ska renovera ett badrum men funderar över vad som egentligen gäller om man ska göra det enligt reglerna. Är det ok att riva den befintliga våtrumstapeten och sedan skruva gips (ej med papp) i spånskivan?
 
Men varför tillåts spånskiva i golv och inte vägg? Golvet måste väl vara mer utsatt för fukt än väggarna?
 
Spånskivor och tvättsvampar är släktingar.
 
andreasg skrev:
Men varför tillåts spånskiva i golv och inte vägg?
Framför allt så kan golvspånet samverka med bjälklaget och på så vis vara en del av den bärande konstruktionen. Då finns det inget enkelt sätt att ersätta den på.
Dessutom så rekommenderar BKR att man använder V313-skivor på golvet.

Golvet måste väl vara mer utsatt för fukt än väggarna?
Jo, men på golv har man betydligt färre genomföringar och infästningar, och det är ju dessa som är dom svagaste punkterna i tätskiktet.
 
Jag hör vad du säger acme men att tillåta spån i golvet men inte i vägg känns för mig löjligt. Skulle inte en oorganisk skiva kunna tas fram som ersätter golvspån? Reglarna i vägg (antagligen inte lika fuktkänsliga som spånskiva) kommer väl att börja mögla om det är så att en genomföring alt. tätskicktet inte är tätt? Om läckage uppstår måste väl ändå badrummet rivas torkas och byggas upp igen, och vad är då skillnaden om det är spån skivor ellet nån annan skiva bakom tätskickt & mineralskiva?
 
Man måste dra gränsen någonstans. Det blir en kompromiss mellan vad som är optimalt och vad som är praktiskt. Man har valt att dra gränsen här, baserat på vad man sett för skador tidigare. Dessutom är det, som Acme skriver, svårt att hitta en ersättare för golvspånen eller andra trämaterial som bärande skiva.

Enligt ditt resonemang skulle man lika gärna kunna fråga "varför tillåta träreglar bakom, varför inte bara plåtreglar eller murad vägg?". Detta skulle naturligtvis vara bättre, men är svårt att genomdriva i verkligheten.
 
Enligt ditt resonemang skulle man lika gärna kunna fråga "varför tillåta träreglar bakom, varför inte bara plåtreglar eller murad vägg?". Detta skulle naturligtvis vara bättre, men är svårt att genomdriva i verkligheten.
Javisst, men i de fall skador uppstår beror det på att tätskicktet fallerar och då måste väl badrummet göras om från grunden igen. Vad spelar då materialet bakom tätskickt och skiva för roll i det hela? Skadan orsakas inte inifrån vägggen utan utifrån.
 
Jag är inte säker på att jag förstår din poäng där, men att man förbjuder känsliga material där man tycker att det är praktiskt genomförbart innebär att det krävs mer för att det ska bli en skada som innebär att badrummet måste rivas. Badrummet blir mindre känsligt ju mindre känsliga material man bygger med, och kan då klara små läckor och otäta genomföringar utan att ta större skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.