Har ingen värstingvilla eller -trädgård men vill gärna ha lite tips, funderingar och kommentarer :) Uppskattar själv när folk delar med sig av sina projekt och man kan ju hoppas att nån kan få lite inspiration iaf och se att det inte är så svårt att åstadkomma en ganska stor förändring.
Har hållit på och försökt få lite ordning på min entré som var ganska igenväxt tidigare. Det syns tydligt på marken hur mycket thujjorna bredde ut sig, kanten på "rabatten" var på samma ställe förut, men det ser ut som den skulle varit 1 meter längre ut.
Är mycket nöjd med resultatet med tanke på att jag aldrig gjort något liknande tidigare och det var även mycket enklare och mindre tidskrävande än jag trodde det skulle vara.
Nästa steg är att måla trappan och räcket och försöka få igång lite gräs där det nu inte finns något. Har även planerat att byta markplattorna under sommaren och mottager gärna tips på nåt som skulle kunna funka, just nu funderar jag på några som jag har för mig hette Benders Labyrint(?). Andra förslag/tankar?

Kan ju lägga till en liten lista på materialet så man får ett hum om vad det kan kosta.
Växter totalt 1100 kr:
1 st blå järnek
1 st gran som jag tyvärr inte minns vad den heter. Kan den heta ide/videgran?
1 st buxbom
1 st dvärgblåen
4 st dansk klottuja

800 kg Benders sjösingel 1340 kr.

Kantsten Benders Labyrint Antik 5,25 kr st 32 st.

Därtill tillkommer hemkörning av grus i storsäck 375 kr och hyra av stubbuppdragare 300 kr.
 
  • IMG_0844.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0936.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Glömde bifoga några fler bilder.
 
  • IMG_0937.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0939.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade faktiskt sparat en del av dom 1100kr :). Skulle lämna kvar dom 2 buskar med spetsig topp på varje sida av trappan och kanske omplacera dom mindre runda Den storsta runda tujan skulle åka ut för att få rymligare proportioner mellan hus och växtlighet. Så skulle jag gjort och sen kanske fylld på med något nytt och blommande för att få litet färg i grönskan eller valt olika gröna nyanser på det nya för att få litet variation i det gröna.
...vill bara tipsa andra om möjligheter .....
...Gamla buskar som är risiga närmast marken kan man faktiskt få bra styr på genom att " stamma upp" dvs klippa av understa grenar så dom får en stam och minska djungelkänsla i en gammal rabatt. Då får man oftast plats för att plantera annat som så småningom kan växa sej till och ersätta det gamla utan att allting ser smått och nyplanterat i låååång tid framöver.
Nu har du bytt ut gamla rätt fina exemplar mot små bebiplantor utspridda i gruset och det tar tyvärr evigheter innan dom liknar något men har man inte brottom så är det helt OK :).
Den som står just nu framför källarfönster blir dock stor med tiden och kanske skärmar källarfönster? Min råd är att flytta den om du vill ha ljuset in i källaren i framtiden också.
gaia
 
Jag hade också velat spara de sockertoppsgranarna, men som du kan se på bilden jag bifogar här så hade det sett riktigt illa ut ;) Eftersom buskarna stått så tätt så var de helt bruna på den sidan som de stod mot varandra, så det var bara halva granarna som var gröna ;) De befintliga buskarna hade stått i 45 år.
Enligt mannen på plantskolan så gick alla de här buskarna jag köpte att forma och klippa "hursomhelst" så att man kan hålla dem ganska små och nätta. Det som jag tänkt släppa upp är järneken och den lilla granen så att de når nästan till övre kantan på räcket. Även buxbomen och dvärgblåenen kommer nog få lite mer plats. Som du säger så kan det bli så att jag flyttar ut de tujjorna som står närmast väggen, då de hamnade lite närmare än jag tänkt mig.
Min variation i grönskan begränsade jag till den lite mer blå dvärgblåenen och järneken som är lite blåaktig, men kan hålla med om att det kanske kan bli att det ser lite tråkigt ut med bara grönt :)
Tar tacksamt emot alla tips och kommentarer, positiva som negativa, då jag är nybörjare på området och gärna vill försöka lära mig nåt på vägen :)
 
  • IMG_0873.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0872.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ja, då skulle jag inte klara att spara dom pengarna :). Topparna var ju fina men ...

En tips- kolla vad som växer och frödas hos grannar så lyckas du också med den sorten i dina rabatter. Man vet ju inget i början så det är lättast att ta det säkra före det osäkra. Jag har själv gjort många fel som nybörjare och köpte plantor som bara försvann trots att dom var opyslade - jag köpte plantor som passade varken till jord eller växtzon. Var nära att ge upp hoppet om en levande trädgård tills jag lärt mej att välja rätt planta till rätt plats :).

Ibland får man beslutångest var ska man sätta en planta. Det är ingen katastrof om du planterar något och upptäcker senare att det skulle passa bättre på en annan plats. Det går bra att flytta plantor om man tar så mycket rötter som det går och klipper något av det gröna för att balansera att inte alla rötter följde med vid utgrävningen. Min gamla forsytia flytades 3 gånger på 5 år och överlävde. Ibland önskar jag mej att plantor hade hjul :).
lycka till!
gaia
 
Kul att du delar med dig om ditt projekt!

Hur skulle det vara med någon kantväxt som gräns mellan "grusrabatten" och gången? Kanske en lågt klippt buxbomshäck, eller varför inte lavendel som ger både doft och färg? Skulle se mindre naket ut med en kantväxt.

Sedan skulle jag i den grusade ytan stoppa ner en massa lökväxter som ger färg på våren.
 
Redigerat:
Var ett tag sen jag var inne här, så har tyvärr missat ditt inlägg, men bättre sent än aldrig :)
Tack för dina kommentarer! Anledningen till att jag valt så få växter är ju dock att jag vill ha det lite mer lättskött. Har väldigt litet trädgårdsintresse, på gränsen till obefintligt egentligen, så ju färre växter jag behöver bry mig om desto bättre. Har några äppelträd och en del buskar på tomten som också ska ha lite omsorg då och då, så försöker hålla allt på en nivå som jag orkar sköta. Tvivlar dock inte på att det skulle se bättre ut med lite färg, men det får jag överlåta till någon annan som har mer tålamod och intresse :)

Kan ju förresten tillägga att jag fortfarande är nöjd med det jag lyckades åstadkomma och inte ångrar att jag tog bort de gamla buskarna det minsta :)
 
Jag tror att det skulle vara snyggt att kamouflera bort sockeln på något sätt. Skulle det gå att få upp buxbom (eller något annat) till samma höjd som översta trappsteget och låta den (vågräta) linjen löpa runt huset där det går att få till det? Klippt som en häck med en plan övre yta i den nivån alltså. Skulle öka ute-inne-kontakten. Sedan kan en del växter växa upp ovanför (bakom) och nedaför (framför) för att bryta av och vara lite yvigare.

Gillar att det är lugnt och grönt färgmässigt.

Tänk på att trädgården och huset ska hänga ihop, inte bara att få en snygg rabatt. Tror att det kan bli snyggt med marksten (/?) som tar upp husets tegelfärg. Behöver inte vara exakt samma nyans.
 
Tack för råden!
Tänkte du en "häck" runt hela huset? Det blir nog mer än mitt trädgårdsintresse klarar av ;)
Tanken är att jag ska låta järneken och granen växa upp till övre kanten på trappen ungefär. De mindre buskarna ska få bli större, men inte jättemycket större. Tanken är att det ska följa formen på trappan, låter lite dumt kanske, svårt att förklara. Men höjdskillnaden på växterna ska vara ungefär samma, men allt ska vara 2-3 dm högre, ska dessutom försöka få allt lite yvigare så att de täcker lite mer. Hoppas det går fram hur jag menar :)
Tänkte som du säger att jag ville ha det ganska lugnt färgmässigt. Låter kanske tråkigt, men eftersom jag inte har mycket färg annars i trädgården så hade det antagligen sett lite tokigt ut med en massa blått, gult och rosa just runt trappen. Försökte istället få in lite olika nyanser av grönt och blågrönt och även blanda blad och barr.
Ang. markstenen så är jag inne på samma spår. Har tänkt lägga sten i samma nyans som den jag la runt rabatten(grå) och blanda in lite terracotta sten för att få med lite av fasaden. Funderade på att bara använda terracotta, men jag tror att det skulle se lite dumt ut och skära sig mot trappen, som ändå är grå.
De ideer jag har just nu ang stenläggning är följande:
1. En grå gång med en rad terracotta på varje sida som kant.
2. En grå gång med slumpvis "ikastade" terracottastenar, alltså inte följa något visst mönster.
3. En grå gång med mönsterläggning i terracotta. Typ romber, kvadrater, diagonal.
Tankar om detta mottages gärna.
Försöker tänka ett steg längre varje gång jag ska göra nåt och tänka på helheten som du påpekar. Har sett många trädgårdar hos folk som bara köper det de tycker ser bra ut just då och får till en väldig blandning som inte ser alls bra ut när allt kommer ihop.
Hoppas att jag får anledning att återkomma med fler bilder under året allteftersom jag får ordning på mina ideer :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.