Hej!

Vi göra om en del av vårt gamla hus till "groventré", där det blir en hall och i anslutning till den ska vi ha en tvättstuga (det blir samma rum). Ska både hall och tvättstuga betraktas om våtrum eller är det bara där brunnen och maskinen står som ska vara våtrum? Under golvet är det en outgrävd krypgrund. Är det någon som vet vad som gäller?
 
Det viktigaste är att det är säkrat runt tvättmaskinen. Men finns budgeten skadar det ju inte om man betraktar hela rummet som våtrum. Men som sagt det bör räcka med att göra det runt tvättmaskinen. Men hör med ditt försäkringsbolag vad de anser. Är ju ändå dem som avgör vad som gäller om det skulle bli en skada i framtiden och att då göra som de tycker direkt är ju en fördel.
 
Vår granne har kommit i komflikt med Älvsbyhus som hävdar att tvättstugan inte är våtrum medan min granne som är golvläggare hävdar att det är det. Bland annat är diskusionen om golvbrunnen kontra skarven på golvplastmattan som ligger för nära golvbrunnen enligt gängse regler för våtrumsutrymme. Grannen har stämt Älvsbyhus...
 
Enligt boverkets byggregler (och då även branchregler typ BBV) gäller våtrumsreglerna för golv i tvättstuga. Med krypgrund skulle jag gissa att det är tätskikt som gäller på hela golvet. De tillfällen som utgör undantag är om golv/väggar har direkt kontakt med marken och det inte finns någon isolering. Så tolkar i alla fall jag reglerna.

// stOra_M
 
Som jag förstår har du tänkt att det är samma rum, utan tröskell eller någon form av avspärrning? Tänk då själv... Om du slänger in en tvätt innan du far till jobbet, tvättmaskinen går sönderoch bara står och pumpar ut ett helt programs vatten. Eller ännu värre en koppling går sönder och det står och läcker hela dagen. Tror du att vattnet stannar i det som betraktas som tvätstuga - och har tätskickt - eller rinner vattnet vidare ut i hallen? Vad händer om du inte har tätskickt där? Ett tätskickt som går upp ca 10 cm på väggen?

Jag tycker den tanken svara på många frågor...
 
Intressant inlägg Overlander. Du har ju helt rätt i ditt sätt att tänka. Men säg att samma sak händer i köket. Diskmaskinen pajar och pumpar ut vatten, eller läckage på något vattenrör. Då är det helt plötsligt inte samma sak. I kök finns väl inga krav på tätskikt.
 
Som jag har förstått det så finns det golvbrunn så skall golvet våtrumskyddas. Och det gäller hela rummet. Dock behöver man bara fall kring golvbrunn och där man kan tänkas ha vattenspill.

Är det ångutsläpp (typ badrum) så skall även väggar vara våtrumssäkrad. Om inte så är det inget krav på väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.