Sågspån kanske?
 
Sågspån är beprövat och inte det mest effektiva. Trä består av cellulosafibrer som binds ihop av lignin. Ligninet bidrar inte nämnvärt till isolering. Tar man bort det så får man ren cellulosa dvs pappersmassa. Några leverantörer kör så (www.woodfibre.se, www.termotra.se) andra låter pappersmassan först hamna i tidningar, bli returpapper som rivs upp till massa. Om det är någon skillnad på dessa så ligger den i att fibrerna rimligen har olika struktur. Kokad massa som är sådan som kommer ut ur en vanlig massafabrik bevarar cellulosafibrerns längd och goda egenskaper, men tidningspapper görs oftast av billigare massa. Trät rivs helt enkelt sönder till massa där en hel del lignin finns kvar så ivart fall råmaterialet är av högre kvalitet i de som utgår från färsk pappersmassa. Om detta sedan avspeglar sig i isoleringsegenskaperna är obekant.

L
 
Sågspån kanske?
Mitt svar var menat som ett förslag på ett så naturligt material som möjligt. Isolerförmågan är sämre och det brinner. Men spånet har andra fina egenskaper, tex fyller det ut bra i springor och s¨åråtkomliga ställen, det är i princip gratis och det "andas".
 
Hampa och trä är båda uppbyggda av cellulosa så cellulosa är en helt naturlig fiber. Det enda man gjort är att tvätta fibrerna så att de är rena från lignin och annat oönskat. Läggs den som lösull fyller den ut minst lika bra som spån.
 
Hampa, är inte det ngt man röker?

:D
 
Fabian-Bom skrev:
Sågspån kanske?
Det har legat sågspån + div annat skit såsom barr, mossa, större träbitar m.m. och RÅTTSKIT. När jag skottade ut det så dammade det nå kopiöst, hade dock halvmask med riktiga filter i men dom sattes igen efter halva rummet ungefär.
Jag har börjar att snegla på hampan för jag har hört nånstans att möss och råttor inte trivs så jättebra i det, annars så blir det nog nån typ av cellulosafiber.
 
Har man tillsatt Borstsalt (eller hur det nu stavas) som brand skydd så ska tydligen inte möss & råttor trivas.

Fast man har nog inte tillsatt något alls? min tyska är i stort obefintlig, men jag kunde inte tolka mig fram till att dem skulle ha tillsatt något.

Stora naktdelen med hampa kan jag tänka mig är att det är svårt att få tag i. Och är det svårt att få tag i så kan man ju tänka sig att det hänger lite på priset. Sen finns det ju LIN också. som finns som matta & skivor.
 
Linull är bra mycket lättare att få tag på i Sverige. Ska man ha större mängder så ska man tydligen beställa direkt från Finland där linull används väldigt ofta(jämfört med Sverige) och priset är därefter. :)
 
Annars får jag väl ha lite framförhållning nästa gång jag skall ha isolering och så en av åkrarna....
 
Någon som vet vad det är för skillnad på hampaisolering och att köpa "lös" hampa av någon som odlar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.