Varför är denna tråd så död.

Sten är ett jättespännande material som ger möjligheter att bygga unika hus även för oss som inte har plånböcker som ryggsäckar...

Dessutom är det ju lite i skriket nu med tröga konstruktioner.

Med risk att låta som en besserwiesser kan jag berätta för er som inte vet att med tröga konstruktioner menas att värme och kyla färdas långsamt i materialen vilket ger varma hus på vintern då väderförändringar är vanliga och svalare hus på sommaren.

DVS ett stabilare inomhusklimat


/T
 
Håller med även om vi håller oss till trä. Vi gjorde dock en överslagsräkning en gång i tiden och kom fram till trä och lösvirke var något billigare. Annars rockar sten ganska bra. ;D

mvh
David
 
Ja ellehur

Men räknade ni med att ett hus i halvfabrikat dvs färdiga formar i t ex Cellplast och betong går otroligt fort att resa ??

/T
 
trawolta skrev:
att med tröga konstruktioner menas att värme och kyla färdas långsamt i materialen vilket ger varma hus på vintern då väderförändringar är vanliga och svalare hus på sommaren.

DVS ett stabilare inomhusklimat


/T
... och man kan klara sej utan solceller men ha nytta av sol ändå. Huset tar till vara solvärme direkt och akumulerar för att sen avge den långt på kvällarna. Vist, får man ingen varm vatten, men uppvärmningen utjämnas enkelt och behagligt under ett dygn .
Ett annat plus är att stenmaterial är mycket mindre känslig mot fuktbelastningar och att en stenvägg är mera homogen i sin konstruktion än en dagens yttervägg av trä. Jag vågar påstå att underhåll av putsfasad är okomplicerad om man gör rätt från början. Det är också mindre risk vid köp av ett gammalt stenhus än likadan av trä - det finns ju ingen "stenhus svamp" så vitt jag vet, så det måste bli ett plus vid försäljning ;).
Tröttnade på miljövänlig träfasadfärg som tål inte att vistas i miljön och flyttade till ett gammalt tegelhus. Nöjd med valet ;D.
Gaia
 
Nej jag är på vad gäller Sten. Var i Skåne i helgen och blev än mer övertygad om att skånebor och danskar har rätt i sina konstruktioner.

Vi lutar åt lättbetong i hela vägg element om man inte hittar en billig murare.

Det är ett mkt flexibelt material som ger en exklusiv karaktär.
 
trawolta skrev:
Ja ellehur

Men räknade ni med att ett hus i halvfabrikat dvs färdiga formar i t ex Cellplast och betong går otroligt fort att resa ??

/T
Har för mig att vi bara tittade på materialkostnaden då det vi har svårt att beräkna tidsåtgången på sten.

mvh
David
 
trawolta skrev:
Ja ellehur

Men räknade ni med att ett hus i halvfabrikat dvs färdiga formar i t ex Cellplast och betong går otroligt fort att resa ??

/T
Kan bara hålla med vårt hus i cellplast och betong gick på 2 dagar att resa ;D ;D
 
Låter som om många går på stenhusreklamen utan att få hela bilden.

Ett stenhus är temperaturtrögt? Det är lika mycket fördel som nackdel det kan ju vem som helst räkna ut!

Hur sunt och temperaturtrögt ett hus är beror inte bara på vad väggarna är gjorda av. Det beror även på exempelvis fönster, ventilation och läge.

Vi bor i ett välisolerat trähus på krypgrund som inte har jättefönster i söderläge och som vi har bra ventilerat.
Det är svalt och friskt på sommaren och går att få snabbt varmt på vintern.

Jag har, som så många andra, min arbetsplats i ett stenhus och det blir förfärligt varmt på sommaren och lite ruggigt på vintern.

Man kan få mycket bra inomhusklimat i både trähus och i "sten"-hus och man kan få mycket dåligt inomhusklimat i trähus och i "sten"-hus.

Som vanligt är det fördelar och nackdelar med allt och att bara påstå att ett stenhus är "bättre" är att göra det lätt för sig.

Oups, nu lät jag väldigt negativ... :)

Det är jag egentligen inte, men det är så mycket som påverkar helheten.

Dessutom finns det ju stenhus och "sten"-hus. Lecablock och frigolit är ju inte som en gammal stenkyrka med metertjocka väggar precis...

Sen har jag fått det här med puts och fasader lite på hjärnan och jag har konstaterat att många gamla stenhus har en fasad som ser för hemsk ut. Skitig, flagnad och sprucken. Gäller nog att inte ta en för grov puts om man bor nära en väg exempelvis.

Det som är charmigt vid en hastig blick kan vara hårresande om man synar det lite närmare. :surprised:

Själv hade jag dock gärna byggt i sten. ;D

 
Vad hindrade dig?

Nu vet jag inte vad du ville säga egentligen? Bra eller dåligt med sten? Jag har varit inne i flera nybyggda stenhus både på vinter och sommarhalvåret och kan bara vidimera att det känns bättre än trä.

Klimatet är ju bara en fördel, sen har du brandsäkert, mögelfritt, stabilt etc.

Alla tror att det är så dyrt men de indikationer jag har fått är att det inte skiljer nämnvärt. Dock är tekniken med lättbetong, som jag avser, relativt obeprövad i Östergötland och många drar sig inför det som är nytt.

Jag är mkt övertygad om att man blir nöjd. Det tar dock lite längre tid pga att man måste torka ut skiten.
 
kalleanka70 skrev:
Vad hindrade dig?

Nu vet jag inte vad du ville säga egentligen? Bra eller dåligt med sten?
Vad jag ville säga var att det inte automatiskt är "bättre" med sten.

Största problemet, för mig, med stenhus är att det upplevs som svårare att komma till skott. Finns ju inga kataloghus i sten (rätta mig om jag har fel).

Vad finns det för olika varianter på "sten"-hus?

Lecablock, lättbetong, Finjas variant, tegel??

Ni som bygger, vilken metod använder ni? Vad är innerväggarna av, osv...
 
Vi bygger Heda Excellent,och är väldigt nöjd med resultatet.Hade gärna bifogat en bild om jag visste hur??
 
KarlXII skrev:
Som sagt var....:)
[länk]
Ja just det ja, men man blir ju alldeles galen av att hålla koll på alla trådar hela tiden, i synnerhet när man är så grön på precis allt som jag är. :'(

Du hade ju nästan samma argument som jag själv din härmis. Tidsmaskin i trä eller...? ;)
 
Framerate skrev:
Största problemet, för mig, med stenhus är att det upplevs som svårare att komma till skott. Finns ju inga kataloghus i sten (rätta mig om jag har fel).

Vad finns det för olika varianter på "sten"-hus?

Lecablock, lättbetong, Finjas variant, tegel??

Ni som bygger, vilken metod använder ni? Vad är innerväggarna av, osv...
Varför svårare att komma till skott? Kolla länken [ftp]http://www.jamera.fi/[/ftp] där finns massor med coola hus. Det finns ett antal företag som sysslar med detta i Sverige. Haaks, Örementhus, Stenhusvillan etc. Bara att söka på nätet.

Gällande olika material har du räknat upp de flesta. Jag håller dock på Ytong/HH Celcon som bäst alternativ.

Det skall vara 36 cm vägg på min breddgrad och vi kommer nog ha lättbetong i innerväggarna också, 15 cm.
 
KarlXII skrev:
Som sagt var....:)
[länk]
Men vad tusan k12....är du här och stör nu igen ;). Det är ju mkt roligare att diskutera live om detta än läsa gamla trådar....som för övrigt har en del matnyttigt.

Tur att det inte finns en tråd om timmerhus för då hade väl din statistiksiffra slagit i taket! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.