försäkringar som trädde in).
Vår besiktningsman berättade att man generellt ska hålla inne 800 kr per anmärkning, 5000 kr per saknat intyg (för tex provtryckta rör etc.) men med stöd av denna händelse fick vi hålla inne mer på alla punkter som han ansåg kunde kosta mer än 800 kr och åtgärda.

Tänkte att det kanske kan vara bra att veta.. :)
 
800 per anmärkning låter ju befängt.

"Hmm byggarna har visst gjort ett hål i botten av diskhon på den specialdesignade diskbänken för 25 000kr och monterat kranen där istället för uppe på kanten vid hon. Det får ni hålla inne 800kr för tills han åtgärdar det."

"Hmm grundläggaren vill inte lämna någon egenkontroll på grunden och den förefaller vara helt gjuten i fogskum istället för betong. Det blir ett saknat intyg. Ni får hålla inne 5000kr"
 
Ja, jag vet och håller med! För att sätta riktigt stark press på en byggare borde beloppet vara betydligt högre. Det känns lite löjligt att tro att en entreprenör som kanske redan (som i vårt fall) misskött sig kraftigt ska ta sig tid att färdigställa diverse "jobbigare" fel för att få ut 800 kr styck.
Men, som sagt, besiktningsmannen kan sätta ett högre belopp för en anmärkning om han/hon anser att det finns skäl till det.
 
Men ska inte beloppet som besiktningsmannen sätter motsvara vad det skulle kosta mig som konsument att få det fixat av en annan firma? Dvs min säkerhet att jag faktiskt får det jag avtalat om inom den kostnadsram som avtalats? Mao en mindre, liten, utbruten del av färdigställandeförsäkringen, typ.

För om det är så att det ska vara belopp motsvarande vad det skulle kosta att plocka in en annan hantverkare efter de där två månaderna pratar vi troligtvis mycket högre belopp än det faktiska felet. Jag menar, om jag ska anlita en målare för att fixa "småfelen" efter den ursprungliga målaren blir det ju ett litet skitjobb med få timmar och liten merförsäljning i form av tapeter, färg mm. Det borde ju innebära att jag som konsument måste betala ett högre pris för jobbet/timme för att överhuvudtaget få någon intresserad.

Tänker jag fel?

Jag kommer iaf inför min slutbesiktning kolla lite priser på stan för att åtgärda de fel som jag tror kommer kvarstå när det är dax för besiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.