gwyrlim skrev:
Någon som vet varför det är NiCad i England och NiMH i Sverige på GSR12'an?

Min GSR14 levererades med 2,6Ah NiMH batterier...
 
Nimajneb skrev:
Eftersom pundet har blivit billigare kan man köpa blå Bosch nästan löjligt billigt på.
[länk]
(många fall halva priset mot Sverige)
svårt att låta bli att lägga på en o annan maskin extra, även om dom säger att frakten är per paket så sampackar dom i jättelådor samt dom frågar alltid om fraktlösningen är OK innan dom belastar kontot.
Jag har fått hjärnsläpp. Hur är det, betalar man skatt (VAT) i England eller Sverige eller inte alls när man beställer från UK?
 
foppa72 skrev:
Jag har fått hjärnsläpp. Hur är det, betalar man skatt (VAT) i England eller Sverige eller inte alls när man beställer från UK?
Du betalar Engelsk VAT i UK från den firman, det finns andra som du ev kan behöva betala Svensk VAT istället, det beror på hur mycket företaget levererar till Sverige, men du betalar ALDRIG dubbelt.
Men huvudsaken är att det inte finns några dolda avgifter, det enda som måste bekräftas är frakten.
 
Har för mig men är inte säker på att man betalar VAT i England om man är privatperson men moms i Sverige om man har firma.
 
Är du privatperson är det alltid det säljande företaget som ska ta ut moms/VAT. För en mindre firma är det normalt VAT, men om de säljer för över 140kkr/år till sverige är de egentligen skyldiga att ta ut svensk moms. Stora europeiska siter som Amazon/Pixmania brukar du få svensk moms på!

Det är dock helt och hållet företagets skyldighet att göra rätt, så även om de missar blir det aldrig ditt problem.

Vill du (som företag) köpa utan att betala moms behöver du uppge ett svenskt "EU VAT registration number".
 
Slutsatsen är ju iaf att det är ganska korkat att handla i oligopol Sverige då priserna här är så pass mycket lägre inom EU. Boschs 3-årsgaranti gäller inom hela EU.
 
R
Nimajneb skrev:
Slutsatsen är ju iaf att det är ganska korkat att handla i oligopol Sverige då priserna här är så pass mycket lägre inom EU. Boschs 3-årsgaranti gäller inom hela EU.
Vad jag har hört så är det som jag sa i ett annat ämne så att det är den firman som sålt maskinen till dig som skall skicka iväg den för garanti så det kan ändå bli lite kostsamt att utnyttja om det är så
 
Är det ett garantiärende så står garantigivaren för samtliga kostnader inkl frakt. Även om jag skulle ha stått för frakten så kan den skickas många gånger för dom tusentals kronor man sparar på att köpa utanför sveriges gränser.
 
Har ingen jätteerfarenhet av olika skruvdragare. Enda direkta jämförelsen jag kan göra är min Milwaukee mot en Metabo i ung, samma prisklass. Där är Milwaukeen fullkomligt övelägsen.
Rejäl maskin med metallchuck, stark som attans trots att det "bara" är på 12v. Bra batteritid i mitt tycke, körde 3-500 trallskruv (4,2*57) innan batteriet gav upp. Då var det full kräm till sista skruven då den bara dog. Känns som det var ganska bra faktiskt.
Har borrat med 11mm borr genom metall utan problem.
Kostade ca 2500kr.
 
Jag har ett par skruv skruvdragare; DeWalt DC901KN 36V, Hitachi 12V, Festool C 12 och Bosch GSR 10,8 V-LI Professional. Samtliga av nyare modell. Den mest prisvärda måste jag säga är den sistnämnda, ca 1200-1300kr. Vädigt liten och lätt, men väldigt stark och inte så farligt dyr. Man får med två batterier. Laddningstiden är väldigt kort också.
 
Hej Hopp

Har nu blivit ägare till ett par18V Makita LI-ION maskiner.
Fann dem billigt på webben i USA (fabriksrenoverade och 1 beg).
Jag har 110V hemma så laddaren var inget problem.
Den lilla med 1.5 Ah batteri väger bara 1.7 kg och räcker hyggligt länge.
Den stora med 3Ah och tre växlar är urstark men tyngre.
Kommer ALDRIG mer att köpa några NI-CD eller NI-MH maskiner.

Kan även tipsa om Drill Doctor för den som vill vässa borrarna.
Funkar riktigt bra.

Mvh

Peter
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.