Det här kan mycket väl ha varit uppe tidigare, jag hittade ingenting vid en snabbkoll, men när man tittar på huvudrubriken för forumet med alla undergrupper osv. hänvisas det ofta till inlägg där som är de senaste, men som man inte kan läsa under ämnet, de kommer först senare. Eftersläpet kan vara ganska långt.

Hur kommer det sig, och går det att göra något åt?
 
Hur menar du? Jag förstår inte riktigt. Försök att utveckla om det går.
 
Ska försöka förklara lite bättre.

Om man kollar på länken in till forumdelen Verktyg, maskiner och fordon, så kan det finnas ett inlägg där som man inte kan komma till om man går in i det ämne där inlägget skrivits. Uppdateringen av senaste inlägget under länken/rubriken kommer alltså innan inlägget publiceras i själva ämnet.

Ex. Jag kollar i huvudmenyn för forumet, ser att någon skrivit ett nytt inlägg i ämnet Makita slagskruvdragare t.ex., går in i Verktyg maskiner och fordon och kan då inte komma fram till inlägget den vägen. Det händer ofta. Klickar jag däremot i vad jag här kallar huvudmenyn så kan jag komma dit.

Det är som om inläggen kommer ut vid olika tidpunkter beroende på var man kollar. Det tar minst lika ofta lång tid innan nya inlägg kommer ut i ämnet. Om jag skriver ett inlägg och är sugen på att läsa svar på det och kollar efter en halvtimme är mitt inlägg ofta inte synligt, utan kommer så småningom upp på listan.

Är det tydligare nu?
 
Det är nog din dator som visar cashade versioner av sidan, alltså när du ser forumets huvudsida så ser du inte den senaste versionen, utan en version som din dator sparat. Uppdateringen av själva forumet sker på en gång, jag har aldrig stött på någon som helst fördröjning i det här avseendet.

Testa att rensa cashen i din webbläsare, eller klicka på "reload"-knappen i din webbläsare nästa gång du tycker att sidan verkar ouppdaterad.
 
Förlåt att jag inte svarar förrän nu. Nu förstår jag bättre. Jag tror liksom jon_h att problemet beror på cachen i webbläsaren. Prova med shift + uppdatera (reload) och se om det åtgärdar saken. Du kan också kolla vad du har för cacheinställningar så att du slipper göra shift + reload hela tiden.

Cacheinställningar i Internet Explorer 7 finner du under: Verktyg > Internetalternativ > Inställningar (under Webbhistorik).
 
(Snyggt att jag inte kunde stava till "cache".. :surprised:)
 
Forumet cachar också "nya inlägg" samt "dagens inlägg"-sidorna. Detta innebär i praktiken att alla de senaste inläggen inte söks fram ur databasen varje gång någon klickar på länken, utan sidan snabbladdas istället från "minnet" på servern. Eftersläpningen kan vara några minuter - så det kan finnas några enstaka inlägg som är så pass nya att de ännu inte finns med på "nya inlägg"-sidan.

Utan denna cache-funktion skulle hela forumet bli långsammare.

/M
 
Jepp, stämmer bra, det går utmärkt att uppdatera och få fram det senaste. Så enkelt var det med det. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.