Vi är på gång att sänka golvet i vår källare (70kvm) för att använda som boyta. Vi har läst på lite grann men är intresserade av att få lite feedback på våra tankar.

Jag har läst att man ibland måste gjuta förstärkningar för när man gräver ur. I vårt fall sa en tjänstman på det lokala byggnadskontoret att det räckte att lämna en vinkel på ca 30 grader för att födela lasten från sulan. (se skiss). Vad tror ni som kan lite om detta? Sulan står på lera.

Vi är också fundersamma när det gäller dräneringen eftersom vi inte tror att den nuvarande utvändiga dräneringen ligger helt under sulan, utan bredvid (Ritningen är inte fullständig utvändigt. Väggen är tex isolerad.). Behöver man komplettera med invänding dränering eller är det onödigt?

Vad tror ni om uppbyggnaden av golvet. Är isoleringen tillräcklig för vattenburen golvärme?

Jag har hört att man ska undvika golvvärme om man lägger parkett eftersom träet isolerar vilket gör att mer värme går nedåt och leda till ökad risk för omvänd fuktvandring. Golvvärme dock ok om man lägger klinkers.

Mycket frågor blir det... :rolleyes:
Tacksam för svar och påpekanden.


Principskiss - källargolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
bjim skrev:
Jag har läst att man ibland måste gjuta förstärkningar för när man gräver ur. I vårt fall sa en tjänstman på det lokala byggnadskontoret att det räckte att lämna en vinkel på ca 30 grader för att födela lasten från sulan. (se skiss). Vad tror ni som kan lite om detta? Sulan står på lera.

[bild]
Börjar med det mest uppenbara: Du har missförstått de 30 graderna. De ska räknas från horisontalplanet inte vertikalplanet!
 
bjim skrev:
Vi är också fundersamma när det gäller dräneringen eftersom vi inte tror att den nuvarande utvändiga dräneringen ligger helt under sulan, utan bredvid (Ritningen är inte fullständig utvändigt. Väggen är tex isolerad.). Behöver man komplettera med invänding dränering eller är det onödigt?


[bild]
Dräneringen ska mkt riktigt ligga lägre.
Om den sen ligger utvändigt eller invändigt spelar mindre roll.
Tänk bara på att den måste anslutas med fall mot din dagvattenledning eller vart du nu leder dräneringsvattnet.
 
anaitis skrev:
Börjar med det mest uppenbara: Du har missförstått de 30 graderna. De ska räknas från horisontalplanet inte vertikalplanet!
Tack för påpekandet. Det måste jag definitivt dubbelkolla. Vill ju helst att huset ska stå kvar...Men mannen på Byggnämnden hade en rätt brant vinkel på handen när han sa 30 grader, så jag utgick i från att det var i förhållande til vertikalplanet.

Måste iofs erkänna att det kändes lite brant... :rolleyes:

Tappar man väsentlig isoleringsförmåga med denna lösning, så att man istället bör mura en ny vägg så att man kan gå vertikalt, eller är det struntsamma?
 
Jag skulle aldrig i världshistorien göra ett sånt där stort källarjobb utan att lägga golvvärme. Med bara 10 cm Isodrän tror jag att golvet blir kallt. Om ni tappar lite isoleringsförmåga på kanterna när ni ändå inte värmer golvet har nog ingen direkt betydelse tror jag.

Gräv 10 cm till, lägg 20 cm Isodrän och golvvärme tycker jag.
Är ni förresten säkra på att sulan är så där långt under det befintliga golvet? Hos oss låg det gamla golvet direkt ovanpå sulan.
 
pinebar skrev:
Jag skulle aldrig i världshistorien göra ett sånt där stort källarjobb utan att lägga golvvärme. Med bara 10 cm Isodrän tror jag att golvet blir kallt. Om ni tappar lite isoleringsförmåga på kanterna när ni ändå inte värmer golvet har nog ingen direkt betydelse tror jag.

Gräv 10 cm till, lägg 20 cm Isodrän och golvvärme tycker jag.
Är ni förresten säkra på att sulan är så där långt under det befintliga golvet? Hos oss låg det gamla golvet direkt ovanpå sulan.
Verkar ju dumt att göra något som en senior moderator aldrig i värdshistorien skulle göra... :rolleyes:
Tack för varningsflaggan. Tjockare isoolering måste jag kolla upp. Blir ju dyrt med bara Isodrän, då kanske man får kombinera med cellplast...

När det gäller golvvärme har jag förstått att det är oekonomiskt att lägga golvvärme i källare om man ska använda sig av trägolv eftersom det är ett isolerande materil. Mycket värme går nedåt istället och man riskerar omvänd fuktvandring.

Om jag lägger 20 cm isolering och struntar i golvvärme där vi ska ha parkett, tror du att det kan bli ok?
Blir det kallt i hörnen längs väggarna givet lutningen på 30 grader då?

Vi har provbilat en del och betonggolvet är cirka 10 cm tjockt (2*5cm i olika kvaliteter verkar det som), men det är 18 cm från källargolvets ovansida ned till sulans ovansida. Åtminstone där vi bilat...
 
Redigerat:
Nu har jag varit ute och mätt och gjort en mer korrekt skiss.

Den visar hur det ser ut idag, respektive hur det är tänkt att se ut efter det nya betonggolvet är klart. Jag har tre frågor (se siffror på ritningen så kanske det är lättare att förstå vad jag menar):

1. Under den "ordentliga" sulan verkar ytterligare gjuten betong finnas, men kanske sämre kvalité eller bara gjuten utan form? Är detta vanligt förekommande eller kanske tom typiskt? Är det bra eller dåligt?

2. Egentligen följdfråga till 1:an. Kan man se "fulsulan" som en del av den riktiga sulan, eller måste jag lämna kvar lera i 30 graders vinkel redan från början av den "fina" sulans överkant för att inte riskera sättningar?

3. Den utvändiga dräneringens lägsta punkt ligger högre än den nya utgrävningens lägsta punkt. Innebär detta problem? Måste jag även lägga dräneringsrör invändigt för att dränera det sista 10 cm eller är det försmubart?

Ritningens höjdmått bör stämma hyggligt, men dimensioner på rör har jag ingen koll på.

Tacksam för ytterligare synpunkter och kritik!
 
  • Principskiss - källargolv - dränering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bjim skrev:
Verkar ju dumt att göra något som en senior moderator aldrig i värdshistorien skulle göra... :rolleyes:
Nu är jag iofs ingen senior moderator, men jag skulle aldrig i världshistorien lägga trägolv i en källare i vad som verkar vara ett äldre hus. Jag hade varit alldeles för rädd för fukt.
Betong eller klinker är det enda jag kan tänka mig i en källare.

Vill man sedan ha varma goa golv hade jag lagt persiska mattor, nålfiltsmatta eller liknande "heltäckningsmatta" som andas.

Bara mina två ören..

/ Fredrik
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
bjim skrev:
3. Den utvändiga dräneringens lägsta punkt ligger högre än den nya utgrävningens lägsta punkt. Innebär detta problem? Måste jag även lägga dräneringsrör invändigt för att dränera det sista 10 cm eller är det försmubart?

Ritningens höjdmått bör stämma hyggligt, men dimensioner på rör har jag ingen koll på.

Tacksam för ytterligare synpunkter och kritik!
Du bör sänka den existerande dräneringen.
 
Tornhill 2 skrev:
Nu är jag iofs ingen senior moderator, men jag skulle aldrig i världshistorien lägga trägolv i en källare i vad som verkar vara ett äldre hus. Jag hade varit alldeles för rädd för fukt.
Betong eller klinker är det enda jag kan tänka mig i en källare.

Vill man sedan ha varma goa golv hade jag lagt persiska mattor, nålfiltsmatta eller liknande "heltäckningsmatta" som andas.

Bara mina två ören..

/ Fredrik
Ja, du har ju rätt i din rädsla, men vad som inte framgår av den senste skissen är uppbyggnaden ovanpå betonggolvet. Vii har tänkt att lägga platonmatta och använda oss av metallreglar mot väggarna kombinerat med mekanisk ventilation för att vädra bort den fukt som eventullt/troligen/säkerligen kan komma.
 
anaitis skrev:
Du bör sänka den existerande dräneringen.
Tack för ditt svar!

Skulle du vilja utveckla det något? Jag instämmer med att den bästa lösningen att sänka den befintliga dräneringen. Men det känns som ett j_vla jobb för att komma åt de sista centimetrarna. Vilka är de konkreta rikserna med att göra en lösning där man kompletterar med invändig dränering?
 
bjim skrev:
Tack för ditt svar!

Skulle du vilja utveckla det något? Jag instämmer med att den bästa lösningen att sänka den befintliga dräneringen. Men det känns som ett j_vla jobb för att komma åt de sista centimetrarna. Vilka är de konkreta rikserna med att göra en lösning där man kompletterar med invändig dränering?
Det går naturligtvis helt utmärkt att lägga dräneringen under källargolvet.
Men: Fundera lite på hur du ska underhålla denna dränering? Bryta upp golvet?
Dessutom måste du ha avrinning från dräneringen, du måst nog iaf gräva på utsidan.
 
Hur har det gått? Har du börjat?

Står själv inför liknande problem fast jag har inte börjat än. Har både utvändig dränering och invändig sänkning av golv framför mig. Det är ju alltid lärorikt att se hur andra löst sina problem.

MVH
Jesper
 
Hur har det gått för dig då, har du påbörjat eller lagt ner projektet?

Hur har det gått för trådskaparen?

Jag tittar själv på hus där detta kan vara en aktuell modifiering, vore trevligt med fler erfarenheter från någon som gått hela vägen!

Mvh Gustav

jpettersson skrev:
Hur har det gått? Har du börjat?

Står själv inför liknande problem fast jag har inte börjat än. Har både utvändig dränering och invändig sänkning av golv framför mig. Det är ju alltid lärorikt att se hur andra löst sina problem.

MVH
Jesper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.