Nu börjar det bli jobbigt!!

Har varit inställd ganska länge på mineralull i mitt snedtak som jag ska isolera upp i nock.
Gammalt timrat hus som är reviterat. På taket ligger en aluminiumplåt och under detta ett sticketak spikat på kraftiga bräder som i sin tur vilar på takstolarna.

När det gäller mineralull finns ju systemet med takfotventilation +luftspalt+gavelventilation.
Igår kväll hade jag en kille från Warmcell som nu räknar på en cellulosaisolering/löull.

Kan det verkligen stämma att jag kan skippa takfotventilationen,luftspalten. Han säger att man istället kan lägga ett 100mm dräneringrör med hål i uppe längsmed hela nocken. Förbinda detta med gavelventilerna. När de sedan sprutar lösullen lägger de sedan ullen runt röret och i facken på detta sätt skapas dock en ventilation inne i isoleringen(cellulosans andningsförmåga) som kan vandra i röret ut i gavlarna.
Som tätning rekomenderade han vario Duplex alt Mataki. Han liknade dukens egenskaper vid Gore-Tex.
 
Ja jobbigt, när man inte heller kan inspektera efteråt.

Kan Warmcell firman lämna någon garanti? Typ 10 år eller något sådant?

Jag har inte hört om någon liknande lösning. Men det säger förvisso inte mycket.. Undrar vad Warmcell säger om den lösningen.. Antar att du talade med en återförsäljar firma..?
 
Jag har bett min konstruktör/arkitekt att rita in 300mm isolering till vårt kommande husbygge. Huset ska ha stomme av lättbetong utan någon ytterliggare isolering. Takbeläggningen blir plåt (ca 200m2). Min fundering är kring val av isolering för taket. Mineralull eller cellulosa. Låter intressant med att köra med ångbroms istället för plast som diffusionsspärr. Någon som jämfört skillnaden i pris med att isolera med cellulosa vs mineralull? Isolerar cellulosa lika bra som mineralull eller bör jag öka mängden isolering?

//nilhen
 
Ja .skönt om kan slippa plasten. Håller just nu på och begär offert. på 130 kvadrat 25cm är lagda priser på
mineralull 20 000:- med moms cellulosa 22 500:- utan moms.
Jag har pratat med tre firmor och samtliga anser att celluson har bättre isoleringsförmåga jämfört med mineralull.
Magnus
 
Tittar man på Specen för Miniralull & Cellulosa så är det på ett ungefär likvärdigt när det gäller deras isoleringsförmåga, dock så är Cellulosan dyrare. Tjockleken kan man alltså ta samma.

Jag har hört i från en som jobbar (installatör) just med Thermotra att deras produkt är absolut bäst, framför allt bättre änn miniralull.

Jag frågade då hur han kan påstå något sådant.

Svaret var efter ett tag så bildas det en skorpa ovan på termoträ´s isolering. Antagligen så är det fukt som gör detta. I vilket fall som helst när skorpan väl har kommit på plats så blir det ännu svårare att blåsa igenom isoleringen samt att isoleringen isolerar ännu bättre tack vare denna skorpan.

Tydligen så har SP inte testat isoleringen när den har fått skorpan, så de kan inte ge några värden på hur bra det är efter att skorpan kommit på plats. (jag kan tänka mig att man får olika värden beroende på hur tjock skorpan är)

Jag antar att denna effekt borde man få med andra märken av samma isolerings typ.

Sen om man vill tro på det får man avgöra själv.

Borde ju finnas folk här med erfarenheter av "skorpan" finns den eller inte?
 
http://www.trygghetsvakten.se/wiki/index.php/Isolering
TrygghetsVakten skriver:
"Mögel och fukt
Lösullsisolerings benägenhet att motstå mögelangrepp visar, enligt SP:s test, en vissa skillnader mellan olika produkter.

”Kutterspånet Cuttercut och cellulosafibern Termoträ visar en kraftig, fläckvis påväxt av mögel. Cellulosafibern Warmcel möglade fläckvis. Cellulosabaserade Ekofiber vind och mineralullsprodukten Isover kretsull I hade svagare mögelangrepp medan mineralullsprodukterna Rockwool, Roxull och Supergul L42 inte möglade.”

Men alla material kan mögla om förutsättningarna är rätt, såsom koncentration mögelsporer, temperatur och relativ fuktighet.

Vanliga orsaker kan vara läckage av varm fuktig luft från boytan, kondens mot råspont, bristande arbetsutförande eller bara en förändring till kallare klimat."
 
  • Gilla
Jan Fahleson
  • Laddar…
Någon som har konstruktionsritning gällande cellulosa isolering av yttertak (öppet till nock) att dela med sig av?
Söker även leverantörer av cellulosa som kan spruta i stockholmstrakten.

//nilhen
 
www.ekofiber.se - tillverkar cellulosaisolering.
www.abis.se - sprutar ovan nämnda isolering. Vi anlitade dem. Funkade prima.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.