Vi är i startgroparna för att bygga hus. Vi har en ganska lång tidsplan, vi är ännu så länge bara i planeringsstadiet. Vi har ingen tomt ens! Men vi har kikat lite på var vi kan tänka oss att bygga, hur mycket vi skulle kunna ge för en tomt och vilket hus vi skulle vilja ha.

Vi älskar Hjältevadshus Rosen! Den verkar vara ritad just för oss! Faktum är att jag satt och ritade hur vårt drömhus skulle se ut i planlösningen och det var en exakt kopia av deras Rosen! Så den funderar vi på, alltså. Men vi har inte tagit kontakt med dem än, så vi har inga prisuppgifter på vad den kostar. Är det någon som har erfarenhet av dem och då speciellt deras Rosen? Kritik?

Sen har vi även funderat på att anställa vår kompis som är snickare med eget företag att bygga vårt drömhus. Vi undrar hur det skiljer sig i priser när man bygger själv. Min man kommer vara med och bygga då och all inredning inomhus ska vi göra själva. Alltså kanske man kan komma ner lite i pris, men är det inte tillräckligt mycket, så känns det som att vi lika gärna kan beställa ett hus från Hjältevadshus.

Sen vill vi gärna veta vilka kostnader som tillkommer utöver själva huskostnaden.

Tomt? Grundarbete? Vilken grund är bäst för Rosen? VA?

Med Hjältevadshus slipper man även byggkreditiven, säger deras brochyrer, man betalar när huset är klart och besiktigat., det låter ju också som en fördel i jämförhet med att bygga lösvirke.

Hur är Hjältevadshus leveranstider?

Tacksam för svar!
 
Det är svårt att svara på skillnaden mellan Hjältevadshus och lösvirke, men enklast är att be om en offert från en eller två snickare så ser man skillnaden. Helt klart är det billigare med lösvirke.

Däremot finns det andra skillnader som man bör beakta, och en sak är just byggtiden. Vi har just byggt med Hjältevadshus, och det tog två månader från det att bygglovet var klart till dess att vi hade nycklarna till huset och garaget i vår hand. Ett lösvirkeshus tar väsentligt längre tid att bygga, räkna med åtminstone 8 månader från bygglovet, om allt flyter på. Sedan finns det ju andra fördelar med Hjältevadshus, och det är att huset är färdigmålat vid leverans, kostnaden för att måla själv är väl inte avskräckande i förhållande till huskostnaden, men tiden det tar att måla själv...hu.

Kostnaderna utöver huspriset är väsentliga, men skiljer naturligtvis mycket beroende på var man bygger huset. Vår tomt kostade 200 tkr, grund, vatten och avlopp ca 500 t kr (egen borrad brunn och eget avlopp på landet). Sedan ska man ta ut pantbrev för lånen vilket ligger på ca 45 tkr för ett lån på 2 milj. Sedan ska tomten anläggas... Ja det är många poster som kommer ovanpå huspriset. I vårt fall handlar det om ca 1 milj kr utöver vad själva huset kostar, men som sagt tomtpriset är ju helt avgörande.

Hjältevadshus höll i vårt fall sina löften om leveranstider, vi fick det faktiskt nästan en vecka innan de hade lovat oss. Och det tog ca 3,5 månad efter leveransavrop.
Precis som det låter är vi hittills vädigt nöjda med Hjältevadshus och deras representant, men självklart ska man överväga om det är värt extrakostnaden att bygga modulhus jämfört med lösvirke. Har man ingen tidspress för sitt husbygge så ska man självklart överväga lösvirke, det är bevisligen billigare, men också mer komplicerat. Men har man tid så ordnar man nog det också.
 
Familjen Rydberg skrev:
Vi är i startgroparna för att bygga hus. Vi har en ganska lång tidsplan, vi är ännu så länge bara i planeringsstadiet. Vi har ingen tomt ens! Men vi har kikat lite på var vi kan tänka oss att bygga, hur mycket vi skulle kunna ge för en tomt och vilket hus vi skulle vilja ha.

Vi älskar Hjältevadshus Rosen! Den verkar vara ritad just för oss! Faktum är att jag satt och ritade hur vårt drömhus skulle se ut i planlösningen och det var en exakt kopia av deras Rosen! Så den funderar vi på, alltså. Men vi har inte tagit kontakt med dem än, så vi har inga prisuppgifter på vad den kostar. Är det någon som har erfarenhet av dem och då speciellt deras Rosen? Kritik?

Sen har vi även funderat på att anställa vår kompis som är snickare med eget företag att bygga vårt drömhus. Vi undrar hur det skiljer sig i priser när man bygger själv. Min man kommer vara med och bygga då och all inredning inomhus ska vi göra själva. Alltså kanske man kan komma ner lite i pris, men är det inte tillräckligt mycket, så känns det som att vi lika gärna kan beställa ett hus från Hjältevadshus.

Sen vill vi gärna veta vilka kostnader som tillkommer utöver själva huskostnaden.

Tomt? Grundarbete? Vilken grund är bäst för Rosen? VA?

Med Hjältevadshus slipper man även byggkreditiven, säger deras brochyrer, man betalar när huset är klart och besiktigat., det låter ju också som en fördel i jämförhet med att bygga lösvirke.

Hur är Hjältevadshus leveranstider?

Tacksam för svar!
Vi byggde med Hjältevadshus för 3 års sen, fast då modellen "Mogården". Vi är jättenöjda och säljarens kalkyl höll (i stort sett. Gick över med 40.000 kr vilket var en "fjutt i havet" jämfört med hela beloppet).
Tomten gick på 195.000 och totalt (med allt; gräv/schakt, VA, Avlopp, El/Tele m.m.) landade vi på 1.850.000 kr. Det var då med extra tillval för ca 110.000 kr.

Vet inte exakt vad Rosen ligger på idag, men om jag inte minns fel låg det på ca 1.050.000 då. (För nyckelfärdig undervåning och oinredd övervåning). Vad gäller grunden så har väl Hjältevadshus över lag "krypgrund". (Det går väl inte välja nåt annat vad jag har förstått).

Visst byggkreditiv kan nog vara svårt att undkomma. Även om huset är klart på ca 3 dagar, så kanske man köper tomt, gräver, anlägger avlopp m.m. innan och har man inte kontanter till det, så går det ju på kreditivet fram tills dess att huset kommer.
 
Det är svårt att jämföra lösvirke med prefab. Ofta blir det som att jämföra äpplen med päron.
Vi håller precis på med ett lösvirkeshus, det är vårt andra hus. Vi byggde med Eksjöhus och blev klara i januari i år. En stor skillnad som jag ser det är att när man bygger lösvirke så kan man styra kvaliteten på ett helt annat sätt. Man väljer själv isoleringsmängd, grundkonstruktion etc efter eget tycke. Det blir inte våldsamt mycket billigare att köra lösvirke om man ej bygger själv vilket vi ej gör, kanske 200' - 400' vilket i och försig också är pengar. Viktigast av allt: SE TILL ATT HA MED BRA FOLK ATT GÖRA, det gäller i och för sig alla byggen.

Att det skulle ta så lång tid håller jag ej med om, vårt tar ca 3,5 månad inkl plattan.

Jag skulle lätt välja lösvirke speciellt med tanke på att det är krypgrund till Hjältevadshus vilket känns förlegat.
 
  • ll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.