Litet förslag: Styva upp överliggaren över fönstret på långsidan, du har en takstol som vilar där. Jag skulle lagt en 2x6, eller vad som nu skulle kunna tänkas passa, på högkant ovanför fönstret.
 
Tänkte mer på hur man går tillväga i sketchup men visst en förstyvning där är nog inte fel hur eller hur
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Litet förslag: Styva upp överliggaren över fönstret på långsidan, du har en takstol som vilar där. Jag skulle lagt en 2x6, eller vad som nu skulle kunna tänkas passa, på högkant ovanför fönstret.
I ritningen har jag avväxlat den med en 45x95.
Om det räcker är jag inte säker på. Har inte direkt räknat på det .. :surprised:

Men map avväxlingens rätt korta längd och relativt liten last som ska tas om hand så hoppas jag det räcker.

Lasten som den regeln annars skulle ta hand om är mindre än 2 kvm lätt tak + 2 kvm snö...
 
Mikael_L
halvproffset skrev:
Börjar med att ge Mikael en stor eloge för ritningen som du delger oss, och nu till mina frågor som jag behöver få lite tips angående för att komma igång och anpassa till mitt tänkta projekt. Vill ha tips hur jag enklast går tillväga för att exempelvis göra boden bredare än nuvarande 263 och lite annat plock är rätt novis på sketchup än men brukar lära mig fort :) är det någon som sett någon bra bok eller pdf eller dylikt som är bra för att komma igång så är jag tacksamm för tips
Jag har haft en fundering på att försöka göra en liten kurs eller vad man nu ska kalla det, där jag visar precis hur just denna friggebod kom till, steg för steg. Sen är det lätt att applicera det på valfritt annat projekt.
Men nu är det ju rätt snärjigt med tid... så ... :surprised:

Vill du bredda boden så vill du ha andra takstolar.
Ge mig spännvidden (=avståndet mellan insidan av hammarbanden) så ska jag räkna ut en annan takstol åt dig mha takstolsboken. Du får välja mellan 14° och 27° taklutning. ;)

Men en liten varning, med bredare takstol och fortfarande 14° så blir den här friggeboden högre än de tillåtna 3 metrarna. Då får man antingen sänka väggarna, eller gjuta en liten platta på mark (minskar höjden med bjälklaget = 170mm) eller gräva ner friggan lite i marken och hoppas det tar några år innan botten ruttnar upp eller helt enkelt skita i den delen av friggebodsreglerna ... :D
 
Du skall nog räkna med kanske 400 kg (takstol, innertak, yttertak, snölast) som "worst case", och då böjer sig en 2" en bit.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Du skall nog räkna med kanske 400 kg (takstol, innertak, yttertak, snölast) som "worst case", och då böjer sig en 2" en bit.
Ja nu var det en 4" iofs ... :rolleyes:
Men jag misstänker att det var det du menade ändå ... ;)

Jag har ju tänkt isolera min friggebod, så jag var inte allt för sugen att fläska på en allt för stor regel.
Men jag har även funderat på en 34x145 eller nåt sånt. Ger nog både bättre bärförmåga och mindre köldbrygga...
 
Mikael_L
Jag har i dagarna insett att mina valda ytterdimensioner var lite smådåliga ur en synpunkt.

Med de valda måtten behöver jag tryckt 170x45 i längden 4985mm och 2480mm, samt otryckt 145x45 2480 mm, allt till bjälklaget.
Detta kräver då att finna 5 meters längder på brädgårn (5,10) vilket inte alltid är så lätt. De flesta verkar ofta ha buntar med 4,8 hemma, men över 5 meter är det ofta tunnt.

Så lite kortare frigga, säg 2 dm kortare, och bredare skulle förenkla den biten... :surprised:
Men då kommer det å andra sidan bli mer kapning och skarvning av gipsskivor och ev golvspån och fler stående reglar.
 
Mikael_L skrev:
Ja nu var det en 4" iofs ... :rolleyes:
Men jag misstänker att det var det du menade ändå ... ;)

Jag har ju tänkt isolera min friggebod, så jag var inte allt för sugen att fläska på en allt för stor regel.
Men jag har även funderat på en 34x145 eller nåt sånt. Ger nog både bättre bärförmåga och mindre köldbrygga...
Jag tänkte liggande 2x4". Styvheten ökar linjärt med bredden och med kubiken på höjden, så kan du gå från liggande 2x4 till stående 6x1.5" är mycket vunnet.
 
Mikael_L
Jag vet inte om du ens tittat på 3D-skissen?
Den 2"4" som är där är..., ja just det, stående ... ;)

Och ovanpå denna är hammarbandet, liggande 70x45 ...
 
Aha, NU ser jag den. :surprised:
 
Mikael_L
För mycke gotlandsdricke ? :D

Tränar inför fredag...? ;)
 
Ja, man kan ju undra hur det står till, men jag får ursäkta mej med att VISTA display drivern i min nya Toshiba laptop inte gillar Sketchup. Jag tittade bara på bilden i inlägg #8 och där syns det inte så bra. Beklagar.

Som tur är finns de ytterligare fyra datorer i huset, bara jag kan få undan hustrun och ungarna så! :D
 
Imponerande arbete Micke!
Tänk om du lagt tiden på att snickra ihop skiten istället.... ;)
 
En liten kurs eller ett dokument med lite små steg för steg vore guldvärt, som någon sa du kan ju sälja både beskrivningen och kursen;-) men inte till oss här:surprised:
 
halvproffset skrev:
En liten kurs eller ett dokument med lite små steg för steg vore guldvärt, som någon sa du kan ju sälja både beskrivningen och kursen;-) men inte till oss här:surprised:
Du vet att det finns tutorials på nätet va ?

Googla på "sketchup tutorial" ås får du bla denna länk:
http://sketchup.google.com/tutorials.html

Ganska bra om man vill komma igång snabbt - går mycket snabbare än att bara försöka självlära sig, även om det också funkar förstås :)

Inte för att det visar just hur Mikael_L gjort sin frigga, men ändå väldigt bra knep...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.