Hej!
Har en inbyggd garderob där dörrarna har försvunnit för länge sen och det är ju inte standardmått så jag måste bygga helt nya dörrar som inte får bli för tjocka - max 16mm. Vilket material/byggsätt lämpar sig bäst för sånt? MDF är ju lättjobbat men jag tror att dörrarna blir för tunga och ev böjda. Att göra en ekram med tunnnare material i mitten skulle funka men det blir säker problem men böjning där också.
Ni som ev byggt nåt liknande, vad har ni för erfarenhet?
 
Om du menar skjutdörrar gjorde jag en lösning baserad på en artikel i GDS för något år sedan (http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=278&a=8697). Dock bytte jag ut alla furulister mot ek och oljade dem. Bytte även ut väven mot tunn frostad plexi. Lite nogrannhet krävs, men resultatet blev kanon.
 
Jag bytte nyligen dörrar på de platsbyggda garderoberna i min 40-tals lägenhet. Tvekade också inför valet av material och tjocklek. MDF är dock överlägset och det sägs att det garanterat inte slår sig. Tyngden avhjälps med bra gångjärn - Kolla ex IKEAS skåp. När jag räknade på materialkostnader och böket med torktider för målningen kom jag fram till att en köksrenoveringsfirma var lösningen. Fick betala ca 1000 kr för dörrar 200 x 50 cm och 400 kr för dörrar 50 x 50 cm. Sprutmålade med extremt bra finish, monterat och klart. Snabbt, smidigt och prisvärt.
 
Ha,ha - vi behöver också dörrar med exakt samma mått. Vilken tjocklek på MDF:en använde ni?
 
16 mm MDF, "dövad" = lätt avslipade kanter vilket ger ett strikt intryck. Sitter 4 gångjärn på de stora luckorna, 2 på de små.
 
Jag skall bygga skjutdörrar och hade planer på att använda mdf, men tipset på gds verkar ju oxå nice. Min plan för att inte få en för stor platt yta och inte behöva lämna in till lack är att tapetsera. Efter man har tapetserat så sätter man bara en trälist efter önskad smak så blir det en bar finish. Det hela blir lite som en fondvägg och är enkelt och billigt.
 
P
Mdf, är fuktkänsligt som attan innan det är behandlat (målat/lackat) och man bör kolla skivorna innan man släpar hem dem. En mdfskiva som slagit sig är bara att slänga. Väl på plats med dövade kanter så blir det finfint. Har själv bytt ett par dörrar (samma mått som ovan ;)) och de blev solida och fina. Det är mycket lätt att håla upp för gångjärnsinfällningen. Jag körde med 16mm Mdf som förvarats torrt hela tiden.
 
Ofta är det ju inte fukten som är problemet utan att dom inte förvarats plant på dåliga hyllor och då behåller dom ju sin nya fula form.

Annars är ju en klassiker att folk tar hem skivmaterial och lutar upp det mot ett element, då får man en fin böj.
 
P
Så sant, det där sista hade jag glömt bort - bra påminnelse!
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.