Har fått min bärbara telefon förstörd av blixtnedslag.

Nu undrar jag om det är telefonledningen eller elledningen som gör att telefonen förstörs?

Finns det något sätt att förebygga på än att dra ur kontakten. Har ojordat så sk åskskydd funkar inte att använda.
 
Ingenting är säkert mot åska mer än trådlöst. Den kan ju slå ner både i telefon och el. Har du telefon i marken och el luftburet så är säkert risken större med elen. Har du luftburen telefon också så kan det lika gärna komma den vägen.

3G och ett laddat battri på datorn. Då kan du vara lugn.
Annars är det bara att dra ur alla sladdar som gäller om man ska vara helt säker.

Och vanliga gamla analoga telefoner brukar klara sig bra.
 
Åska är ett fysiskt fenomen i form av en laddning elektricitet. Den söker sig alltid till jord.

I våra hem får detta konsekvensen att apparater som sitter kopplade till två nät, t.ex. telenätet och elnätet fungerar som en brygga för elektriciteten att nå jord, och apparaten går sönder när en kraftig ström passerar igenom.

Luftledningar förhöjer risken väsentligt för att de skall plocka upp dessa elektriska laddningar från åskoväder, och de kan dessutom föra det vidare flera kilometer.

Riskapparaterna brukar vara dator (el + telenät/bredbandsnät), telefon & fax (el + telenät) och TV-utrustning (el + kabelnät). Däremot är det väldigt sällan som kylskåp, spis eller vanliga glödlampor går sönder av åskan. De är ju bara anslutna till ett nät, och den elektriska laddningen passerar därför inte igenom dessa apparater. Enda undantaget är direktträffar, då det kan bli sådana väldiga spänningar att i princip allt går sönder.
 
Man kan förbättra situationen genom att installera åskskydd på el och teleledningar, men det kostar en bra slant, 5000 och uppåt.
 
pinebar skrev:
Och vanliga gamla analoga telefoner brukar klara sig bra.
Antagligen då alltså därför att de bara har en sladd, inte två som de digitala telefonerna!
 
Innehåller dom elektronik brukar dom stryka med, även om det är batteridrift. Därimot var dom gamla elektromekaniska telefonerna typ Dialog väldigt tåliga.

Har varit med om att blixten slagit så att tapeten flugit bort runt teleledningarna, men den gamla Dialogen, den klarade sig.

(Ska man ha en Dialog idag, så får man nöja sig med att ta emot samtal, det går inte att ringa ut eftersom Telia inte längre supportar pulssignaleringen från nummerskivan.)
 
mycke_nu skrev:
........................
(Ska man ha en Dialog idag, så får man nöja sig med att ta emot samtal, det går inte att ringa ut eftersom Telia inte längre supportar pulssignaleringen från nummerskivan.)
Konstigt, jag har en Dialog som fungerar utmärkt att ringa med. Däremot går den ju inte att använda för samtal till myndigheter där man måste kommunicera med knapptryckningar.

Vad gäller blixtar så var jag med om att en blixt slog ut två saker som just då var igång, en lampa och ett el-element, däremot inte kylskåp och varmvattenberedre som ju också borde varit igång. Lyckligtvis klarade sig datorn trots att jag hade glömt dra ur elkontakten! Men den var å andra sidan inte igång.....

Lite oroande att elmentet havererade. Rena turen att inte fler var igång just då. Det blir ju en dryg kostnad att behöva byta ut alla radiatorerna i ett hus......... Är det vanligt att det händer?
 
Behöver nog inte vara så att du får in överspänningen på alla faser pga av ett åsknedslag, då kan det bli så att delar av din elektronik slås ut.
 
Här fungerar inte pulssignallering längre, beror väl på om dom har "uppgraderat" den lokala telestationen eller inte.

Effekterna av åsknedslag är svåra att förutsäga, men det handlar om några 100 000 Amperé så det är inte mycket som står pall om strömmen från urladdningen väljer en olycklig väg.
 
Jag kan säga som så att åska behöver ingenting för att paja om det vill sig riktigt illa. Förra sommaren var det ett sjujäkla åskoväder här, och innan det brakade löst var det helt sjukt konstigt tjockt elektriskt laddat i luften, det var bland det märkligaste jag varit med om. Overkligt liksom. Skulle kunna svära på att det lika gärna kunde slagit ner rakt i huset. Men det gjorde det inte, men saker pajjade ändå, bland annat en A/D-omvandlare i en ljudeffektenhet för 30.000. Den var inte ens inkopplad i elnätet, drar alltid ur huvudsladden i studion när jag går därifrån, men däremot var den ju inkopplad i ett komplext virrvarr av sladdar som en musikstudio ju är.
 
Vilken roll spelar jordfelsbrytaren i ett sådant läge? Kom just på att när åskan pajade ett element o en lampa, så löstes jordfelsbrytaren ut. Hade skadan blivit värre om jag inte hade haft någon sådan?
 
Jordfelsbrytaren hinner inte reagera innan det är för sent. Kolla för övrigt med testknappen att den fortfarande fungerar, den kan ha fått sig en smäll den också.
 
Telia har meddelat att de avveckalar pulssignaleringssystemet eftersom det är gamla prylar som används väldigt sällan. Sen innebär det ju inte att de åker runt och enbart skruvar ned dem utan de tas ned vid tillfälle.

För att sen gå över på åska så de små åskskydden man hittar på jula osv kan möjligen klara en långt bort träff som sprider sig längs el eller telenäten. De system med grov, mellan och finskydd man kan montera in brukar klara träffar hyggligt nära. En direktträff eller extrem närträff dödar elektronik i alla fall. En blixt är ju egentligen en gigantisk kraftledning och runt alla kraftledningar får man magnetfält. Stoppar man sen in nått som innehåller metall i magnetfältet så kommer det att ta upp energi. Är man tillräckligt nära med tillräckligt känsliga prylar så kommer den upptagna energin att kvadda dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.