Var idag på Coop bygg och kollade runt, och hittade en liten cirkelsåg från B&D KS 40 (http://www.verktygsboden.se/?id=5705). Jag måste säga att jag blev förtjust, den var väldigt lätt och smidig. Dessutom var det extremt lätt att ställa sågdjupet på den. Sågen jag haft tidigare var väldigt tung och man orkade knappt ta fram den.

Finns det någon här som har ovan såg? Det finns även en "storebror", KS 1300 (http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=38743).

Vad tror ni om dessa, kan de vara något att ha? Jag kommer antagligen bara att använda sågen till att kapa skivor, eftersom jag kör reglar o.dyl i kap/gersågen
 
Med ett pris på 490:- tror jag inte du kan räkna med någon fantastisk maskin. B&D är väl numera snart i klass med "Bruksbo". Jag antar att det är strömbrytaren eller motorn som går sönder i första hand.

En granne snålköpte en billig kina vinkelhake(10:) på 89 grader. Den var ju totalt oanvändbar. Nästa gång jag träffade honom hade han köpt en riktig Hultafors. Vad ska ni ha den där 89 graders vinkeln till då undrade jag? :rolleyes: Den kan vi ha i trädgården när vi lägger stenplattor sa han.:eek: Summasumarum blir att det är dyrare att snålköpa från början.

Nu bör tilläggas att allt som är billigt behöver inte vara dåligt, men undantagen är få.
 
Jo, jag förstår din poäng. Jag har kollat runt på cirkelsågar, och det jag gillade speciellt med denna var att den var så lätthanterlig. Prismässigt kan jag tänka mig att gå upp till 2-3 000 kr om det är nödvändigt. Har även tittat på festools ts 55, men jag vet inte om jag har nytta av en sådan "expertmaskin" när det gäller relativt lite användning och enklare konstruktioner?
 
Ska du bara några gånger per år såga några spånskivor tycker jag den där lilla B&D duger utmärkt. Finns ingen anledning att den skulle pajja ihop för detta. Det enda du kan ev ångra dig är att den bara klarar skivmaterial, inte ens en 45mm regel.
Själv så har jag en B&D 55mm cirkelsåg som ett litet svart får bland en massa BoschBlå. Men jag såg ingen som helst anledning att byta ut denna, lite bullrig kanske men det finns hörselskydd.
 
varför inte coop s egna, annars ligger ju bosch gks 55 inom de angiva prisintervallet
 
Har kommit fram till att det nog kan vara smart att satsa på något bättre än den lilla b&d jag såg.
Vi har precis köpt ett hus från 20-talet så jag misstänker att det kan bli en del renoveringar. Det är svårt att veta hur mycket man ska satsa på maskinen. Just nu handlar det bara om att kapa upp lite mdf också måste jag såga i lockpanelen för att kunna sätta upp ett bleck.

Vad tror ni, är det vettigt att köpa Festools sänksåg som hobbysnickare, eller är det bättre att köpa en bättre cirkelsåg? Vilken isåfall?
 
Om det är vettigt skall jag inte yttra mig om, men en sak är i alla fall säker; Du kommer inte att ångra en Festool TS55 annat än den dagen fakturan skall betalas.

Personligen har jag nästan alla elverktyg man kan ha, däribland en TS55 och en enklare handcirkel. Den senare ligger i källaren och används endast till utlåning.

Edit: Eller Festool TS75, men den har jag ingen erfarenhet av.
 
Redigerat:
Eftersom snickra är min hobby tycker jag nog att jag kan kosta på mig lite verktyg.. :)
Jag har försökt googla vad det är för skillnad på 55:an och 75:an men inte lyckats hitta något. Nån som vet?
 
chrille112 skrev:
Eftersom snickra är min hobby tycker jag nog att jag kan kosta på mig lite verktyg.. :)
Jag har försökt googla vad det är för skillnad på 55:an och 75:an men inte lyckats hitta något. Nån som vet?
Den är störra och starkare, men också mer klumpig. Kolla på www.festool.se
 
Jaha, det är sågdjupet som är skillnaden! 55 mm resp. 75 mm :)
Har alla ni köpt sågarna lokalt, eller kan man göra ett klipp på nätet?
 
gå till din lokala återf. och pruta. Du får den lätt ner på samma pris som tools4wood.se Tror även du kan handla för samma pris hos smsservice om du kontakter dem.
 
Redigerat:
Hehe, ja - här är det stora svängningar ;-)

Konstigt med T4W, det står $770 om man väljer att visa i usd, och då blir det ju billigare?

Makitas modell verkar ju väldigt intressant! Fick det till 3500 + 380 i frakt. De priserna är VAT-priserna, antar att de är dem jag ska räkna? Tillkommer det tull på det också? Hur står sig denna mot Festoolen?

Vet inte riktigt vilken på den tyska sidan som är jämförbar, men det verkar ju som att man sparar sig några kronor på att köpa där.


Läste runt lite i forumet i ett liknande ämne, och där kom de fram till att Festools sänksåg kanske är lite överdriven för "hemmasnickare". Undra om jag gör ett dumt köp... Det allra första jag måste göra är att såga ett spår i lockpanelen för att sätta upp ett bleck, detta skulle sågen vara perfekt till. Sedan kommer det att bli köksrenovering, men där tror jag inte att jag kommer att behöva den så mycket. Visst har man störst nytta av denna sågen för möbelbyggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.