I dag fick vi veta att när Skanska kommer nu i augusti för att asfaltera i våran gata kommer dom att kapa ner det som finns på utsidan av allas tomter. Rakt upp! Hela vägen!
Flera grannor blir av med hela häcken på framsidan! Vi talar om 10-20 cm ut från tomt. Och då är dom kapade så dom inte ligger på vägen. Inte går det att kapa en häck i midten i alla fall.
Men så kommer vårat problem.. det här är allvarligt.
Vi har olika sypresser och granar som har stått där i över 30 år. Stora, trimmade och skymmer all innsyn på framsidan.
Det finns ingen annan trädgård på hela området som har det som vi har. Och dom brer ut sig (som häckarna) ca.20 cm ut på "vägen". Vi bor i en blindväg så det är en såkallad innfart. Ingen trafik alls.
Om vi kapar dom kommer det inte att se klokt ut.. kommer inte att finnas nåt grönt kvar på utsidan..och ta dom bort är inget alternativ. Då tror jag, allvarligt, att vi kommer att sälja.

Nån som har nåt tips på hur man kan fixa problemet?
 
RoTe
Kedja fast er vid träden?
 
Och inte kan jag fatta att dom kan göra så här.. men det är en annan femma.
 
Jo du... jag har tänkt tanken på att demonstrera lite..
 
Det tas väl bort för att de ska kunna arbeta plus att arbetet inte ska bli förstört(pga nedfallna saker).
Är det bara 10-20 cm - gör det verkligen så står skada?
En lustig id'e som poppa upp hos mig är att ni kan ta ett rep och "binda ihop" granarnas grenar så de inte sticker ut på gatan. Då borde Skanska strunta i dem, jag tror inte heller de är så intresserade av att knyta upp träden.
- Skulle de räcka att knyta ihop grenarna för att skanska ska kunna arbeta ifred?
 
Har tänkt samma sak, kommer nog att testa och se om det går.
Det finns olika regler på hur man skal klippa inntill tomtgräns etc. men inte hadde man tänkt att nån nisse skulle va så firkantig.
Det är nog som du säjer att dom inte vill att arbete ska bli förstört, men på han så hördes det ut som det finns ingen annan utväg änn att såga dom ner. Blir så arg.
Blir nog inte lätt att binda upp då det inte finns 10 stora grenar, men 1000 små.. får se på det i morgon igen. :)
 
20 cm låter som ingenting, kommer väl växa igen till nästa år, och om ett par år har du snott tillbaka kommunens 20 cm.
Jag skulle dock se till attt göra det själv, innan någon som inte bryr sig ett skit om hur de sågar dina buskar/träd kommer och gör det.
Sedan kanske uppmaningen är formulerad för de som har tagit sig betydligt störrefriheter än du.

Ett alternativ kanske är att spänna stora nät över din växtlighet, dra in allt på din sida, och sedan lossa när asfalteringen är gjord.

Det bästa hade väl varit om du håller dig på din sida gränsen dock.
 
Det finns en anledning till varför man rekommenderas att plantera häcken minst 60 cm från gatan då den inte får sticka ut på vägen.
 
Klipper så gott det går, binder ihop och släpper ut det när dom är klara. Nu är inte det här en häck, i sånna fall är det inget problem. 3-4 år så är den jättefin igen. Stora träd som stått där i 30 år är inget man direkt vill kapa ner. Dom som planterade tänkte nog inte så mycket på hur det blir framåt. För allt jag vet kanske det inte fanns dom regler då? Jag hadde nog inte sagt så mycket om vi talade om 1 meter eller så.. men 20 cm?? Får hoppas det löser sig med lite rep.
 
anno2069 skrev:
Det finns en anledning till varför man rekommenderas att plantera häcken minst 60 cm från gatan då den inte får sticka ut på vägen.
Jo, men det var ju ett lysande tips så här 30 år i efterhand...
 
Hej en elak variant, lägg några armeringsjärn i häcken,
garanterat "kapningsfritt" sedan.




//Goerana

Demi skrev:
I dag fick vi veta att när Skanska kommer nu i augusti för att asfaltera i våran gata kommer dom att kapa ner det som finns på utsidan av allas tomter. Rakt upp! Hela vägen!
Flera grannor blir av med hela häcken på framsidan! Vi talar om 10-20 cm ut från tomt. Och då är dom kapade så dom inte ligger på vägen. Inte går det att kapa en häck i midten i alla fall.
Men så kommer vårat problem.. det här är allvarligt.
Vi har olika sypresser och granar som har stått där i över 30 år. Stora, trimmade och skymmer all innsyn på framsidan.
Det finns ingen annan trädgård på hela området som har det som vi har. Och dom brer ut sig (som häckarna) ca.20 cm ut på "vägen". Vi bor i en blindväg så det är en såkallad innfart. Ingen trafik alls.
Om vi kapar dom kommer det inte att se klokt ut.. kommer inte att finnas nåt grönt kvar på utsidan..och ta dom bort är inget alternativ. Då tror jag, allvarligt, att vi kommer att sälja.

Nån som har nåt tips på hur man kan fixa problemet?
 
Armeringsjärn, nät , rep ???

Vad är problemet - du har tagit för dig av något som inte du äger rätten till och får nu konsekvensen av det.

Klipp dom så dom håller sig på den yta du har rätt till och äger.

Tips - läs trådar om alla som är galna på grannar som tar för sig, roffar, inte visar hänsyn et cetera och uppför dig som en vänlig mogen och hänsynfull samhällsmedborgare istället för en ohyffsad slufs som roffar åt sig...
 
Hej!
Kolla också om du har en karta över din tomts gränser! Svärmor blev ständigt påmind av kommunen att hennes häck skulle vara låg och välklippt. Tänk så förvirrade de blev när vi upptäckte att häcken var 3 meter innanför tomtgränsen. Om huset är äldre är det inte alltid så välordnat som man numer försöker göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.