Vi har köpt ett hus som har en elpanna med vattenburna element. Nu till frågorna:

1. Om man skulle byta ut elpanna mot luft/vatten vad är fördelarna/nackdelarna? Kostnad?

2. Pelletspanna eller vedpanna och ackumulatortank, jag vet att det att man behöver bygga pelletsförråd.

Tacksam för andra tankar och förslag o.s.v
 
1. Billigare värme och varmvatten, kostnaderna ner med cirka 60 %.
Installation beroende på fabrikat 80-115 000:-
2. Pellets = ofta mer arbete med det än vad man förväntat. 80-120 000:- Kostnaderna ner cirka 50 %
Vedpanna eldar du billigast med och är lite manligt :rolleyes: 80-150 000:- Kostnader ner cirka 80 %
Som du ser är det stor variation i siffrorna och det beror på din minimala information men jag hoppas det räcker en bit på väg
 
Undersök också om du har högtemp eller lågtemp system, detta bör påverka valet av ersättningssystem.
 
Fabian-Bom skrev:
Undersök också om du har högtemp eller lågtemp system, detta bör påverka valet av ersättningssystem.

Vad ska man välja för system om det är högtemp respektive lågtemp?
 
rogge_vvs skrev:
1. Billigare värme och varmvatten, kostnaderna ner med cirka 60 %.
Installation beroende på fabrikat 80-115 000:-
2. Pellets = ofta mer arbete med det än vad man förväntat. 80-120 000:- Kostnaderna ner cirka 50 %
Vedpanna eldar du billigast med och är lite manligt :rolleyes: 80-150 000:- Kostnader ner cirka 80 %
Som du ser är det stor variation i siffrorna och det beror på din minimala information men jag hoppas det räcker en bit på väg
Pellets går nog helt bort vill inte binda upp mig mot pelletsbolagen.

Om man väljer luft/vatten kan man koppla på en ackumulatortank för att sen komplettera med solceller? Kan man koppla på vattenburengolvvärme med luft/vatten pump?
 
Ros3nkung skrev:
Pellets går nog helt bort vill inte binda upp mig mot pelletsbolagen.

Om man väljer luft/vatten kan man koppla på en ackumulatortank för att sen komplettera med solceller? Kan man koppla på vattenburengolvvärme med luft/vatten pump?
Går alldeles utmärkt, bra lösning för övrigt. Kan inte låta bli att tipsa om Euronoms system med sin Exotank VPS, det finns många tillverkare med likvärdiga tankar men jag anser att de var bland de första att tänka flexibilitet och valfrihet när det gäller uppvärmningsalternativ.
 
rogge_vvs skrev:
Går alldeles utmärkt, bra lösning för övrigt. Kan inte låta bli att tipsa om Euronoms system med sin Exotank VPS, det finns många tillverkare med likvärdiga tankar men jag anser att de var bland de första att tänka flexibilitet och valfrihet när det gäller uppvärmningsalternativ.
Tack, ska kolla på Euronoms hemsida
 
Se till att beställa VPSen med solvärmeslinga bara. Räkna med ca 90' installerat. Köpte den till förra huset och lutar åt en igen i detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.