Jag bor i hyresrätt med en balkong på ca 3x1,5 m med betonggolv och nu vill jag ha någon form av trätrall där. Ett alternativ är förstås att köpa färdiga trallbitar, på t.ex. 60x60 cm och pussla ihop, men eftersom jag då kommer få såga till dem för att få dem att passa (en sida är dessutom lite vinklad, så det är ingen perfekt rektangel) så inbillar jag mig att det är lika enkelt och mycket billigare att skruva trall själv.

Jag tänker mig att köpa impregnerad regel, t.ex. 45x70 och lägga på tvären, med ca 35 cm avstånd. I det tänkte jag sedan skruva fast impregnerade plankor, tex. 22x90, på längden, med ca 5 mm mellan varje. Det borde väl vara fullt tillräckligt för att hålla ihop stadigt och inte svikta när man går på det eller ställer möbler?

Jag räknar med en kostnad på runt 600 kr för materialet, att köpa trätrall skulle förmodligen gå på det dubbla eller mer.

Några kommentarer?
 
70+22=92mm har du det spelet så att trallen inte blir högre än dörrblecket? Tänk också att behålla lutningen så att vattnet rinner av rätt, annars är det bara att köra på.
Kan rekommendera brunimpregnerattrall 28x145 från Hornbach, NTR AB klassad och mycket snyggare än vanligt grön tryckt ...
 
Jag tänkte lägga reglarna ned, så det blir 45 mm högt, då behöver jag ju 45+22=67 mm, det borde gå. Annars får man väl köra med lite tunnare reglar.

Edit: Vilket centrumavstånd kan jag som mest ha mellan reglarna för att inte 22 mm plank ska svikta? Fungerar det med cc600? Jag antar att det finns tabeller för sånt, men hittar inget.
 
Absolut tillräckligt med 60cc.

Tips för vattenavrinning om lutningen inte är given (fast det brukar gjutna altaner ha), finns många här som säger att man ska vända kärnan neråt, brädorna har en lätt kupning i den riktningen och då slipper vattnet stå där.

Kjell G
 
Om man inte vill ha tryckt virke, utan obehandlat och olja själv.
Vad skall man ha då?
Jag tänkte olja sen ha täcklasyr.
 
Vi valde att göra trallen på balkongen i 5 sektioner. På så vis så är det lätt att lyfta upp dem. Vi valde det efter att ett år ha haft färdiga plattor som vi lät ligga kvar över vintern. När vi lyfte på dem till våren så var det en hel del svarta prickar och vita trådar på dem. Det hade väl iofs lite att göra med också att jag hade ganska mycket blommor på balkongen det året och det hamnade en del jord när jag planterade om och sen en hel del blad efterhand, så vattnet stannade. Nu gör vi så att vi tar upp trallen sent på hösten, gör rent och lutar den mot väggen. På våren oljar vi dem och lägger ut dem igen samtidigt som det är dags för vårblommorna. Vilket får mig att inse att det börjar bli dags att skaffa penséer nu, hmm...
 
Farbror_Bosse skrev:
Om man inte vill ha tryckt virke, utan obehandlat och olja själv.
Vad skall man ha då?
Jag tänkte olja sen ha täcklasyr.
Jag vill också ha lite åsikter om samma fråga, funderar på detta alternativ då jag har inglasad balkong och sugen på trall...
 
Lånar tråden lite...

Jag tänkte med att lägga trall på min balkong och har ett par frågor.

Tål reglarna att ligga direkt mot betongen som blir blöt och går det bra att lägga reglarna på tvären av lutningen? Anledningen till jag vill lägga det så är att det blir snyggare och mycket lättare att "tralla".

Jag kan dessutom bara höja golvet med 6 cm, nån ide till regler och trall dimensioner?
 
screamin-daemon skrev:
Lånar tråden lite...

Jag tänkte med att lägga trall på min balkong och har ett par frågor.

Tål reglarna att ligga direkt mot betongen som blir blöt och går det bra att lägga reglarna på tvären av lutningen? Anledningen till jag vill lägga det så är att det blir snyggare och mycket lättare att "tralla".

Jag kan dessutom bara höja golvet med 6 cm, nån ide till regler och trall dimensioner?
Tryckimpregnerat trä tål att ligga direkt på betongen. Inga problem. Och om du vill lägga trallen på tvären påverkar inget. En smaksak helt enkelt.

Eftersom du bara kan höja max 6 cm så fungerar det nog alldeles utmärkt att använda vanlig trall (22mm) som reglar och lägga likadan trall på andra ledden ovanpå detta som golv. Då bygger det bara 44mm. Behöver inte vara mer. Det finns ju betonggolv under som hindrar ger stöd ändå.
 
ok, men 22 mm är väl inte mycket att skruva i? Får kanske ta lite tjockare trall som regler istället.
 
screamin-daemon skrev:
ok, men 22 mm är väl inte mycket att skruva i? Får kanske ta lite tjockare trall som regler istället.
Exakt, välj att gå upp till 34 mm tjock (normalt 34x145 mm) om möjligt. Betydligt stabilare.
 
screamin-daemon skrev:
Lånar tråden lite...

Jag tänkte med att lägga trall på min balkong och har ett par frågor.

Tål reglarna att ligga direkt mot betongen som blir blöt och går det bra att lägga reglarna på tvären av lutningen? Anledningen till jag vill lägga det så är att det blir snyggare och mycket lättare att "tralla".

Jag kan dessutom bara höja golvet med 6 cm, nån ide till regler och trall dimensioner?
om virket e utsatt för regn så hade jag EJ lagt den mot betongen.
dagens tryckta är ej som förr med arsenik i.
nä, lägg 1 cm pallningsbrickor under så vattnet har en chans att rinna under!

kör på

snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.