Vi är intresserade av ett hus från 1800 och undrar om någon har några tips på vad som är extra noga att titta på just när det gäller så gamla hus, vi ska på en första visning nu i veckan. Här är en länk till huset: http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/201016
(Är ny här på forumet så hamnar mitt inlägg i fel kategori ber jag om ursäkt för det)
/Tua
 
Det är ju inte så mycket man hinner med på en visning, utan de mer ingående undersökningarna tar man dit en besiktningsman för att kolla upp om man är den som rä tänkt att köpa huset.

Driftskostnaderna verkar väldigt låga, hur mycket ved har de eldat egentligen?
Ingenting nämns om taket, hur ser det ut?
Hur ser fönsterbågarna ut?
Badrummet, kommer det att hålla några år till? Finns det tendenser till fukt där?
Utbyggnaden, känns den gediget byggd?
Är allt plant? Är vinklarna räta?

Samma frågor bör ställas kring gårdshuset.
 
Att själva stommen osv är bra i kåken tror jag är en ganska ofarlig chansning, likaså elsystem med tanke på tidpunkt på renoveringen.

Däremot vill jag sätta frågetecken kring vilken typ av isolering som är gjord och sen är det väl ingen direkt höjdare med plastmattor i en gammal timmerkåk med torpargrund. Det blir helt enkelt för tätt mot grunden som är i behov av spillvärme från huset för att du ska slippa tråkigheter som mögel o annat. Jag skulle riva dän dem direkt och ha oljade/lutade/såpade trägolv istället. Inte lackade för det blir lika tätt det.

Sen är väl smaken som baken men att sätta in det där köket i detta fina lilla gamla torp känns ungefär lika rätt som att spela rysk roulette med sex kulor i magasinet....

Lycka till med köpet! Västervik är fint!
 
Vad gäller det estetiska, ........
köket är väl OK, tycker jag, i o med att det är neutralt. Bättre modernt o neutralt än fejkat 1800-tal à herrgård i ett gammalt torp.

Däremot är det något med den yttre estetiken som inte stämmer. Vad är det för panel? Locklist borde det vara på ett sådant gammalt hus. Framför allt är det fönster och ytterdörr. Ser ut att ha blivit bytta med tanke på att det är förhållandevis mycket karm-yta i förhållande till glasyta. Dessutom smala spröjs som ger en känsla av fängelsegaller. Värst vad gäller misslyckade proportioner är fönstrena på utbyggnaden. En intressant fråga vore om dom har kvar dom gamla fönstrena undanställda någonstans och om dom går att renovera upp. Ja, detta gällde det estetiska....

Eftersom huset är så mycket omgjort, så är det inte ett byggnadsvårdsprojekt ni har framför er, utan den viktiga frågan är om de ombyggnader som har gjorts har gjorts på ett sådant sätt så att husets hälsa inte äventyras, t.ex. det som Cheesus tar uppom täta golv, eller att man sätter plast i samband med isolering. Och så förstås att våtytrummena har gjorts på fackmannamässigt sätt.
 
Redigerat:
Staffans2000
Det ser ju bra ut. Det estetiska är upp till er att bedömma.


Men bevare mig för den här sirapen.

"Ägarna berättar"
En stund i kvällssolen på trappan. Det finns inte mycket som slår det. Några som letat sig in på Älgstigen på sin kvällspromenad stannar till och tittar förvånat över stenmuren. Va, ligger det ett torp här, mitt i ett småhusområde? När man ser in på den stora naturtomten, med bigarråträdet är det som om tiden stått stilla. Kristinelund har legat där i över 200 år. Timrade, tjocka väggar rubbar ingen på i första taget! Det ligger säkert envist kvar där i flera hundra år till och folk som promenerar förbi kommer förvånat att fortsätta titta in över stenmuren...

Staffan
 
Jag skulle kolla timmerstommen. De skriver att du bytt fönster, men gissningsvis så brukar timmerstommen under fönster vara i sämre skick än fönster. Jag skulle även kolla stommens första andra varv. Baksidan blir ibland inte skottad och snö ligger mot väggen hela vintern. Försök kolla även där. Är det svårt att nå så prata med säljaren. Kolla även stommen efter spår av småkryp, speciellt på vinden. Även om det inte finns några kryp nu så är det bra att veta. Det kan även finnas spår på ytterfasaden ifall man tittar noga. Vet du inte vad du ska leta efter kolla upp det! Jag skulle även kolla taket/insidan vind runt skorstenen. Det kan ha läckt men borde vara åtgärdad eftersom det är renoverat.

På lilla huset skulle jag kolla ifall taket är skruvat nere eller uppe på plåten. Är det skruvat nere så är det större risk att det läcker...

Ps, ungsluckan är helt kass. Var rädd om den, annars lossnar glaset och ni får glaset i handen...

Trevligt verkar det iaf - slå till!

Dröj er gärna kvar - alternativt kom tidigare än visning - och prata med grannarna. De kan ofta berätta mycket....
 
Tycker alltid man ska börja med att koncentrera sig på hur stommen, grunden och taket mår - upp på vinden och granska taket inifrån, ligga på alla fyra och kika in i grunden med en ficklampa, sticka i syllstocken runt om hela huset med en kniv (eller nyckel om man nu inte vill släpa med en kniv på husvisning).

Här är det två saker som jag skulle vilja kolla lite extra på:

1) Vinden är inredd ända upp i nock, vilket gör att du inte längre kan granska taket inifrån. Går det alls att se hur taket mår? Har dom konstruerat det så att det finns någon ordentlig luftspalt mellan innertaket och yttertaket? Principen för ett så gammalt hus är ju att det ska vara en kallvind som får en del naturlig ventilation och värme från murstocken, och där man enkelt ser om det blir något läckage i taket. Ett litet läckage när det är sågspån under är heller inte hela världen bara det åtgärdas snart. Läckage när det är inrett ända upp i nock, och kanske med gullfiber dessutom, är något helt annat. Det kan dessutom dröja länge innan man märker något alls.

2) Varför är det så tätt mellan nederdelen av panelen och marken? Är det fortfarande ordentliga gluggar och bra ventilation i torpargrunden, eller har de ändrat något här också? Fungerar den ursprungliga konstruktionen som den ska, d.v.s. med lite lagom spillvärme från murstock och från rummen ovanför? Om inte, har det hänt något med trossbotten eller är den fortfarande o.k.? Har det lilla mellanrummet mellan mark och syllstock påverkat syllstocken?
 
Du har rätt Sara,
när man ser bilderna från vinden och hur bjälkarna sitter så undrar man om det finns någon luftspalt mellan tak och isolering. Och i så fall är det risk för mögel. MEN dom kanske har isolerat taket från utsidan. Teglet ser relativt nylagt ut. Jag får en känsla av att taket liggerhögt ovanpå huset och så skulle det kunna bli om man isolerar ett tak från utsidan. Det är en mera riskfri konstruktion vad gäller mögel, men påverkar utseendet.

Tua, ännu en grej att kolla upp!
Är taket nylagt och hur har dom gjort när dom isolerade vinden? Såna där grejer kan man gärna fråga om ägaren har fotograferat under arbetets gång, så att man ser hur dom har gjort. Eftersom det är svårt att se när det väl är färdigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.