Vi är spekulanter på ett hus där en större del av tomten består av en stor slänt. Finns det något sätt (inte allt för dyrt och det måste vara lättskött) att få fason på en sådan? Huset ligger på höjden och ca 7 meter från baksidan börjar slänten. Det är en stor slänt, ganska brant, både hög och bred, uppskattningsvis 600kvm totalt, som vätter ned mot en å. Idag är det en enda soppa av ogräs och några träd där. Planen är att bygga en liten väg/stig ned mot ån och gärna försöka göra en liten terass där nere på något vis. Och en brygga förstås. :) Men jag är rädd för att det är ett större jobb än jag anar... någon som har erfarenhet av något liknande?
 
Vattenrutschkana?
 
Jag har själv rejäl lutning på tomten, inget som inte lite hårt arbete och några bra idéer kan få ordning på. Jag har delat in min tomt i fyra platåer/terasser. Gjort en platt nivå med gräs längst upp ca 7m, sen ett stenparti (3 m fågelperspektiv) med kraftig lutning ner mot nästa nivå med gräs (8 m), en trappa förbinder de två gräsytorna. En putsad stödmur ner mot nästa nivå, en perennrabbatt (2m) med diverse blommor och odlingar, den lutar sig mot en stödmur. I anslutning till gräsyta 2 finns en altan i trä som förbinds ner mot perennrabatten med en trappa, en liten platå i anslutning till perennrabatten och sen några trappsteg ner mot lägsta nivån som är ett stort trädäck med en nersänkt pool och i anslutning till denna en gräsyta.

_________
..................\
...................\_________
......................................|__
...........................................|___............___
..................................................|_____|

Ungefär så, om du förstår vad jag menar.

Är ju lite jobb att bygga murar och trappor, men blir snyggt när det blir klart.

Annars kan man ju bara planera marktäckande växter, perenner och lite buskar som klarar lutningen och uttorkning, men vill man ha en yta som ska gå att använda så krävs det nog lite arbete.
 
Redigerat:
P-J skrev:
_________
..................\
...................\_________
......................................|__
...........................................|___............___
..................................................|_____|

Ungefär så, om du förstår vad jag menar.

Är ju lite jobb att bygga murar och trappor, men blir snyggt när det blir klart.
Intressant! Vår tomt lutar också, vi har en höjdskillnad på strax över 2 m som vi tänkte ta upp genom att bygga två stödmurar på 1 m vardera. Mellan murarna låter vi tomten luta en liten aning bara.

P-J du har ingen bild på din tomt som du vill visa upp? ;) Vore jättekul att se din lösning!

Mvh Anna
 
Innan man börjar meka med en slänt ned mot en å, bör man vara mycket säker på vad det är man gör. Det finns rätt många sådana projekt som slutat med att en stor del av tomten glidit ned i ån p.g.a. lite ofördelaktiga markförhållanden. På vissa ställen har både ens eget och grannarnas hus följt med...
 
Tack för alla tips! Känns som ett rätt stort projekt att ta hand om en slänt och det är ju det där med att få tiden att räcka till... Slänten är ju som sagt en 700 kvm ungefär. Tänkte väl mer om man kunde slänga ut några fröpaket och vips så har man en självskötande marktäckare inom ett par år. Men verkligheten är väl inte riktigt så enkel. :)

En stentrappa, är det ett stort projekt? Svårt att göra själv? Dyrt att leja bort? Gissningvis blir det 10-15 meter trapp...
 
Swetrot skrev:
Innan man börjar meka med en slänt ned mot en å, bör man vara mycket säker på vad det är man gör. Det finns rätt många sådana projekt som slutat med att en stor del av tomten glidit ned i ån p.g.a. lite ofördelaktiga markförhållanden. På vissa ställen har både ens eget och grannarnas hus följt med...
Sant, viktigt att tänka på underlaget, jag har berg under så mina murar står stabilt.
 
anasel skrev:
P-J du har ingen bild på din tomt som du vill visa upp? ;) Vore jättekul att se din lösning!

Mvh Anna
Kan lägga in en bild om några veckor när det vuxit lite mer i rabatterna.
 
Det går att bibehålla lite av naturen och få det snyggt ändå. Framförallt några träd med lite storlek på. Trädens rötter stabiliserar jorden i slänten något som kan vara till nytta vid häftigia regn och översvämningar. Låt trappen slingra sig ner genom grönskan, gärna med en lite terrass med plats för bord och stol halvvägs. Fixa till naturen på valda ställen med vackra blommor.
 
Här kommer lite bilder... ett livstidsprojekt antar jag... Klarar man detta själv eller behöver man stora maskiner och tjock plånbok? Jag tycker utsikten är fantastisk annars...!
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
maxald skrev:
Här kommer lite bilder... ett livstidsprojekt antar jag... Klarar man detta själv eller behöver man stora maskiner och tjock plånbok? Jag tycker utsikten är fantastisk annars...!
Ser nästan ut som vid min nyinköpte sommarstuga. Hela tomten ligger i en dal ner mot en damm/å. Inte en rak meter nån stans! Charmigt men lite svårt. Har tänkt att gräva en damm och det blir antagligen någon typ av terasser iallafall delvis. Blir nog en hel del grävande. Man kan ju hyra minigrävare eller om man vill gräva själv. Räkna med mycket jobb i vilket fall samt viktigast är nog planering.
 
Japp. Fundera minst ett år innan ni gör nått. Se alla årstider, var ev snö lägger sig, vår går vattnet vid vårsmältningen osv.

Min kloke far hävdar att ändra sig på en ritning är lätt, att ändra sig när betongen är gjuten, det är lite jobbigare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.