Jag skall bygga en 1 ½ plans villa med oinredd övervåning, och funderar kring möjligheter med elinstallationen på nedervåningen. Jag vill ha spottar i taket (slätt gipstak), men har förstått att detta är rätt kostsamt tillval vid elinstallationen. Så min fundering är kring möjligheten att bygga klart huset utan spottar i tak, och därefter installera spottar uppe ifrån övervåningen genom att gå ner i mellanbjälklagret. Tanken skulle vara att själv införskaffa och montera in spottarna själv, förbereda dragning, och därefter överlåta elinstallationen till en elektriker. På så vis borde man även fått en bra bild av vart och hur mkt belysning man vill ha i respektive rum. Finns det någon som har erfarenhet av detta, och huruvida detta är praktiskt möjligt alls och vad man bör tänka på. Själv väldigt osäker. Om någon har en beskrivning så är detta välkommet.
 
Det förutsätter att inget golv läggs på övervåningen. Tidsåtgången blir kanske 3 ggr och man måste redan i första stadiet bestämma sig hur tändningarna och ev matningar ska dras (brytarna kommer att sitta i väggarna på nedre planet). Jag tror att du får vissa svårigheter att hitta nån som vill "överta" ditt påbörjade arbete så mitt tips är att prata FÖRST med den som ev ska komma och hjälpa dig. Om han får vara med från början och bestämma och tipsa lite blir det lättare i fortsättningen, tala om att du inte i dagsläget har ekonomin men vill förbereda för framtiden.
 
Tack för svar. Låter rimligt. Golvet kommer inte att vara lagt. Min tanke har varit att få alla dragningar inritade i samband med att elritningarna görs vid nybygget. Får väl fjäska för elektrikern så kanske han kan tänka sig att komma tillbaka... Om man nu lyckas lägga alla tändningarna och matningar i väggarna så borde detta kunna vara ett trevligt kvällsprojekt! Borde finnas ett par slantar att spara om det rör sig om många spottar... Om jag inte har helt fel, så har man väl rätt fritt ner till taket på nedervåningen uppifrån om golvet inte är lagt på övervåningen?
 
Det är lite olika men man brukar isolera fullt i "facken" mellan golvåsarna. Att få en elritning med måttsatta dolda ledningar kan du nog glömma, ingen lägger ledningarna på det viset. Kostnaden för arbetet skulle bli så hög att det lätt skulle betala dina spottar. En elritning är mer en funktionsritning med VISSA uttag/brytare/armaturer måttsatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.