Hej!

Uppvärmningskostnaderna verkar variera väldigt mycket mellan olika hustillverkare. Med tanke på ökande energikostnader och den nya energideklarationen är det av stort värde att bygga ett energisnålt hus.

Jag hoppas att vi skall kunna jämföra vilka husbolag som ger bäst driftsekonomi. Interssantast är väl att jämföra kW/kvm? Jag har utgått från Stockholmsklimat.

Vilka hustillverkare har ni diskuterat med och vilka uppvärmningkostnader (i standardutförande med frånluftsvärmepump)  har de uppgett?

Återkommer snart med fler egna uppgifter. Väntar på svar från leverantörerna.

Jag kan börja med Hjältevadshus Björken 169 kvm: 4600 kWh uppvärmning = 27 kW/kvm och år. Totalt med vatten och hushållsel = 83 kW/kvm. Verkar mycket bra!?

LB-Hus har i sitt Optimal Living hus på 169 kvm: 7000 kWh i uppvärmning och ca 89 kW/kvm i total värmekostnad. Och då säger de att det är väldigt bra!

A-Hus har i villa Tylesand på 163 kvm: 17 000 kW i värmekostnader (ca 10 000 i uppvärmning) vilket de är mycket nöjda med = 104 kWh/kvm.

Kan inte tro på Hjältevadshus beräkningar....
 
kungkokos skrev:
Vilka hustillverkare har ni diskuterat med och vilka uppvärmningkostnader (i standardutförande med frånluftsvärmepump)  har de uppgett?
Framför allt hur stämde angiven förbrukningen med verklig.. ;)

Tycker att det är märkligt att det inte verkar va direkt nån skillnad på ett nytt hus o ett äldre.. :-/
 
Jag är tyvärr medveten om husbolagens glädjekalkyler. Jag tycker dock ändå att frågan bör lyftas upp med tanke på hur dåliga bolagen är att informera om och satsa på detta. Det har ändå en stor inverkarn på totalkostnaden för huset! Har ni erfarenheter av verkligheten så kommentera gärna!
Återkommer med BoroHus och och Myresjöhus snart.

 
bor i ett hjältevadshus, björken, sedan 2,5 år tillbaka. Vår totala energiförbrukning (uppv. + hushållsel) ligger på 9000 kwh / år i såhär långt. Vi bor i Skåne plus att vi bara använder oss av energilampor vilket säkert bidrar en hel del. Jag är nöjd :)
 
Jag fick uppgifter från Sjödalshus för ett tag sedan som sa att med deras nya konstruktion så kommer de att ligga kring 55 kWh/kvm. Det lät ganska bra tyckte jag - jämfört med deras tidigare som var på 110.
 
Ja, det låter rimligt! De har precis gjort om sina väggar till 2-skiktsystem med tjockare isolering. Verkar riktigt bra jämfört med tidigare. Götenehus och Sjödaljshus tillverkas i samma fabrik av Forshem group.
 
Hej!

Med tanke på att vintern som passerat varit ganska varm får man kanske ta dessa värden med en nya salt.
Vi bor i ett nybyggt 2-plans hus från GH i Stockholm på 153m2.
Det år som precis passerat sedan vi flyttade in har vi förbrukat ca11500kWh, inklusive allt.
Detta borde ge en uppvärmningskostnad av bara huset på ca 7000kWh/år.
Ca 46 kWh/kvm = Helt ok.

Hälsn

/Mikael//
 
Intressant!
Värmelösning?
 
Hej igen!
Hör och häpna, IVT 490 med vattenburen golv värme i plattan på nedervåningen samt vattenburna radiatorer på övervåningen.
Vi inhandlade inte 495 som vi först tänkte uppgradera oss till utan i stället en tämligen stor täljstens kamin (högre mys faktor ).
Vi har trimmat in systemet med allt fullt öppet (termostater) vilket innebär att vi reglerar värmen via framledningstemperaturen samt även ställt frånluftsvärmepumpen i ekonomiläge. (senare inkoppling av el-patronerna).
Får på detta sätt ett jämnare system (temperatur) med tanke på start och stopp av värmepumpen samt inte lika fullt pådrag på el-patronerna trotts att värmepumpen bara ger max 2kW när temperaturen ute kryper ner under noll strecket.
Detta har givit oss ca 19-20 grader i huset under den kalla årstiden tiden.
Om det sjunkit ner till under 10 minus ute har vi stöd eldat i några timmar efter hemkomst och fått upp temperaturen till över 21grader i hela huset.
Vi förbrukade ca 1m3 ved under vintern som gick.
Kan vi hålla denna förbrukning framöver är vi JÄTTE nöjda.

Hälsn

/Mikael//
 
Hej!

Vilket golvvärmesystem har ni i ert Götenehus? Är det Energijägarna?
Vår golvvärmecentral har en egen reglercentral med värmekurvainställningar, precis som värmepumpen. Detta sa golvvärmesnubben att jag absolut inte skulle pilla på. Dra på termostaterna på max kunde jag göra på övervåningen, men inte på nedervåningen. Hur löste ni det?

I ditt angivna energiförbrukning bör du räkna in 1000 kWh för kubikmetern ved om siffrorna skall vara korrekta - alltså 52 kWh/kvm vilket fortfarande är väldigt bra värden!
 
Vi har också Energijägarna med golvvärmecentral som har en egen reglercentral med värmekurv- inställningar, den inställningen har vi inte flyttat på.
Den sköter sig själv med tanke på hur kallt/varmt det är ute för att den skall shunta upp framförallt varmt vatten till radiatorerna på övervåningen.
Inga problem att dra på max på nedervåningen om ni styr framledningstemperaturen (lagom att skicka ut ca 30grader med tanke på om man har parkett på nedervåningen) från Pannan så att det passar er med avseende på hur varmt ni vill ha i huset. Dessvärre kräver radiatorerna lite mer varm vatten för att det skall fungera perfekt (därför som vi får stöd elda när det är riktigt kallt ute).
Bara att ställa in värmekurvan så att det fungerar, resten sköter systemet av med tanke på hur varmt/kallt det är ute.

Det har du rätt i :)

/Mikael//
 
Ok, vad bra! Då borde det ju funka även hos mig. Tack för tipset!
Förresten, kan du inte justera upp värmekurvan lite med fininställningen för att få upp mer värme på övervåningen?
Har också tänkt stödelda och hoppas kunna få lika bra siffror som du - bara en sann husnörd kan tycka att det skall bli spännande (läs jag) ;)
 
Vårt Hj björken kostade 15200 kwh under 2007. 5 personer.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.