Ett litet tips, Det finns garage som kommer i byggsats (färdiga väggar).
Kanske skulle funder på det alternativet....
 
Mikael_L
Spoon195 skrev:
Ett litet tips, Det finns garage som kommer i byggsats (färdiga väggar).
Kanske skulle funder på det alternativet....
Haha jag satt just och tänkte på det jag med, det känns som att du har för många frågetecken för att bygga.. MEN nu är det ju ett garage och jag måste säga att jag beundrar ditt "tjat" Ordspråken "om man inte frågar lär man sig inte", och " det finns inga dumma frågor" kommer väl till pass. Inget illa menat och jag förstår din eventuella frustartion.

Det borde finnas bilder med bra beskrivningar gällande olika typer av byggnation på ett samlat ställe, helst ett internetforum, varför inte byggahus.se? Det finns ju foldrar i byggvaruhus, men då har sällan personalen tid att hjälpa och man kan ju komma på frågor när man åkt därifrån. Sen finns det ju Internet och en massa olika sidor, men då måste man kanske registera sig på flera olika sidor, och det brukar man sällan orka. Låt Byggahus.se bli bibeln för glada amatörer och på så sätt så höjs ribban på byggen runt om i landet! Bara en ide, åter till trådskaparen, lycka till och fråga vidare!
 
Mikael_L
Det borde finnas bilder med bra beskrivningar gällande olika typer av byggnation på ett samlat ställe, helst ett internetforum
Jodå, du har helt rätt, och jag visade faktiskt på några sådana länkar tidigare i den här tråden, men du kollade kanske inte upp dom. :rolleyes:

Mikael_L skrev:
Ni ska få länktips till en hel färdig byggbeskrivning till ett helt garage här, ...helt gratis och allt.
Jag har dock för mig att man måste registrera sig första gången.

[länk]

Välj byggbeskrivningar, Utvändigt / Garage

Dessa kan man också ofta finna som små foldrar hos trävaruhandlarna. (Brädgårdar)

Sen hittar ni mycket bra info även på den här addressen:
[länk]
Där måste man också registrera sig, men då kan du hitta sådana här bilder med medföljande detaljinformation, samt en massa info om hela byggprocessen ifrån grunden till taket inkl en del beräkningshjälp osv.

Slutligen kan ni hitta en del tips på Paroc's hemsida:
[länk]

Nu har ni att läsa några kvällar, minst ... ;)
 
Hej va har ni tänkt å ha på taket 45 * 95 som regelverk e ju inte mkt till stomme. Du tror inte att du kan fota garaget när det blir klart så man får se det färdiga resultatet vore intresant å se. Lycka till
 
Mikael_L
En 45x95:a bär mer än många tror. Men för ett riktigt stort garage är det inte tillräckligt.

Bifogad tabell är från www.traguiden.se.

Där kan man utläsa att 45x95 i snözon2 och tungt tak (tegel, betongpannor) bör ha en maximal husbredd (ursäkta, garagebredd ;) ) på 4,1 meter. Detta är bara ett tabellvärde, en konstruktör kan komma fram till lite annat värde pga av fler faktorer, men detta ger ett hum.

Men till takstolarna räcker inte 45x95 om inte garaget är väldigt smalt, typ ett MC-garage då ...
(Ähh, sanning med modifikation, en fackverkstakstol av något slag kanske blir rätt stark även med 45x95, vad vet jag)
 
  • tabell_regelvagg.jpg
Blev det nåt garage till slut?
 
Borde ju bli hyfsat välbyggt, efter alla förklaringar. Asball att Jon_h blir tröttare och tröttare efter varje fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.