Skissar och fundarerar på planlösning och utformning, tacksam för synpunkter som kan hjälpa en framåt...

Tomten är 1150m2 och ligger i nästan rakt syd läge från från gatan och huset är tänkt att placeras så nära gatan som är tillåtet (6,5m).
 
Du är medveten om att fasadalternativen är likadana?

Saknar direkt någonstans att hänga av mig jackan när jag kommer in genom storadörren. En infälld gaderob mellan toadörren och dörren till grovköket kanske?
Överhuvudtagit saknar jag en rejäl klädkammare eller ett föråd avskilt från bilen och gräsklipparen i garaget.

Sen tycker jag du som många andra slösar mycket yta med ett allrum som är större än min lägenhet men det är ju modernt att göra så. Vad ska man egentligen fylla upp det med?

Nederdelen på trappan sticker ut i entren. Hur blir det i verkligheten?
 
Tack för komentarerna, uppskattat även om det blir lite av försvarstal i mina svar nedan....

Du är medveten om att fasadalternativen är likadana?
-> skiljer på fönsterstorlekar, alt 2 har mer sorters och större fönster.

Saknar direkt någonstans att hänga av mig jackan när jag kommer in genom storadörren. En infälld gaderob mellan toadörren och dörren till grovköket kanske?
-> Tanken är att det är plats för öppna klädhängare på väggen direkt till vänster vid huvudentren

Överhuvudtagit saknar jag en rejäl klädkammare eller ett föråd avskilt från bilen och gräsklipparen i garaget.
-> I grovköket som i praktiken är vardagsentren ska det vara garderob längs hela väggen mot toan samt öppna klädhängare och skohylla på motstående yttervägg, Garaget kommer även få fungera som föråd, lagerhyllor längs väggar el dyl.

Sen tycker jag du som många andra slösar mycket yta med ett allrum som är större än min lägenhet men det är ju modernt att göra så. Vad ska man egentligen fylla upp det med?
-> Vill ha ett stort allrum av den anledningen att jag aldrig har upplevt att en bostad känts för öppen/rymlig men däremot det motstatta när det är kalas och man har folk på besök.

Nederdelen på trappan sticker ut i entren. Hur blir det i verkligheten?
-> vet inte men en tanke var att det avgränsar klädhängarn på den väggen vid entren samt ger en "öppnare" start på trappan.
 
Jag är inte säker på att du får bygglov på dessa ritningar. Det måste finnas ett sovrum på nedervåningen, men eventuellt kan det fixas genom att säga att allrummet kan skärmas av. Vidare ser toaletten på nedervåningen liten ut. Det måste finnas plats för en rullstol.
 
f_fransson skrev:
-> Vill ha ett stort allrum av den anledningen att jag aldrig har upplevt att en bostad känts för öppen/rymlig men däremot det motstatta när det är kalas och man har folk på besök.
Om jag ville ha extra rymd skulle jag öka takhöjden på nv till 2,60 m eller 2,70 m.
 
  • Gilla
Carlos P
  • Laddar…
Är det öppen planlösning i köket? Tänk på att köksgrejandet låter och luktar har sej. Personligen skulle jag satsa på ett rekorderligt stort kök med utrymme för ett bra matbord och sedan bygga ett vardagsrum i anslutning kanske med rejäla pardörrar.
 
skjutdörrar är inte dumma i den här typen av lägen. ihopskjutna så blir det rätt öppet och stängda stoppar det köksoset
 
Har funderat på lite högre takhöjd vet inte om det blir det i slutändan men ger ju helt klart mer rymd speciellt när det inte är något ryggåstak, öppet mellan planen eller liknande någonstans i huset.

Har vägt öpppen planlösning kök-vardagsrum mot helt separat kök och nog kommit fram till köket ska vara öppet men inte för öppet...t.ex. i en vinkel som här. Vill däremot inte placera hällen på bardisk/köksö med tanke på os/ljud utan vill få in den så långt som möjligt i köket. Blir nog också att man satsar på lite tystare vitvaror och då främst diskmaskin och fläkt. Har även på sista ritningen lagt till en väggsnutt vid frysens gavel för att avgränsa lite mer samt få ett snyggare avslut på den delen, är ju ändå "högskåp" där.

Nedre allrummet kan ju skärmas av till sovdel och toan där nere ska uppfylla tillgänglighetskraven, så borde inte vara några problem med bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.