Jag har ett kort påpekande:

VP för gamla hus med högtemperatursystem där man bytt ut en gammal oljepanna el dyl, som jag skulle chansa på i detta fallet, ger mindre bra förutsättningar för VP. Man kommer tyvärr inte erhålla rätt temperaturer till radiatorerna och kommer då inte nå rätt inneklimat om man inte spetsar med elpatron.

Verkningsgraden för VP minskar då man jobbar med för hög temperatur.
 
robertdigital skrev:
Jo men som du har sett så namnsätter Nibe de andra pumparna (1225-5, 1225-6, 1225-10, 1225-12) efter den effekt de ungefär avger vid 0/35 medan 1225-8 nästan avger 9kw.
ja, dom anger modell namn enfer ca temp vid 0/30 men pumpen skulle kunna heta 100 elle nisse, det spelar lixom ingen rol vad pumpen heter. det är ju värmen pumpen avger vi ska värma huset med !!! Därför kollar vi i fakta bladet vad pumpen ger vid 0/50
 
hammarhaj skrev:
Jag har ett kort påpekande:

VP för gamla hus med högtemperatursystem där man bytt ut en gammal oljepanna el dyl, som jag skulle chansa på i detta fallet, ger mindre bra förutsättningar för VP. Man kommer tyvärr inte erhålla rätt temperaturer till radiatorerna och kommer då inte nå rätt inneklimat om man inte spetsar med elpatron.

Verkningsgraden för VP minskar då man jobbar med för hög temperatur.
Oftast var radiatorerna kraftigt överdimensionerade så det brukar inte vara några problem, en erfaren rörkille ser snabbt om de räcker till.
 
rogge_vvs skrev:
Oftast var radiatorerna kraftigt överdimensionerade så det brukar inte vara några problem, en erfaren rörkille ser snabbt om de räcker till.
Helt sant, överdimensionering har genom alla år varit ett bekymmer....

Att det inte installeras korrekta radiatorer är något som alltid sker och har skett då både konsulter, upphandlare och rörisar ofta väljer en större radiator för att man "själv" inte har gjort något fel utan tagit i så det står härliga till.

Undertecknad har sett många anläggningar som varit både 30 och 50% för stora.

Alla inblandade är tyvärr inblande och gemene man som inte har någon aning får betala för något som dom inte behöver.

Sådan är väl branchen tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.