jag har blivit med solfångare
Nu till problemet hur skall man lämpligast fästa dessa på taket ? jag har tegeltak 1 kupigt.
 
Vilka solfångare har du köpt och förresten varför köpte du inte fäste när du köpte solfångare?
 
Jag köpte balkar till mina. Fäste under pannorna, slitsar för plåtar som sticker upp och sen u-balkar på tvären ovanför pannorna. Allt i rostfritt.

Men jag har en kompis som har likadana solpaneler liggande direkt på tegeltaket, fästa med vajrar som går in under pannorna.
 
Jag kopte mina på Ahlsell kcc 30 rör per modul 4 moduler 120 rör
Appersson var köpte du dina rosfria balkar /fäste har du någon bild ?
 
Jag köpte hela anläggningen, i stort sett, av Atmos Scandinavia i Örkelljunga.

Först skruvade jag fästen i takbottnen, med sammanlagt 64 franska träskruvar. Ingen storm har rubbat dem än.
Därefter vertikala fästplåtar. Lite pilligt att skära slitsar i tegelpannorna där de skulle igenom, men det gick. Jag förstärkte takpappen under fästena, för att kompensera för möjligt högre läckage genom pannorna, även om slitsarna ligger i höga punkten på kupningen.
Sedan balkarna på tvären. Varje balk sitter med fyra rostfria M8, så det ska mycket till för att få bort dem också.
Panelramarna monterade jag nere på marken, på bord improviserade av Europapallar. Vi fixade pallarna så ramarna låg i något som påminde om taklutningen, innan vi lyfte upp dem med lastbilskran. Då var det lätt att hålla ramarna på plats med kranen, under tiden som jag borrade passande hål och skruvade fast dem i balkarna. Det är ju lögn att få balkarna i något exakt läge, så alla hål utom det första fick improviseras på taket.
Slutligen lyfte vi upp kartongerna med rören, som sen monterades i rasande tempo, med en man ovanför, som plockade upp och fettade in rören, och en nertill, som tryckte upp dem i värmeväxlaren och skruvade fast dem.
Rörläggeriet gjordes ganska enkelt på taket. I och med att balkarna finns där är det ju problemfritt att ränna på taket ovanför solfångarna.
 
  • balk1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • balk2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • balk3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack så mycket för informationen och de fina bilderna
jag var inne och tittade på Atmos hemsida och ser att de har fästena .Perfekt då slipper jag att handknäcka dem .
 
Rostfritt är inte billigt, så kolla priset innan du bara beställer.
 
Hej, jag har precis skruvat upp min KCC solfångare och det gjorde jag med hjälp av fästet till ett sotarsteg. Jag sågare helt enkelt bort trappsteget och borrade två hål i vinkeljärnet som blev kvar. Man skuter in järnet under en tegelpanna och hakar fast det på läkten. Sedan är det bara att skruva fast ramen i vinkeljärnet.
 
Jag köpte mina på Arsite.se funkar kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.