Mikael_L
Om vi återgår till din ursprungstanke lite ... :surprised:

Så tänker du ganska rätt i det med en smidig och lätt maskin ...
De gånger du ska jämna till kanten på en panel eller råspontsyta; på taket, nedertill på väggen eller lite dekorativ pärlspont i ett rum så uppskattar du helt klart en sådan maskin. Då är det inte säkert att Festoolen gör dig så lycklig vid dessa tillfällen.
Så en liten lätt och gärna billig maskin är kanske ändå inte så dumt, som komplement till Festoolen, vid de tillfällen den blir för klumpig eller att du inte vill riskera din fina Festool.

Men i vilket fall, kontrollera att maskinen har klyvkniv! Billiga maskiner saknar det alltför ofta nuförtiden.

Jag såg förövrigt att Bauhaus hade en liten Skil för ca 700:-, Det följde med en mycket fintandad klinga med neg tandning, perfekt för finkapning. Jag tror den kanske var lite större än B&Dn du skrev om, ev en 55mm.
Ifall du funderar på ett köp, kolla även där ifall den har klyvkniv, jag har inte kollat själv.
 
Det är så otroligt svårt detta! Festoolen går ju på ungefär 5500 kr inkl. moms. Motsvarande Makita-maskin landar på ungefär 4000. Vad jag förstår så är den stora skillnaden mellan dem att det bara finns splitterskydd på ena sidan på Makitan. Detta borde bara vara ett problem när man sågar typ plywood? För mdf och bänkskivor spittar ju sig inte.

DeWalt har ju kommit med en sänksåg också, men den ligger på ungefär samma pris som festool.
http://www.kagab.se/butik/product.php?iProductId=535
 
För att krångla till det ytterligare för dig så har Mafell kommit med en sänksåg som ska slå Festoolen enligt en bekant. Jag har ingen aning hur det är med det. Han påstod att Mafell's skena ska man kunna rulla ihop som en matta bla + att skenan ska man kunna "knäppa" fast i sågen(Bra om man ska såga på väggar och man har bara 2 händer).

Du kan ju kolla deras tyska site.
 
Mafell ligger nog som Festool eller kanske något högre i pris beroende på modell.
 
Hos följande Brittiska webbutik finns ett antal olika Mafel att välja på. Dewalt är också bra mycket billigare än i sverige. Gäller i ju för sig det mesta.;)

Har dock ingen erfarenhet av butiken men de är "Power Seller" på E-bay "Power Seller" på E-bay och det brukar borga för att de är seriösa.

// stOra_M
 
Tack för tipsen! Just nu känner jag mig helt lost, har ingen aning om vad jag ska välja. Om endast viljan fick bestämma så skulle det bli en festool eftersom man vet att det är en bra såg. Men så kostar den ju 5500 kr...
Sen kommer DeWalt på 4000 kr och Makitan på 3500 kr.

Om jag skulle köpa Makitan skulle jag kunna köpa något annat kul för 2000 kr, det känns ju frestande. Eftersom splitterskyddet verkar vara den stora skillnaden (båda sidor på festool, en sida på makita) så vet jag inte riktigt om det är motiverat att betala så mycket mer.

Vad skulle ni göra? Jag vill ha en framtidssäker allroundsåg för både utomhusprojekt och möbelsnickeri :)
 
En framtidsäkersåg! Köp Hitachi C6BU2 en kompetent allroundsåg som håller.
pris runt 2200 -2500kr
Den kanske inte dominerar på byggen men vanlig är den.
 
Fast hur var det med skenor till den, de finns väl inte att köpa i Sverige?

Jag hade nog valt Bosch GKS 55 (CE eventuellt) om jag skulle köpa en cirkel idag.
 
Redigerat:
Mja skenor såg jag inget som trådskaparen frågade efter, och vet inget om dem heller. tillverkade en egen (plagierade pernittas förslag).
 
Att man kan skaffa skenor till sågen anser i alla fall jag vara en förutsättning för att den ska kallas framtidsäker.. :)
 
GKS 55 verkar ju vara en riktigt bra såg. På Lawson-his var den dessutom riktigt billig, 1500 kr :)

C6BU2 har jag också läst mycket om, men frågan är om man kanske borde ha en styrskena också. Om man ska såga mycket mdf så blir det väl snabbt tröttsamt med att spänna upp styrreglar?
 
Vad jag förstår så är den stora skillnaden mellan dem att det bara finns splitterskydd på ena sidan på Makitan. Detta borde bara vara ett problem när man sågar typ plywood? För mdf och bänkskivor spittar ju sig inte.

Du skojar väl? Om du inte gör det skulle jag vilja veta vad du använder för såg nu... Melamin-/Formicaskivor...

Du skrev att man använde sänksågen till möbelsnickeri, och det är väl iofs delvis sant, men den kommer framförallt till sin rätt när man gör just inredningsarbeten på plats.

Köper man en sänksåg från Festool klarar man sig väldigt långt, men till byggen av något grövre kaliber skulle jag inte i onödan använda sänksågen (om man inte har en som varit med ett tag och ersatts av en nyare).

Mafells sänksågar ska fungera både som sänksåg och cirkelsåg, kanske det är ett alternativ.

Om man ska ha en TS55 eller TS75 är väl en öppen fråga. Så fort man jobbar på en bänk t.ex. tycker jag TS75 är bättre, den kräver inte lika snabbt tvingar till skenan heller pga vikten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.