jag ska sätta nya möbler i badrummet - ett litet problem jag irriterat mig på är att nar jag har tagit bort och rengjort vattenlåset i plast - så har det alltid varit lite problem att få det tätt.

bör jag välja något annan typ av vattenlås typ metall - eller med packningar?

eller är det bara att lära sig lingarnsmetod eller liknande?
 
Var är det det läcker?

Själv har jag haft problem med sönderrostat vattenlås (ca 40 år gammalt), så jag bytte till plast. ;-)
 
många hemmafixare vänder den konsiska pakningen fel väg, den trubbiga sidan mot vattenlåset, det är fel.
om pakningarna är dåliga så kan dra gängtape över dom, eller helt ersätta dom med täjpen om man har lite skills
 
det var ett tag sedan sist - jag drar mig faktiskt för att ta isär eftersom det jävlas (jag inte vet hur man gör) varje gång.

jag kör med diskmedel och hetvatten varje månad som förebyggande - det funkar ganska bra

det som läcker är oftast den undre "koppen" i vattenlåset.
 
Hej! :)
Nu är det svårt att ge exakta råd när man inte vet hur det ser ut... :surprised: men om jag förstått rätt så är det alltså inte något av rören eller kopplingarna till/från vattenlåset som läcker utan själva "koppen". :confused:
Det kan vara så att du inte dragit fast den tillräckligt hårt eller fööör hårt så att den spruckit av det eller ålder. Det kan vara svårt att se om det är en spricka men det visar sig genom att det läcker mer ju hårdare du drar fast det.
De vattenlås jag sett har en tunn o-ring i "koppen" och den kan kanske vara skadad?
Ibland är det svårt att få plastdetaljer att "ta gäng" på rätt sätt, dvs det är lätt att dra på det lite snett och då är det också svårt att få det tätt. Ofta är det ju halvmörkt, trångt och "eländigt" att komma till och då kan det lätt bli lite snett.
Annars är plast kanonbra och är väl nästan det enda som finns idag. :D
Det finns många varianter och ska du byta är mitt tips att inte ta billiga saker utan något av en känd tillverkare.
 
ok jag kollar på de kända tillverkarna och är försiktig så kanske det funkar tack för svaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.