Jag skall som privatperson ta ner ett eternittak som jag eventuellt sedan skall lägga tillbaka efter att jag lagt ny takpapp och cellplast-isolering. Min plan är att inte knäcka, bryta eller på annat sätt dela eterniten.

1. Arbetskläder
Kan jag tvätta och återanvända de kläder jag använder vid nedmontering/montering?
I annat fall är det kanske bäst att hitta något billigt blåställ/ansiktskydd någonstans och kasta när man är klar?

2. Förvaring
Räcker det med att stapla eterniten och dra presenningar över medans jag reparerar taket?

3. Eventuell borttransportering
Får jag som privatperson köra iväg plattor på flak för att lämna in på tippen?
 
Är ingen expert, men har haft liknande tankar om ett byte från fasadeternit på ett hus vi har i släkten.

1. I princip skall det gå att tvätta bort fibrerna. Jag skulle nog ändå välja att köpa ett gäng engångsoveraller, och tänk på att du bör kunna ta av och ev. på kläderna med ansiktmasken på. problemet med tvätt är att man helst inte skall hantera kläderna otvättade inomhus, risk att dammet "smittar" tvättstugan.

2 Osäker men frågan är mest akademisk, för du får under inga omständigheter återmontera eternit.

3. Olika i olika kommuner. Här i stockholm kan man lämna in eternit på återvinningscentralerna ex. i Lövsta gratis. Den skall då vara paketerad i dubbla säckar med ett visst mått. Säckarna måste gå att få in genom en lucka i en containder utan att skadas. Du får inte transportera eternit okapslat. Står om det på Stockholm.se. Jag vet att i många kommuner får även privatpersoner betala full deponeringskostnad.

Om du därmot låter en firma sanera så åker du på en hög deponeringskostnad (tror at det handlar om typ 10 000 per ton).
 
Även i Malmö är det bara en "huvudanläggning" som tar emot eternit, som ovan nämnt i dubbla säckar. Tror det är cirka 1300 kr/ton hos oss, men man ska tydligen passa sig för att komma med mer än ett ton i taget, annars riskerar man klassas som "yrkesman" eller liknande (sistnämnda något jag läst här i forumet).

Men att sätta tillbaka eterniten, är det verkligen en god idé? I så fall bör du ha ett antal extra plattor att tillgå, hur försiktig man än är så knäcks en del, i synnerhet redan kapade enheter (dvs längs samtliga kanter och ev. kupor etc.) är riktigt sköra säger min erfarenhet. Vore jag i din situation skulle jag söka rivningslov och sedan kolla efter andra alternativ till att sätta tillbaka den. Lycka till hur du än gör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.