Hej!

Nu är vårat kök färdigt(Ikeas Lidingö, kommer bilder sen)

Men nu går jag, mest min sambo och funderar om vi ska kakla eller sätta pärlspont på väggen, har sett en del kök som har pärlspont på väggen under väggskåpen istället för kakel. Sambon vill ju så gärna ha ett "lant" kök.

Frågan är om det är bra att ha pärlspont på väggen där? även bakom diskhon och spis?
Är det något speciellt man bör tänka på isåfall?

Sjävklart får man måla sponten med rätt sorts färg antar jag och lägga silikon längst ner mot bänkskivan och sponten, precis som med kakel.

Vill gärna ha tips/råd vad man bör tänka på.

Tack på för hand
 
hej, vi ska också ha Lidingö, köksleverans på måndag!
Från början tänkte vi ha glas över tapeten över diskbänken, men efter funderingar och prisuppgifter och annat så kom vi fram till att vi vill ha pärlspont bakom istället. Vi kommer dock använda en fuskpärlspont, en fräst mdf-skiva. Våra kompisar som bygger hus har satt det i hela badrummet, i resten av hall och kök har de "riktig" och efter målning syns det ingen skillnad.
Föredelen med mdf-skivan är att den bygger bara lite, man limmar den, så inga spik eller skruv i tätskikt, den spricker inte isär och är lättare att skära/såga ut för t. ex eluttag och liknande.
Vi tänkte som ni ha silikon ner mot bänkskivan och använda våtrumsfärg.
Vi ska även ha samma i taket, smidigt att bygga in elen under med hjälp av glespanel.

Länk till tillverkaren:
http://www.panelskivan.se/

Vi ska måla vår över diskbänken i grått, vilken färg tänkte ni ha? jag var i färghandeln i två timmar i söndags och stirrade mig blind på olika färglappar, hade en lucka Lidingö med mig som de lyste för att få fram NCS-koden, men jag tror att det blir bättre att ta en annan färg, Hur tänker ni?
 
Vi hade nog tänkt ha pärlsponten i vitt. vår bänskskiva är i valnöt.

Enda jag kan tänka mig är att kanske inte så bra att ha panelen bakom spisen, med tanke på fett och stänk när man lagar mat.
Andra jag tänkte på är brandrisken. blir ju rätt varmt då jag har innersta plattan "rätt" nära väggen. kanske kan bli för varm och fatta eld.. men vad vet jag :)

Så det sambon nu vill ha är Pärlspont runt om förutom bakom spis och Diskho. där hon vill ha en glasskiva som stänkskydd. verkar vettigare och enklare att rengöra både vid spisen och vid diskhon.

Men frågan är ska man sätta upp glasskiva på sponten eller?. hade inte tänkt ha en tapet bakom. Eller man bör sluta med sponten vid glaset och måla bakom m.m för att sen fortsätta med sponten efter glaset?

Tacksam för svar från de som vet och/eller har satt upp något liknande..
 
Redigerat:
Hur gjorde ni och hur blev det?
Började precis fundera över samma fråga som du hade för nästan 1½år sedan.

/David
 
christiancarlsson skrev:
Hej!

Det blev vitt kakel istället....

Så här blev köket till slut
[länk]
Oj, vad fint det blev!!! I det närmaste mitt drömkök!
 
christiancarlsson skrev:
Hej!

Det blev vitt kakel istället....

Så här blev köket till slut
[länk]
Det där ser ju lovande ut för vårt eget köksbygge med samma lucka. Mycket snyggt! Är det ikeas knoppar och handtag ni har köpt och vad är det för sorts kakel?
 
A
Vi funderade också på pärlspont mellan bänkskåp och diskbänk men det skulle bli för mycket pärlspont, iom att vi bygger in skåpen med panel ovanför också.

Vi satte fasat kakel istället och valde att ha pärlspont upp på väggen bakom fläktkåpan istället.

Sambon ville kakla hela vägen upp bakom fläkten men det tycker jag skulle bli för vitt. Panelen är enklare att färgsätta och man kan lätt måla om den i en annan nyans om man vill förändra färgsättningen i köket senare.

Vi har använt panelskivan från Brandéns. Riktig pärlspont bygger för mycket på höjden och skivan är mer lättarbetad. Jag har målat den med linoljeförg för ett mer levande utseende (det rä ju dt man tappar lite med skivan) blandad med traditionella färgpigment.

Den ser vit ut på bild men är milj ljusgrön åt det brungrå hållet (vit med 10% grönjord).

Det finns lite bilder på styleroom om någon vill kika. Mer kommer hela tiden eftersom vi bygger fortfarande.

http://www.styleroom.se/album/14368
 
Ok,

Använde också brandens pärlspont på väggarna i köket. Helt suveränt att arbeta med. såga, å på med PL400 sen sitter det som en smäck :)
 
bullerbybo skrev:
Har lite krångel med inloggningen men det är altså jag som har skrivit inlägget ovan. Fast råkade bli på fel inloggning.

[länk]
Vad fint det var! Det var inspiration jag ska spara! Vad har ni för stommar? Tänkte om andra stommar än marbodal passar luckorna?
 
Tack o tack!! Vi är inte riktig klara med allt ännu men tänkte försöka göra klart det mesta i helgen i alla fall.

Stommarna är delvis Ballingslöv (de som satt i köket från början) och delvis IKEA (de vi köpt nya). Alla utdragslådor innuti Ballingslöv-stommarna är från IKEA och luckorna är från Marbodal.

Jag kan väl säga att vi fått borra och skruva en hel del för att få delarna att passa ihop. Måtten stämmer i princip överens men hålen och infästningarna mellan utdragslåda och lådfront etc. passsar inte riktigt.

Vi hade dessutom bara långa luckor till överskåpen och bara lådfronter till underskåpen (eftersom vi köpte luckorna på Blocket) så vi har kapat luckorna över diskbänken och satt om "spegeln" för att göra dem till 70-luckor, samt att vi har sammanfogat flera lådfronter till en lucka på några ställen i underskåpen där det behövde vara luckor. Det blev iofs. mycket snyggare än att blanda luckor och lådor tycker jag.

Hade ju gått att komplettera med delar från Marbodal eftersom det är ett nytt kök, men vi blev för snåla och ivriga på att göra själva helt enkelt.
 
Åå hoppar in här då jag också hade tänkt mig pärlspont som stänkskydd. Tror ni det funkar till ett modernt kök? Jag skulle vilja ha ett rätt avskalat kök, men med pärlspånt och gamla kranar som mjukar upp det.
 
Ari Gold skrev:
Vi funderade också på pärlspont mellan bänkskåp och diskbänk men det skulle bli för mycket pärlspont, iom att vi bygger in skåpen med panel ovanför också.

Vi satte fasat kakel istället och valde att ha pärlspont upp på väggen bakom fläktkåpan istället.

Sambon ville kakla hela vägen upp bakom fläkten men det tycker jag skulle bli för vitt. Panelen är enklare att färgsätta och man kan lätt måla om den i en annan nyans om man vill förändra färgsättningen i köket senare.

Vi har använt panelskivan från Brandéns. Riktig pärlspont bygger för mycket på höjden och skivan är mer lättarbetad. Jag har målat den med linoljeförg för ett mer levande utseende (det rä ju dt man tappar lite med skivan) blandad med traditionella färgpigment.

Den ser vit ut på bild men är milj ljusgrön åt det brungrå hållet (vit med 10% grönjord).

Det finns lite bilder på styleroom om någon vill kika. Mer kommer hela tiden eftersom vi bygger fortfarande.

[länk]
Jag kommer inte in på ditt album på styleroom =(.
Jag undrar hur ni byggde in över skåpen? Använde ni vinklar, eller hur gjorde ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.