Hej!
Vi är spekulanter på ett hus som har en kombipanna med olja eller el. Driftkostnaden är 44 000 kr per år. Vad kan man göra för att sänka denna driftkostnad utan en allt för dyr investering? Kombinerar man befintliga pannan (den är från år 2002) med en fläkt?

Vad behöver man göra och vad kostar det? Jag antar att följande kan vara ett alternativ:

1: någon form av luft pump. Vad finns, vad är skillnaderna och vad kostar de? Vad kostar arbetet med montering?
2. måste man ha fläktsystem då också? Vad kostar det och vad kostar monteringen, årlig service, mm?
3. Kan man koppla pump till gamla radiatorer? Eller stänger man av radiatorerna? (vatten i dem tror jag)
4. Alternativt hur gör man för att kunna reglera radiatorerna så de bara går i gång när fläktarna ej ger tillräckligt med värme? Någon form av regleringssystem/termostat? Vad kan det kosta med sådant + installation?

Någon som vet så vore jag tacksam. Jag kan inget om detta så ni får gärna förklara tydligt vad ni menar.

Tacksam för svar.

MVH
Tussilago
 
Tussilago skrev:
Hej!
Vi är spekulanter på ett hus som har en kombipanna med olja eller el. Driftkostnaden är 44 000 kr per år. Vad kan man göra för att sänka denna driftkostnad utan en allt för dyr investering? Kombinerar man befintliga pannan (den är från år 2002) med en fläkt?

Vad behöver man göra och vad kostar det? Jag antar att följande kan vara ett alternativ:

1: någon form av luft pump. Vad finns, vad är skillnaderna och vad kostar de? Vad kostar arbetet med montering?
2. måste man ha fläktsystem då också? Vad kostar det och vad kostar monteringen, årlig service, mm?
3. Kan man koppla pump till gamla radiatorer? Eller stänger man av radiatorerna? (vatten i dem tror jag)
4. Alternativt hur gör man för att kunna reglera radiatorerna så de bara går i gång när fläktarna ej ger tillräckligt med värme? Någon form av regleringssystem/termostat? Vad kan det kosta med sådant + installation?

Någon som vet så vore jag tacksam. Jag kan inget om detta så ni får gärna förklara tydligt vad ni menar.

Tacksam för svar.

MVH
Tussilago
Befintlig panna är ju rätt ny, så den är inte ineffektiv. det som är minde bra med den r förmodligen att den använder dyr energi. Gissar du har olja? Det blir i princip inte billigare med el.

0. Isolering är på lång sikt det billigaste, i alla fall med den förbrukning du har nu.
1. Du behöver för att spara på riktigt efter isoleringen någon typ av värmepump. luft/luft är det billigaste du kan köpa, men det är inte säkert det blir så effektivt (kräver en rätt öppen planlösning, och du har hög förbrukning). Alternativen till luft/luft är mycket dyrare, men på lång sikt effektivare. Men luft/luft om du är händig kan hamna under 20000, dock tillkommer en lösning för hur de skall samarbeta med pannan. luft/vatten om du köper det hamnar kring 100000, markvärme och bergvärme ytterligare ett par 10000 upp (hur mycket det blir i verkligheten tar du reda på med hjälp av offerter, de varierar beroende på leveantörens beläggning).
2. Fläksystem kan behövas om det du har nu är oljepanna med självdrag åstadkommet av en skorsten. Det kan i och för sig räcka med ett fåtal utfläktar istället (badrum/tvättstuga/kök/...) och kostar då någon 1000-lapp styck plus montering.
3. Ja, men om de gamla radiatorerna behöver hög temperatur för att huset skall hållas varmt när det blir så kallt som du vill att systemet skall klara, och om den temperaturen är över vad värmepumpen klarar (maxtemperaturen varierar med leverantör men man kan utgå från att runt 60 kommer många att ha nått sin gräns), då får du mindre effektivitet. Nyvkeln här är om du passerar temperaturen för den värmepump du väljer, i det läget måste all övrig värme tas med pannan. Är den dessutom så hög att returtemperaturen efter radiatorerna är över värmpumpens maximala intemperatur, måste all värme tas från pannan. Man kan också stänga av radiatorerna, men med den förbrukning du har är det stor risk att en luft/luft lösning ensam inte räcker till. I äldre hus varierar dimensioneringen kraftigt mellan rummen, har du tur räcker det med att byta ett fåtal radiatorer för att komma innanför området för en värmepump, har du riktig tur behövs det inte alls.
4. Reglersystemet du pratar om, ifall man inte köper en fördig lösning från leverantör,är ensamt en relativt dyr historia. Under 10000 lär du inte komma (många år sedan jag tittade men då fanns det några få, runt 20000 för bara reglersystem är en rimlig gissning om du inte köper en komplett lösning, men jag vet inte vad som finns kvar på den marknaden.

--- Mats ---
 
Stort tack för ditt utförliga svar!
//Tussen
 
Har du vatten i radiatorerna så är den billigaste lösningen och en effektiv lösning att docka en luft/vattenpump, kostar cirka 60-70 000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.