Hej.

Jag har just köpt en Stiga Park hydrostat som är i väldigt bra skick, trodde jag i alla fall. Det jag har hittat på den är att den läckr olja vid plast röret som oljestickan sitter i men det är väl inget stor grej att laga, det tar jag vid nästa oljebyte. Men vad värre är är att klåparna som servade den, innan förre ägaren sålde den, har dragit sönder gängorna för oljepluggen i hydrostat lådan. Min fråga är om man törs gänga om den på plats eller måste man riva av och ta isär lådan. Det jag oroar mig för är att få metallspån in i lådan vilket väl inte är så bra. finns det några kunniga själar här som kan komma med bra tips om detta?

O||||||||||O
 
Vevade på lite gängtape tills vidare. Det håller tätt hitils men plugen sitter inte hårt men nog hårt för att inte kunna gänga ur den för hand i alla fall. River kanske i sär allt någon vinter om jag törs. Någon som ver hur lådan ser ut? Kan man vända upp och ner på den och klyva den så man får loss botten bara eller sitter det en massa prylar fast i botten delen?
 
Är det metallhus i denna så är det bara att dra i en helicoilgänga, så det är inga problem. Det finns säkert andra system också för detta, kolla med en verkstad vettja!
Går den bra annars då? (Jag var på vippen att köpa en dylik, men nu står det en Automower på tomten istället)
 
Jag har bara klippt två gånger men det är en fröjd om man jamför med den gammla (ej åkbar). Tycker den går bra och lättmanuvrerad. Man kommer åt bra och bara att trampa bakåt när man vill bakåt. Lätta att kontrollera hastigheten också. Jag ångrar verkligen inte att jag köpte en men hydrostat och frontagrigat. Det återstår väl att se hur länge den går innan man måste göra någon större laganing bara. Ang. helicoilgänga så måste man ju borra och gänga i alla fall. Det jag är orolig för är att få in spån i hydrostat lådan vilket nog kan påverka funktionen misstänker jag. Jag upptäckte en annan sak ochså. Det sitter en gumiplugg bevid oljestickan på hydrostaten, ser nästan ut som ett membran eller dyl. Där hadde det trängt upp lite olja såg jag efter klippningen. Jag tror det skall sitta ett täcklock över men är inte säker. Är det någon slags övertrycksventil tro?
 
Redigerat:
Om du vill slippa att borra och gänga så har Würth i sitt sortiment självgängande gänginsatser. De är betydligt bättre och starkare än HeliCoil.
Gå in på http://www.wurth.se/produktkatalog och vidare till:
Borr-Gäng
Time-Sert
Självgängande gänginsats
 
tek: vad är det för år på parken?
 
Vet inte riktigt. Han jag köpte den av sa att det var en 97-98 men det står "may -95" på en liten klister lapp på sadeln. Det är en kedja i sället för wire vid styrningen om det hjälper.
 
Redigerat:
tek skrev:
Vet inte riktigt. Han jag köpte den av sa att det var en 97-98 men det står "may -95" på en liten klister lapp på sadeln. Det är en kedja i sället för wire vid styrningen om det hjälper.
Vill du veta årsmodell så kan du kolla på motornumret (om det är B&S). De första 6 siffrorna i koden (motornumret består av Model, Type & Code) är tillverkningsdatum och själva klipparen är oftast tillverkad året efter motorn.

Man ska kunna lästa ut det även på klipparens serienummer, men där är jag lite osäker. Det går också att skriva ner artikelnumret på maskinen (XX-XXXX-XX) och fråga närmaste återförsäljare, knappar man in artikelnumret när man söker reservdelar på Stigas cd-skivor så kommer årsmodellen fram.

Det är faktiskt väldigt bra att skriva ner alla de här numren i t.ex. instruktionsboken så att de finns där, dekalerna på maskiner har en förmåga att bli borttvättade och det är inte så lätt när man ska hjälpa en kund hitta "en rem till knivarna på en gul maskin från mitten av 90-talet, men det är väl samma till alla?".
 
verkar vara en 96 då... Men det står även 95 på lappen som sitter vid batteriet fast på andra sidan plåten. Klippte i går igen och då hoppade remmen till agregatet ett par gånger. den såg inte så fin ut, ett stort jack i den, Vet inte om det blev när den hoppade eller om det var sen tidigare. Sen var jag mer uppmärksam och märkte att den vred den sig ut och in så nu är den rätt vinn. Det blev ganska varmt också, är det normalt? Första gången hoppade den när jag skulle upp för en liten slänt och agregatet viklades upp. Skall det inte tåla att vinklas till sitt maxlägen, det var inte maxlägge i detta fallet men lite mer än vad fjädern orkar lyfta agregatet när man hissar upp det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.