Hej,

En grindstolpe har gått av och behöver limmas ihop.

Vad använder man lämpligast för att sammanfoga dessa två delar igen? Grindstolpen är gjord av ett cementavloppsrör som sedan är fyllt med betong.

Det måste finnas något klistrigt bruk att använda eller kanske tillochmed någon fogmassa?

Att borra i ett järn är säkert ingen dum ide heller.....
 
Epoxy limmar det mesta, men frågan är om stolpen är stark nog för övrigt.
Det låter som om den vore oarmerad...
 
Jag limmade en stor utomhusblomkruka av betong med det inte helt ovanliga PL400 så det verkar ju funka hittills.... Som du redan var inne på så skulle det nog vara bra att borra 2 hål och dunka i en bit armeringsjärn också.
 
Är det bara ett skönhetsfel så tycker jag också att Pl-400 låter bra.

En fråga bara, hur lyckades du ha av den?
 
magnusss skrev:
En fråga bara, hur lyckades du ha av den?
Det är en historia för sig som nästan platsar i bloopserstråden även om jag själv är helt oskyldig:

Jag ägnade en helg för två veckor sedan med att gräva lite på tomten. Det resulterade i att det låg 40-50kubik schaktmassor på min gräsmatta. Efter många turer hit och dit fick jag tag på en traktorgrävare som kunde köra över detta till grannen som behövde motsvarande massor. Dessutom kunde han komma 0700 dagen efter och det var 300sek billigare än att hyra en Avant 630 och göra jobbet själv under helgen.

Efter ett par timmar ser jag att grannens grindstolpe fallit till marken (vi lånade deras uppfart för att frakta ut massorna). Följande konversation utspelar sig:

Jag: Jag ser att stolpen fallit till marken?
TG(traktorgubbe): Jasså?! Ja det vet jag inget om.
Jag: Men den stod ju upp för två timmar sedan, du måste ju ha varit på den med skopan?
TG: Näe, den bara föll.
Jag: Men den kan ju inte bara falla av sig själv?
TG: Den bara föll. Stolpen måste ha varit helt rutten!
Jag: Ok, nu är ju iofs stolpen gjord i betong så helt rutten kan den ju inte ha varit.....

Efter slutfört uppdrag använde jag tystnaden som vapen i förhandlingen om stolpen vilket gjorde att priset för jobbet åkte ner 15%.

Gubben hade en fin traktor och hade nog kört hela livet, dock verkade det lite knepigt att hålla koll på var stickan befan sig när han körde framåt.....
 
PL400 kanske funkar men det är ju inte bara ett skönhetsfel. Hela stolpen är ju av. Det skulle ju kännas bra med ett klistrigt bruk.

Ska ringa Maxit och kolla om dom har något bra förslag. Stolpen i sig håller nog bra även om den förstås skulle må bra av lite armering. Risken är dock att man spräcker något när man borrar och det vill jag nog inte riskera.
 
Jag tror också på epoxi till detta. Jag har svårt att tro att man kan komma upp i samma draghållfasthet med ett cementbaserat bruk.
 
ok, kan ni ge exempel på ett epoxilim som skulle kunna vara lämpligt till detta?
 
MathiasS skrev:
ok, kan ni ge exempel på ett epoxilim som skulle kunna vara lämpligt till detta?
Biltemas art nr 36-2409 är kanske det billigaste, men det finns många produkter på marknaden.
Tror att alla klarar din limning.
 
Jag skulle nog ha gjutit en ny stolpe så att grannen blir glad.
Det skulle jag ha velat om jag var grannen.

P.s
Det var roligt att läsa om hur det gick till även om det inte var så roligt, du förstår vad jag menar.
 
Jag har en variant på samma problem som trådskaparens, men i mitt fall så är det två murblock i betong som ej suttit ihop tidigare som skall sammanfogas. Detta medför att på sina ställen är den tänkta fogen så bred som fem millimeter. Vad ska man använda för att sätta ihop dessa?
 
Biltemas epoxy verkar faktiskt ha fungerat utmärkt. Nu återstår att spackla de ytliga sprickorna och sedan måla stolpen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.