Jag har ett putsat tegelhus på 1 3/4 + hel källare, utrymmet är för litet så min tanke är att på ena långsidan göra en utbyggnad i ett plan.
För att få samma golvhöjd som i övriga huset ställer jag hela utbygnaden på plintar, taket kommer vara av pulpet typ med bandplåt som övriga huset.
Jag har två funderingar.
1) Vad är att föredra mellan regla direkt på befintliga hus fasad eller ställa en plintrad vid befintliga husväggen.
Det vore väldigt bra att utnytja befintliga fasaden att bygga vidare på, enkelt att få upp reglar, syll, hammarband etc, men finns det risker mad att nya utbyggnaden och befintliga huset han röra sig olika som kan ge sättningar ?
2) Oavsett ovan så måste det isoleras mot befintliga fasaden, vad är att föredra ?
från insidan kommer det bli
tapet / gips,
diffisionsplast
reglar / isolering (145mm)
men vad är lämpligt mot putsen ?

Tacksam för synpunkter.
Se även bifogad bild på hus och utbyggnad
 
1) Vad är att föredra mellan regla direkt på befintliga hus fasad eller ställa en plintrad vid befintliga husväggen.
Det vore väldigt bra att utnytja befintliga fasaden att bygga vidare på, enkelt att få upp reglar, syll, hammarband etc, men finns det risker mad att nya utbyggnaden och befintliga huset han röra sig olika som kan ge sättningar ?
Vad jag vet skall inte en utbyggnad byggas fast mot det befintliga huset så länge de inte står på samma grund och då rörelser i materialet är minimala (förekommer väl oftast bara vid rivning och nybyggnad där befintlig del av byggnad funnits). De olika delarna skall alltså kunna röra sig utan att skada varandra då det ofta kan bli sättningar i grunden till nybyggnaden eller krymprörelser när virket torkar.

Du bygger istället med en rörelsefog som tex kan bestå av en tunn mineralullsskiva, ytterväggen blir en innervägg nu och kan därför betraktas som en sådan, extraisolering behövs alltså inte, ej heller plast. Nackdelen med din ritning är att du gör innerväggen mot huset onödigt tjock eftersom den måste vara bärande.

Jag hade valt att lägga en vanlig fackverkstakstol tvärs huset så slipper du en tjockare innervägg mot utbyggnaden. Alltså:
Väggen mot befintliga huset kan byggas med 45/70 reglar för att sätta gipset mot och dra installationer i. Då räcker det om ytterväggarna är bärande i konstruktionen om en självbärande takstol används, annars kan tex en innervägg byggas som bärande för upplägg. 145 reglar ser ut att räcka väl om du inte befinner dig i snözon fyra och de bärande väggarna är längre än ca 8m. Det var så mycket jag kunde komma på så här dags, förresten detta gäller för regelstomme, murat eller andra byggnadssätt vill jag inte uttala mig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.