Hej,

Mitt altanräcke har blivit riktigt fult, skevt och böjt efter två år. Det är gjort av vanligt tryckt Byggmaxvirke på 140 x 45 mm. När jag nu byter ut det skulle jag vilja ha tips och råd på virke som inte skevar och böjer sig efter lite regn utan håller sig rakt under flera år.

Dimensionen kan nog vara lite tunnare även om jag för proportionernas skull gärna bibehåller samma.

Tips och idéer tas tacksamt emot.
 
Bumpar denna. Någon som har tips?
 
Bästa tipset är att inte köpa virke på Byggmax. Deras impegnerade virke är inte av bra kvalitet, köp oimpregnerat bra virke på vilken annan brädgård som helst och måla istället, håller garanterat längre.
 
instämmer.
stolparna kan du ha i tryckt men själva räcket köper du i vanligt.
doppa alla ändar i olja sj å sen måla!
mvh
snickar estwing
 
Antar att ni med räcket, inte bara menar själva överliggaren? Allt virke (utom stolparna) i räcket bör alltså vara i oimpregnerat virke som oljebehandlas och målas.

Tips på bra färg till detta?
 
Lite kul att just nu har Byggmax en annons precis jämte tråden här med reklam för impregnerat...:) Produktplacering kallas det!
 
Att Byggmax skulle ha märkbart sämre kvalitet på sitt impregnerade virke (som till största delen levereras av Södra Skogsägarna) i förhållande till andra byggvaruhus kan jag dementera. Däremot skiljer det sig kraftigt från bunt till bunt. Som på de andra ställena.

(Nej, jag jobbar inte på Byggmax..)

Jag föredrar också räcket i vanligt, grundligt målat virke (oimpregnerat) och så även stolparna.
 
Alldeles oavsett så kommer jag inte köpa nytt virle till räcket på Byggmax. Någon som har andra tips på virke? Är tex kärnvirke bättre än vanligt byggbutiksvirke?
 
Självfallet är kärnvirke att föredra, liksom norrländskt konstruktionsvirke.
Men nu var det väl ett altanräcke du skulle bygga..

Vanligt virke är ju till skillnad från impregnerat torkat på sågverket, så det har ju betydligt mindre chans att slå sig. Vill du vara lite grinig, så tittar du på reglarnas ändar och försöker ta de som är mest kärnvirke.
 
Ok, tackar för alla tips! Jag kommer att köpa obehandlat kärnvirke och sedan behandla efteråt. Tänkte fälla in downlights när jag ändå är igång. Lägger upp en bild när det är klart.
 
jag håller på och sätter staket av 45x22. Dom väger ju inte lika mycket som 45x45 så dom lär nog inte hänga ner sig själva. Jag har gjort springorna rätt smala pga att det ska hindra insyn. Här är en bild från i går kväll.
 
  • DSC00068.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Jag lånar denna tråden pga dess överskrift! Ngn som har idéer på andra material för altanräcken? Jag skulle vilja ha ett räcke i gjutjärn för att matcha det staket som vi har runt huset, men undrar om det skulle funka. Hur monterar man det på ett trädäck som ligger 1 - 1,5 m över gräsmattan (vi har inte bestämt höjden än). Förmodligen faller det väl till slut på att det blir för dyrt men kan ju drömma...

Ngn som har förslag/bilder på lösningar utan träräcke? Vi vill ha ngt med luftig känsla, men som inte ungarna kan trilla ut genom!

mvh
 
Jag lånar denna tråden pga dess överskrift! Ngn som har idéer på andra material för altanräcken? Jag skulle vilja ha ett räcke i gjutjärn för att matcha det staket som vi har runt huset, men undrar om det skulle funka. Hur monterar man det på ett trädäck som ligger 1 - 1,5 m över gräsmattan (vi har inte bestämt höjden än). Förmodligen faller det väl till slut på att det blir för dyrt men kan ju drömma...

Ngn som har förslag/bilder på lösningar utan träräcke? Vi vill ha ngt med luftig känsla, men som inte ungarna kan trilla ut genom!
Vi har köpt ett nytt altanräcke i stål som man skruvar från utsidan. Luftigt och bra. Tror inte att ett litet barn kan klämma sig ut därigenom, men är man orolig så kan man bara sätta plexi framför. Det fanns som tillval också där vi köpte det.
 
  • 458.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fanns i galvat och rostfritt syrafast stål som båda klarar utomhusmiljöer.
Rostfritt är nog fortfarande sjukligt dyrt, men galvat låg på 1650 kr /m, så det går ju an så länge man inte har för stor altan =)
 
K Krillle skrev:
Vi har köpt ett nytt altanräcke i stål som man skruvar från utsidan. Luftigt och bra. Tror inte att ett litet barn kan klämma sig ut därigenom, men är man orolig så kan man bara sätta plexi framför. Det fanns som tillval också där vi köpte det.
Snyggt! Vart köpte ni det här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.