Hej!Innertaket på vinden är mögelangripen,ca 8 kvadratmeter o detta visste jag innan huset köptes.Huset är byggd -57.Orsaken till mögelproblemet är att man lämnat ventilatinsröret från avloppssystemet inne i vinden!
Jag har tagit bort källan till problemet genom att leda ut detta rör genom taket.Jag har monterat 4 st ventiller ,penslat innertaket(bara där det fanns mögel)med boracol och därefter bostat bort beläggningarna på
innertaket.
Är det något mer som skall göras?Måste jag också byta isolerings materialet på golvet då det kan finnas mögelsporer i detta?Tacksam för era ideer.
mvh:bijan
 
Du har nog gjort det du behöver göra. Beträffande isoleringsmaterialet, så skulle nog jag ta bort det, för säkerhets skull.
 
Jag har haft svamp (inte hussvamp) angrepp och fick veta detta av anticimex: Vid svamp, ta bort det som är angripet och behandla resten och det nya materialet. Vid mögel, behandla.

Svamp och mögelsporer blir man aldrig av med men man kan se till att möjligheten inte finns för utveckling. Dvs fixa bra ventilation, inga möjligheter för vatten att komma in, ingen värme som kan trigga en spor att växa.

Sporerna finns överallt men de kan hållas i schack.

 
bijan skrev:
Hej!Innertaket på vinden är mögelangripen,ca 8 kvadratmeter o detta visste jag innan huset köptes.Huset är byggd -57.Orsaken till mögelproblemet är att man lämnat ventilatinsröret från avloppssystemet inne i vinden!
Jag har tagit bort källan till problemet genom att leda ut detta rör genom taket.Jag har monterat 4 st ventiller ,penslat innertaket(bara där det fanns mögel)med boracol och därefter bostat bort beläggningarna på
innertaket.
Är det något mer som skall göras?Måste jag också byta isolerings materialet på golvet då det kan finnas mögelsporer i detta?Tacksam för era ideer.
mvh:bijan
Det är inget ovanligt att avloppsluftningen mynnar ut på vinden. Däremot måste det finns en fungerande vaccumventil på toppen av detta rör. Säker på att det är just detta rör som är boven?
 
Ja.mögelskadan är begränsad till ett område strax ovanför/runt detta rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.