Jag har en gammal en som är jättebred och risig undertill. Den behövs beskäras, när är bästa tiden för detta? Jag tror det är en matt-en. Undrar även hur jag ska klippa på bästa sätt. Kan den dö?
Samma fråga gäller för buxbom.
Tackar för alla tips.
 
Buxbom klipper man kring midsommar.
Vad gäller enen vet jag inte.
 
Det där med enen är inte så lätt att svara på för jag tycker inte att det framgår riktigt vad det är för typ av en. Det finns krypenar som verkligen är som en matta men jag vet inte vad "undertill" skulle vara på en sådan, det är liksom bara en nivå. Så finns t ex sävenbom som är krypande men med skott som står upp, så att den får en viss höjd. Så finns det en del hybridenar i chinensis/pfizeriana-gruppen som inte kryper men är väldigt låga och utbredda ändå, grenarna sticker ut i långa, låga bågar. Passar någon av de beskrivningarna in på din en?

Generellt kan man väl säga att enar väl knappast kommer med nya skott på gammal ved, så om de äldre delarna ser risiga ut är det svårt att göra speciellt mycket åt det om inte de yngre delarna kan fås att dölja det på något sätt. Bästa sättet att hålla dem täta och lagom utbredda är att ansa årsskotten efter hand. Vill man korta en äldre gren är det bäst om man kan hitta ett sidoskott som fortfarande växer på dess ovansida - då klipper man just utanför sidoskottet så att det döljer snittet och får det att se mindre avhugget ut. Men har enen blivit väldigt förvuxen och risig är det enklaste och bästa oftast att ta bort och plantera en ny.
 
Sommartorparn skrev:
Buxbom klipper man kring midsommar.
Buxbom kan du i princip klippa närsomhelst. Är det stark sol på våren/sommaren får den gärna lite solskador som gör att den kan se lite risig ut innan de nya bladen kommit. Det gör alltså inget för växten men om du är väldigt petig kan du lägga över odlingsväv som solskydd den första veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.