Hej!

Jag undrar om det är ok att köra ugn och micro på samma 16A 1 fas 2.5mm alltså 2 vägguttag seriekopplade?
 
Du menar säkert att uttagen skall vara parallellkopplade. Förutsatt att tillgänglig effekt (3680W) räcker så ska det inte vara några problem.
 
Kanon ,, ugnen är på 2500w och micron 1200w så då löser det sig.
 
snowsoul skrev:
Kanon ,, ugnen är på 2500w och micron 1200w så då löser det sig.
men det ligger farligt nära, till och med över. men man kanske inte båda på samtidigt. jag tycker det låter dumt iaf att lägga dom på samma.
 
En 16 A dvärgbryatre tål ca 17 A kontinuerligt vid rumstemperatur och ca 24A under tre minuter lite beroende på vilken karktäristik som väljes, så det finns några hundra Watts marginal. Men visst vore det bättre med mer.
 
Om man tex har pommes frites i ugnen 30 min,,,drar ugnen konstant 2500w då?
 
tänkte liksom i min enfald att om jag startar ugnen först så den är varm,,,sen kör igång micron som också kan användas som varmluftsugn startas sen....men ,,jag får kanske byta till en annan fas.

Jag har haft ett el element på ett ställe som ligger ganska nära micron,,, kan jag be elektriker sätta ett uttag där för micron istället??
 
Ugnen kommer att dra full effekt under uppvärmningstiden och sedan av och till för att hålla värmen.

Om det var ett 230 V element är det lätt att sätta ett nytt uttag, var det av 400V-typ krävs det troligen kompletterande ledningar.

Du kan ju prova med ett gemensamt uttag och spendera pengarna på ett andra uttag först om det visar sig behövas, vilket jag tvivlar på.
 
Tack för svaret.

Jag provar med ett gemensamt uttag till att börja med så får vi se ,,, jag har hört talas om tröga säkringar här på forumet,,man kanske kan sätta i en sån?
 
Om du har porslinsproppar kan du sätta i en trög säkring, och då håller den garanterat medan du gör pommes frites.

Dvärgbrytare (moderna automatsäkringar) finns med olika "trög" karaktäristik och får du problem när micron slås på (i själva startögonblicket, alltså) kan det hjälpa att byta till C eller D karaktäristik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.