Några gånger varje sommar röjer jag tomten vid mina föräldrars sommarstuga.

Hitills har jag använt en Partner tvåtaktstrimmer av enklare modell. Den har många nackdelar; den vibrerar rejält (jag har byggt om handtaget för att få någon dämpning), den bullrar mycket, är obekväm och fram för allt är det ett evigt strulande med tråden.

Jag funderar nu på om motsvarande jobb skulle kunna göras med en bra och kraftig eltrimmer. Grannarna skulle säkert också uppskatta en tystare röjning av tomten.

...eller finns det någon bra och någorlunda tyst tvåtaktstrimmer?

Det verkar tyvärr som om ljuddämpare på tvåtaktare (t ex trimmers och motorsågar) är av alla enklaste modell. Det kanske beror på att de måste vara små och lätta.
 
Allt hänger väl på hur stora ytor du har att röja och vad som växer där. Är det kraftigare gräs, nässelsnår etc så tvivlar jag på att det finns någon eltrimmer som duger.

Varför inte köpa in en lie istället? Lättare att hantera än man kanske tror, avverkningstakten är fullt jämförbar med en stor bensintrimmer och framförallt blir det tyst i grannskapet (iallafall tills dina muskler börjar protestera :)

Annars kör vi också med en Stihl FS-130 röjsåg/trimmer som har en fyrtaktsmotor men körs på tvåtaktssoppa. Lite tystare och dovare ljud än en tvåtaktare och vibrerar också lite mindre. Mycket bekväm att använda, du orkar köra åtskilliga timmar i sträck, aldrig något strul med tråden och när terrängen kräver sätter du på en slyklinga istället.
 
Man kan nog säga att vegetationen är just som du beskriver. Tyvärr hinner det oftast växa en del mellan röjningarna.

Min pappa körde med lie när det begav sig och det funkade bra för honom. Dock råkade han ibland sticka hål på sommarvattenledningen i diket... Lien finns ju kvar så man kanske skulle göra ett försök, men jag vet sedan tidigare att min teknik inte är direkt fulländad.

Det verkar som alla som har Stihl är nöjda. Upptäckte igår att Stihl har ju en eltrimmer på 1000 W. Det är visserligen inmatad effekt men det är i alla fall c a 1,5 hk. Den kan kanske var något.

Har man lång kabel bör man nog gå upp till 2,5 mm2 för att slippa för mycket spänningsfall när det är så hög effekt. I så fall måste jag även kalkylera med nytt kablage.
 
det låter som om det trimmas rätt sällan och då är en eltrimmer inget alternativ. Köp en riktig motordriven trimmer isället
typ en Stihl eller en husqvarna...med Bra tråd för den är nästan lika viktig som trimmern. Dom bensindrivna trimmrarna
orkar mer och håller längre, dom är mer seriöst konstruerade och har bättre trimmer-huvuden. Numera finns det sådana som man bara "duttar" i backen för att mata ut mer tråd och då slipper du en del krångel.
Tror du kommer vinna både tid och buller på att köpa rejält.
mvh
M
 
Tänk på att köpa en med en riktig axel i och inte en av de med böjbar axel, dvs de med böjd hals. Den böjda axeln går av, förr eller senare
 
Jag rekomenderar också en rejälare två-taktsröjsåg. Jag har det och den klarar det mesta utan större problem. Är varianten med sele och det tycker jag är toppen. Min var ändå relativt billig. Fick den för 1200 kr, nedsatt ifrån 2000 kr.

Fördelen är ju att du aldrig behöver tänka på att sladden kommer ivägen och att kraften inte räcker till. Med klingan tar man sly upp till 30mm utan problem. Med tråd klarar man gott och väl sly på upp till 10mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.