Hej.

Är det någon skillnad på att bygga ett stenhus när man skall dra elen eller kan en vanlig elektriker göra detta?

Vad skall man tänka på?

Mvh,

GUS.
 
Vilken slags sten avser du?
 
En vanlig elektriker kan nog göra det men de måste ha fräsverktyg för att fräsa i lättbetongen. Vi hade Jasab som gjorde all vår el till vårt stenhus. Nu är vi väl inte riktigt nöjda med vad de gjorde.. EX så skruvade de inte fast kopplingsdosan till golvvärmen så ibland fungerade inte golvvärmen och ibland fungarade den... Innan vi hittade felet,elektrikerna var här minst 4 ggr och letade felet. Inte heller anslöt de uttagen utomhus, de satte in dimmrar i köket som var trasiga, satte in trasiga termostader till golvvärmen mm. Vi vet idag att efter de satt upp elen på kattvinden satte de inte tillbaka isoleringen de skulle ( detta har konstaterats via en värmekamera )
 
Vanliga elektriker kan göra det, men dom bör vara nog vara lite extra händiga eller ha jobbat i sten (lättbetong) förut. Våra elektriker hade aldrig jobbat i lättbetong förut och tyckte det var lite konstigt, därför lät vi dom bara markera vart dom ville ha ledningar och dosor så fick våra murare fräsa ut spår och hål i stenen. Elektrikerna provade själva några gånger, men det tog tid och blev inte lika bra.

När man skall borra hål genom väggen för att montera armaturer på fasaden gäller det också att tänka sig för. Man bör till exempel borra lite snett så att eventuellt vatten rinner ur hålet och ner på fasaden snarare än in i hålet och in i huset.
 
Tack för svaren.

Jag tänker bygga i lättbetong........
 
Man kan som sagt fräsa eller såga med en spårsåg (finns på Jula) vilken har dubbla klingor, och sedan hugga ut mellan spåren. Det lär damma som helsike dock.
 
Jag håller för närvarande på att installera flera apparatdosor i en HSB lägenhet byggd 1960. (I dessa äldre lägenheter är vägguttag en bristvara.)
Jag har gjort på följand sätt: Efter att märkt ut var jag ville ha vägguttag, strömbrytare och lamputtag ovan fönstren använde jag ett vanligt stämjärn för att göra hål för dosan. Dammade i princip inget alls. Tog inte hellre speciellt lång tid att göra. I nästa skede skall jag nu rita ut var rör och slang skall ligga så jag får spåra för det. (Gäller ju att knyta ihop allt). Jag kommer att använda en vanlig vinkelslip med diamantklinga från Rusta eller Ö&B. Har tittat på en spårsåg men den tilltalar mig inte. Jag vill göra spåren bredare i botten och smalare längst ut så att när man gjuter igen "låses" gjutningen fast.
Likadant har jag gjort med hålen för apparatdosorna. D.v.s de är större längst in så gjutningen hjälper till att hålla fast dem.
Vill inte uppleva det man kan få göra med gamla dosor där det inte ens finns en ring man kan skruva fast uttagen. Man drar loss sladden och ut kommer även uttaget. Om intresse finns kan jag knäppa kort och lägga upp. Vet inte om det går att lägga upp en videosnutt. Skulle kanske göra det lättare att förstå.
 
Julas spårsåg dammar lite just när klingorna skär in i stenen. När sågen ligger an mot väggen så dammar det ingenting med grovdammsugare inkopplad.
 
Intressant att få höra, ska nog satsa på en sådan.
 
vi har borrat hål med billig hålsåg och monterat rot-dosor för lamp knappar och vägg kontakter.
Sen ritade vi ut hur elen skulle dras i väggen och sen borrade jag bara massor av hål med typ en 20mm bor på en vanlig skruvdragare, sen tog jag bara ett stämjärn och drog hålen till spåroch där i passade vanlig 16 mm pvc rör jätte bra, fäste upp rören med lite spikar som jag bockade över röret och sen spacklade vi bara igen spåren.
Vart riktigt bra! Jag är skitnöjdmed mig själv!
 
pitufina skrev:
och sen spacklade vi bara igen spåren.
Vart riktigt bra! Jag är skitnöjdmed mig själv!

Det gäller att ha koll på var man får borra innan det ska fästas grejor på väggen och hängas upp tavlor!
 
Jag kör den enkla vägen. regla ut 21mm och gipsa. Men då är den äldre hus, -64 och inte nybygge.
 
Kapning av tråd, eller....

När man drar ut elen från skåpet drar man den då i plattan?
Vi har en öppen planlösning där det inte förekommer några innerväggar i nästan halva huset. Det känns konstigt att fräsa massor av rör bort till köket och en massa andra till storstugan.
Visst sedan blir det ju att fräsa in för uttag och knappar.

/Robert
 
Det är vanligt att man från elcentralen drar ledningarna i taket mellan takdosorna och kopplingsdosor i väggarna.
Kopplingsdosorna knyter ihop takdosorna med strömställarna (strömbrytarna) på väggarna. Beroende på var man vill ha vägguttagen kan de matas från takdosa, kopplingsdosa eller strömställarna.
I en öppen planlösning är det därför kanske lämpligt att lägga rör både i tak och golv i den öppna delen. Rören från golvet kan då betjäna vägguttagen som oftast sitter en liten bit upp på väggen. Där man har mellanväggar drar man på vanligt sätt i taket..
Oavsett vilket, snåla inte på uttagen och glöm inte uttagen ovanför fönstrena.

Beträffande att spåra i väggarna för att lägga in rör får man tänka sig för då man gör detta. Förbinder man vägguttagen med varandra horisontellt där så är möjligt kommer de att hamna c:a 20 cm från golv, ovanför golvlist och under tavlorna. Matningen till uttaget (uttagen), får man göra där sannolikheten för att man skall vilja spika är obefintlig, alltså inte mitt på väggen.
 
Fräsar skitar ner rejält, tro inget annat , sug eller ej .
Däremot går det jämrans fort :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.