Vi ska bygga en altan runt nästan halv huset som är ca 110 kvm stor. Altanen ska ha räcke och slingrar sig runt huset. Den ska byggas helt plan, och på singel som är utlagd under vilket det finns ett berg.

Jag har tagit in många olika offerter. Offerterna varierar från 160 timmars arbete till nästan 1000 timmars arbete. Dessutom har jag fått ett fastpris på 146.000 kr som inte inkluderar något material. Vad tror ni det kommer att ta att bygga altanen? Vad är ett rimligt pris? Detta gäller Stockholmsområdet.

J
 
6
JK skrev:
Vi ska bygga en altan runt nästan halv huset som är ca 110 kvm stor. Altanen ska ha räcke och slingrar sig runt huset. Den ska byggas helt plan, och på singel som är utlagd under vilket det finns ett berg.

Jag har tagit in många olika offerter. Offerterna varierar från 160 timmars arbete till nästan 1000 timmars arbete. Dessutom har jag fått ett fastpris på 146.000 kr som inte inkluderar något material. Vad tror ni det kommer att ta att bygga altanen? Vad är ett rimligt pris? Detta gäller Stockholmsområdet.

J

Jag är ju ingen expert men jag tycker ju att 1000 timmars arbete låter helt sjukt mycket. Skulle ju innebära att det skulle ta 125 st arbetsdagar på 8 timmar att få den färdig för en person.



http://inspirationsdesign.blogg.se/
 
Redigerat av moderator:
80 timmar är vad jag själv som nybörjare lade ner på min hälften så stora altan. Priset för allt landade på 345 kr/m2.

1000 timmar och 146.000 ex materiel tycker jag låter hutlöst mycket och om du inte haft väldigt speciella och svårjobbade önskemål, så skulle jag utgå från att de försöker lura skjortan och halva ryggen av dig.
 
Du får räkna någonstans mellan 350:- och 450:- per kvadrat i materialkostnader om du kör med vanlig tryckimpreg.

Jag byggde en 27 kvadrats altan på ca 40 timmar och jag är ganska van att snickra samt har bra verktyg och maskiner.

Så i mitt tempo som var ganska högt så borde det gå på 160 timmar, och med kommunalartempo så borde 200 timmar räcka för att snickra ihop din altan, förutsatt att du inte har massor av specialönskemål som kräver massa extra snickerier.

Men jag förutsätter att du inte vill ha snidade fiugerer på varje stolpe :)
 
JK skrev:
Vi ska bygga en altan runt nästan halv huset som är ca 110 kvm stor. Altanen ska ha räcke och slingrar sig runt huset. Den ska byggas helt plan, och på singel som är utlagd under vilket det finns ett berg.

Jag har tagit in många olika offerter. Offerterna varierar från 160 timmars arbete till nästan 1000 timmars arbete. Dessutom har jag fått ett fastpris på 146.000 kr som inte inkluderar något material. Vad tror ni det kommer att ta att bygga altanen? Vad är ett rimligt pris? Detta gäller Stockholmsområdet.

J
jag å min arbetskamrat byggde en 120m2 på 83 tim ihop!
den*lurendrejaren* på 1000 tim e ingen snickare.
inte han heller på 146K
tar man 146 K då vill man ej ha jobbet utan man ger ett överpris, (take it or leave it work)


mvh
snickar estwing
 
Tack ska ni ha. Jag pratade med snickaren som byggt vårt hus och han uppskattar altanbygget till 160 timmar vilket känns rimligt (jag litar på honom). Jag letar vidare och ser vad som händer.

mvh / Joachim
 
Redigerat:
du menar att han skall gå där i 1 månad?
då skall du vända dig till en erfaren snickare enligt mig.
mvh
snickar estwing
 
Hans gissning var två gubbar i två veckor.
 
kan du beskriva hur din altan skall se ut?
markyta lr en bit upp?
räcken?
trappor m.m beskriv lite.
detta låter ej RIMLIGT!!!

mvh
snickar estwing
 
Vi håller på att bygga en altan på ca 35 kvm just nu. Vi gjorde stommen förra helgen, dvs grävde med spade för 11st plintar och satte upp alla reglar. Det tog 1.5 dagar för två pers (1.5 pers egentligen eftersom jag själv inte är speciellt händig). Sedan har jag fixat några timmar under veckar med markduk och den här helgen har vi ägnat två heldagar åt att skruva trallen, Skulle uppsaktta att 1-2 mandagars jobb återstår för lite finlir.. Totti blir detta mindre än 10 mandagar (en hobbysnickare och en som spikar på tummen), proffs med riktiga grejer borde göra det på halva tiden. Kanske något att jämföra med..
 
Jisses, jag vill bara ansluta mig till skaran som inte förstår detta pris och timförslag, jag som är urtypen som verkligen vill men inte "kan" snickra har precis börjat arbetet med min 93 kvm altan, gräva hål för plintar + gjutning av 9 plintar som inte hålen blev tillräckligt djupa för färdiga plintar tog om jag slår ihop det max två dgr med hjälp av en rotationslaser o en grym svåger som kalibrerade den, därtill har jag lagt ut markduk, ehm typ 45 mintuer tog det, allt virke levereras hem till mig i veckan och det + plintar+markduk+material för gjutning har inte ens kommit över 22000... Fast då kan jag räkna bort ca 300 lpm 28x120 som jag har skakat ihop i födelsedagspresenter osv...
Själva ihopsnickrandet av altanen kommer att ske under helgen + några kvällar nästa vecka, målet är att bli klar innan Juli.
Kan det verkligen skilja så mkt mot Sthlms priser ?
 
Lite knepig är min altan allt. En del ska vara ovanpå ett utomhusförråd vilket innebär att vi måste antingen ha plåt eller tjärpapp undertidd. Sedan går altanen runt torndelen på huset vilket gör att den kommer att se "rund" ut och alltså inte traditionellt rektangulär. Sedan vill vi ha altanräcke runt om + en trappa.

Men jag håller med er i övrigt och har därför inte gjort någon beställning. Offerten på 143 visade sig dessutom vara felräknad. Det var 80 tusen. Men trots det för dyrt för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.