Om man köper ett jordat förgreningsuttag med jordad hane (vanlig förlängningskabel med förgreningsuttag) som är märkt 3500 W och med div stämplar bla CE, då är ju allt ok ? Men när man kollar, så är kabeln 2 ledare och mindre än 0,5 kvadrat. Vad gäller då ? Och vad händer när det upptäcks av myndigheterna ? Någon som vet ?
 
Det blir försäljningsförbud, troligen inte ens återkallande av redan sålda ex.
 
Man kan tipsa elsäkerhetsverket om sådana saker, så brukar de relativt snabbt se till att det slutar säljas. Många kalkylerar ju med att det finns lite säkerhetsmarginal uppåt, och så lastar man kanske 4500W på den där grendosan, och då kan man nog nästan se hur kabeln fortfarande glöder av värme när ljuset slocknat.

Det finns en uppenbar risk för att tillverkaren också har fuskat med andra saker som isolering och liknande, de förstår ju uppenbart inte hur man gör ett grenuttag efter svenska säkerhetsnormer, och då kan det bli tal om återkallande.

Jag jobbade rätt mycket med att testa nya produkter på mitt förra jobb, och det var ofta skrämmande att se vilka toklösningar man hade valt för att kunna producera så billigt som möjligt. "Jordade" grenuttag där själva jordstiftet var gjort i någon lättmetall och inte ledde någon annanstans än till plasthöljet där det var fastlimmat! var en av de värre sakerna. "No one will see that" sade tillverkarens representant när jag facade honom med det. Jag kunde beställa med vilken märkning jag ville tyckte han. S, TÜV, CE var inga problem. De erbjöd sig också att ljuga ihop en "declaration of confirmity" ifall någon ville ha det.

Vi köpte inte en pryl därifrån!
 
Låter som en firma jag varit utsatt för som slukund.

En kollega behövde starthjälp till bilen. Hna hade kablar köpta på macken. De såg helt OK ut som startkablar brukar, med stora kontaktklämmor och tjocka ledningar.

Direkt när vi satte igång startförsöket så blixtrade det till inne i den ena klämman, inte där den satt fast mot bilen.

Kontroll visade att kabeln hade brunnit av vid anslutningen till klämman. Kopparledaren var uppskattningsvis 0,5 kvmm, med nästan 10mm isolering utanpå. Dessutom visade det sig att tråden var bara lindad ett varv runt en stansad utvikt plåtflik. denna fantastiska anslutning hade de nästan dolt för omvärleden med präktiga plasthandtag på klämman.
 
hempularen skrev:
Låter som en firma jag varit utsatt för som slukund.

En kollega behövde starthjälp till bilen. Hna hade kablar köpta på macken. De såg helt OK ut som startkablar brukar, med stora kontaktklämmor och tjocka ledningar.

Direkt när vi satte igång startförsöket så blixtrade det till inne i den ena klämman, inte där den satt fast mot bilen.

Kontroll visade att kabeln hade brunnit av vid anslutningen till klämman. Kopparledaren var uppskattningsvis 0,5 kvmm, med nästan 10mm isolering utanpå. Dessutom visade det sig att tråden var bara lindad ett varv runt en stansad utvikt plåtflik. denna fantastiska anslutning hade de nästan dolt för omvärleden med präktiga plasthandtag på klämman.
Jag eldade upp en likadan kabel i förra veckan då jag skulle starta min traktor.
Skalade upp en bit av kablen och konstaterade att den var inte så stor, men isoleringen var säkert 5mm tjock så kablen såg gedigen ut.
Är nästan säker på att det var Biltemas
 
hempularen skrev:
Direkt när vi satte igång startförsöket så blixtrade det till inne i den ena klämman, inte där den satt fast mot bilen.
Det där kunde slutat illa, vätgasexplosioner är inte att leka med.
 
Startkablar är ett utav de största fusken som finns. Jag köpte ett par som till en början funkade bra men efter att ha försökt starta grannens diesel gav dom upp. Anledningen var att för att får tillräcklig area att crimpa klämmorna mot så hade man helt enkelt vikt kopparledaren tillbaks över isoleringen och klämt alltihopa. När plasten sedan mjuknade på grund av uppvärmningen så blev det ju naturligtvis glapp. Så det var bara att plocka fram stora lödkolven!
 
Varför kan man inte förse bilar med ordentliga hjälkraftsuttag på en gång för?
Behöver ju inte vara riktit så kraftiga som natodonen men någonting motsvarade batterikontakten på en truck. Skulle nog spara en hel del i det långa loppet då man slipper skador från felkopplingar. Dock gör inte missen med natodonen (de är lika för 12 och 24V vilket kan leda till spännande effekter)
 
I framtiden kommer nog alla bilar att ha CEE-don och laddas varje dag. Då blir startkablar ett minne blott.:)
 
pefo skrev:
Startkablar är ett utav de största fusken som finns. Jag köpte ett par som till en början funkade bra men efter att ha försökt starta grannens diesel gav dom upp. Anledningen var att för att får tillräcklig area att crimpa klämmorna mot så hade man helt enkelt vikt kopparledaren tillbaks över isoleringen och klämt alltihopa. När plasten sedan mjuknade på grund av uppvärmningen så blev det ju naturligtvis glapp. Så det var bara att plocka fram stora lödkolven!
Dieselbilar behöver mera ström för att starta.. Jag tror startkablar för diesel ska vara 25kvmm medans bensin brukar vara 16kvmm kanske? För små bensinare iaf :)

www.conrad.se Home » Biltillbehör, bilstereo » Service och felavhjälpning » Bilstarthjälpkablar
 
Jo, det var ju det som avslöjade fusket. Dieselmotorer har betydligt högre kompression än bensinare därav det större strömbehovet. Värmen pga resistansen i den dåliga krimpningen räckte ju då för att smälta plasten. Med kabeln lödd så blir inte värmeutvecklingen i närheten av vad den blev innan. Slutar väl med att kopparn kryper ur isoleringen utefter hela kabelns längd en vacker dag! :D
 
Detta med klen area på startkablar är ett problem men å andra sidan brukar man inte lyckas få så bra yta vid anslutningspunkten heller. Själv brukar jag alltid låta det tomma batteriet få en chans att ta lite laddning innan startförsök. Detta göres genom att koppla ihop allt och låta hjälp bilen varva lite högre än tomgång i någon minut innan startförsök. Brukar på detta visat gå att använda klena kablar utan stora problem.
 
snuttjulle skrev:
Detta med klen area på startkablar är ett problem men å andra sidan brukar man inte lyckas få så bra yta vid anslutningspunkten heller. Själv brukar jag alltid låta det tomma batteriet få en chans att ta lite laddning innan startförsök. Detta göres genom att koppla ihop allt och låta hjälp bilen varva lite högre än tomgång i någon minut innan startförsök. Brukar på detta visat gå att använda klena kablar utan stora problem.
just precis så ska man göra då är det också större chans att få igång den döda bilen eftersom det blir bättre "snurr" och det tar inte lika hårt på startkablar/generator
 
Det är väl så som diverse "starthjälpsprodukter" vilka kopplas till cigarettändaruttaget är tänkta att fungera. Det är ju noll chans att få fram 100 A direkt till startmotorn den vägen.
 
Mikael_L
Paulo1 skrev:
Om man köper ett jordat förgreningsuttag med jordad hane (vanlig förlängningskabel med förgreningsuttag) som är märkt 3500 W och med div stämplar bla CE, då är ju allt ok ? Men när man kollar, så är kabeln 2 ledare och mindre än 0,5 kvadrat. Vad gäller då ? Och vad händer när det upptäcks av myndigheterna ? Någon som vet ?
Hej.
Hur går det? Är det verkligen en produkt du köpt som var sådan? Det är ju skandal isåfall ...
Har du anmält det på något vis?

Nyfiken ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.