Tack igen för svaren! Jag kommer att dra kvistarna till en åker i närheten och bränna alltihop. En bonde som hjälper mig med stockarna kan sannolikt även hjälpa till med kvistarna.
 
KnockOnWood skrev:
Varför tänker du inte samla ihop kvistarna "för hand"?

20 granar x 20 kvistar = 400 = knappt en dags jobb.
Sedan är det färdigt. Vad är problemet?

//KoW
Den gran som inte har mer än tjugo grenar är nog inte mer än en meter hög. Borde inte bli svårt att samla upp dom kvistarna. Tror dock inte det blir speciellt mycket virke av timret från dessa granar...

Ärligt talat, ett bål av grenarna från tjugo fullvuxna granar kommer bli en sak att minnas och tala om i flera år. Granar har sjukt mycket kvistar, och särskillt när de är så färska att barren hänger kvar.
 
Nu är det klart med sågningen. Det blev en massa brädor och plank. Jag kommer att få ihop mitt garage i alla fall. Kostnaden blev ungefär 40% av byggmax priserna. Plus att jag fick en massa okantade brädor samt plank av skogsalm och ek. Jag använde en mobilsåg som var rätt så dyr men så blev det bra virke också.

Ganska mycket jobb men väldigt intressant. Det var värt tycker jag.

Och kvistarna lämnade jag kvar i skogen till slut....
 
Bra att det verkar ha löst sig på ett bra sätt, alltid skönt att själv kunna bestämma vad som ska sågas av stockarna avseende olika längder och sortiment.

Men så här i efterhand kan jag inte låta bli att undra var detta med att transportera ut alla grenar från 20 st plockhuggna träd kom från, var det ett önskemål svågern hade från början, eller var det du själv som trodde att han ville ha det gjort så ?
 
Det kom från honom innan han (vi båda) insåg orimligheten i det.

ojniemin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.